Traktorn i skogen

Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

12 inlägg 2664 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740816 Hello skogsvänner, Vesslan här (igen)!

Körde min eminenta Valtra A75 från 2004 med 920 lastare idag o plötsligt knakade det till
i spaken o plötsligt gick den inte längre fram-bak / höger-vänster utan mer diagonalt.
Det går att med lite lirkande köra alla funktioner men jag tror nåt är uppenbart knasigt.
Här är en bild då jag inte fattar hur den lossas (nej att lossa muttern verkar inte gå utan nåt mothåll)


1640624274_d1698c88-3d6b-46e7-bf87-e1e395a75ca9.jpeg


Spaken är inte heller centrerad i viloläget längre utan ”hänger” snett.
Någon som har en aning om vad som är paj o hur man lagar det?

Cheers på förhand!
HubbeVessla



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

skogsBG  
#740822 Hej !
Jag tycker det ser ut som att kulan spaken ska leda sej på är sliten och har glidit ur sitt säte. Den brukar vara fäst underifrån med en insexskruv. Vajerhylsorna är också fästa med låsskruv från sidan. Lossa dessa så går spaken att dra upp och kulorna blir synliga. Res.del borde finnas på Lantmännen e.d .

Avatar Fallback

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Bosse1  
#740832 Inget kan vara sämre än detta rappel. Köper du reservdelar samma rappel. mår illa när jag ser dessa spakar.
Jag har "lagat" min blev två spakar istället.

Har för mig att det är "Morse" reglage.Billigt skiit.
googla "morse joystick"

Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Bert1  
#740841 Helt odugligt kan det inte va grannen har kört drygt 17000t med en sån spak och har bara bytt båda wirarna

Om du fnätter loss kåpan som gummidamasken sitter i så ser du bättre vad som hänt men ser ut som en kula har hoppat ur/gått av
OM det är wiren som gått av så behöver du veta längden vid beställning brukar va stämplat med små siffror på höljet

Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740850 Kollade lite mer ikväll.
Det syns tydligt att plasthuvudet har åkt av och kilat ner sig, man ser ju huvudet på spakstolpen men utan
plastlagringen.

Ska beställa ny ”Spakstolpe” men frågan är hur jag får isär eländet?
Det sitter en insex i botten men det händer inget när jag lossar den.
Muttern vid spaken går inte att lossa utan det känns som om jag behöver ett mothåll..

/ V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740858 Bända loss plastkåpan var visst lösningen!

/V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Fredi  
#740860 Plasten som damasken sitter på går att bryta loss samt lyfta uppåt från metalldelen så du kommer åt att se och skruva isär.
Red. Du han tydligen före själv 😀

Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Bert1  
#740861 Ta bort kåpan som gummidamasken satt i så ser du mer sen lossar du låsningen till wiren (är en lite skruv) sen för du upp båda wajrana så följer spaken med upp

Avatar Fallback

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Sandström87  
#740910 Nu då vi e inne på lastare och valtra a75, på min så har flytläget sluta att fungera, eller det fungerar om jag håller upp spaken men spaken fastnar inte i flytläge. Är de viren som har töjt sig eller?

Avatar Fallback

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Bosse1  
#740914 Troligen höljet som lossnat från reglaget "jättesmart" lösning där,små låsringar som nypes fast av locket.
Hjälper inte att dra åt,mm kanske första gången men blir det flera åtdragningar rapplar det snart löst igen.

Plastkulan som visas här ovan, 5mm är skaftet den sitter på 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Bert1  
#740930 Kan ju va höljet som har glidit är ju lite simpelt gjort på ventilpaket
Jämför båda så ser du om det skiljer nåt

Användarvisningsbild

Re: Trasig lastarspak Valtra A75 2004?

Fredi  
#741302 Eller så har det blivit skräp å torrt i ändan på lyft/sänksliden så att kulorna som skall låsa den i flytläget inte håller fast mera?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).