Traktorn i skogen

MF 3650 i skogen

12 inlägg 2934 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF 3650 i skogen

Fiskbro  
#743951 Har möjlighet att ta över en MF 3650 till en skaplig peng. Funkar en sådan överhuvudtaget i skogen? Den är väl egentligen byggd att dra med bara. Har en BM 340 med FMV kran på så jag är van att stå på knä och köra kran.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

Fiskbro  
#743965 Det ska väl tilläggas att detta inte är en ny 3650 utan en från 1989.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 3650 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744313 Fanns ned skogshytt dessa. Om det gick att få oavsett beteckning eller viss modell vet jag inte. Går väl att vrida stolen ett kvarts varv tänker jag, sätt spakarna i ena hörnet samt något att vila armarna på.

Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

Fiskbro  
#744404 Det jag funderar mest på är vikten på drygt 6 ton med lastare. Det är ju i alla fall hygglig markfrigång med 43 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

Bert1  
#744432 Är ju mycket som spelar in så stirra dig inte blind på vikten

Avatar Fallback

Re: MF 3650 i skogen

holmesö  
#744436 Jag har för mig att det sitter många kablar långt nere på bakkroppen. Annars är den väldigt komfortabel att köra.

Avatar Fallback

Re: MF 3650 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744492
holmesö skrev:Jag har för mig att det sitter många kablar långt nere på bakkroppen. Annars är den väldigt komfortabel att köra.

Ska nog vara bukplåt på dessa

Avatar Fallback

Re: MF 3650 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744493 Funderade på beteckningen, är ju en stor kladd med 6a. Tänkte mer på de 4 cylindriga

Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

Fiskbro  
#744531 Ja, det är ju en rätt stor pjäs. Med kedjor lär den väl dra bra i alla fall. Ska försöka hitta en bra kärra också. Vore väl bäst med elspakar. Lättare att få in i hytten. Om det är någon som har en till salu får ni gärna höra av er.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

JohannesG  
#744534 Yttermåtten och vändcirkeln kommer man inte ifrån, de är vad de är.
Däcken bör vara i proportion till vikten så marktrycket borde inte heller vara något bekymmer.
I övrigt är (som du redan är inne på) tyngden en fördel då den blir stabil och får bra dragförmåga. Och en större motor måste absolut inte dra mer bränsle än en mindre. En större motor kan gå lugnt på låga varvtal där en mindre måste ha höga varv för att orka utföra samma arbete. Kör själv med en 6cylindrig Valmet och vid skogskörning är jag nästan aldrig över 1000varv på motorn av den enkla anledningen att det inte behövs mer. Förutsätter dock att man kan få ut tillräckligt flöde till kranen vid detta varvtal, eget hydraulsystem på vagnen underlättar.

Användarvisningsbild

Re: MF 3650 i skogen

Fiskbro  
#744544 Tror flödet är på 55 liter så det bör ju räcka.

Skrev ovan om elspakar men då drar ju prislappen iväg. Lättviktspaket blir också det lite enklare att få plats med.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 3650 i skogen

valtra mega  
#744551 53 l enligt konedata har själv en valtra som ger 72 l/min kör med 1200-1300 varv för att få samma flöde hamnar man på närmare 1700 varv
Hydraliskförstyrning är ett bra alternativ på spakar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).