Traktorn i skogen

I skogen med traktorn

13 inlägg 3300 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

I skogen med traktorn

kenneth karlsson  
#740483
$matches[2]
Detta är min skogstrakter. Valmet N 104 hitec 5. En fantastisk maskin med turbin å torkare på vindrutan . Kärra med drivning. En fundering bara. Har köpt grannfastigheten med kuperad terräng å med djupa skotarspår här å där och områden som är riktigt blöta. Jag skulle behöva en mindre skotare . Vad har ni för idéer om detta? Har varit nära att köra fast flera gånger . Har vi förslag på maskin som inte är förstor och funkar bra. Typ malwa.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

Amatörhuggare 62  
#740497 Det skulle väl vara, en 8 hjuling med band, Typ Terri då.

Hur tycker du Hitech 5 funkar ?

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

kenneth karlsson  
#740500 Den är smidig bra frigång under. sen ska man köra manuellt i skogen å automat på transportvägarna. Fick programmera om växlings lägena så blev traktorn mycket trevligare.

   TS
Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740535 Skulle en mindre skotare klara djupa skotarspår eller hur menar du ?
Eller kanske en kärra med navdrift så du kan lägga band på?

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

Cat554  
#740538 Eller en bandgående graver så det ikke er så mye spor mer.........
OH

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

JoTh  
#740544 Det billigare alternativet är väl att sko befintlig traktor med typ 10mm piggkedjor både fram och bak.
Lovar att det blir en enorm skillnad.
Kör själv helst inte till skogen utan slirskydd på 4wd traktor i liknande storlek.
Det både drar och styr dit jag vill med slirskydd.

Användarvisningsbild

Re: I skogen med traktorn

Niru  
#740545 Klart är ju att det du har inte går att köra med. Ställ den här hos mig så är du halvvägs genom problemet!😅😇😉

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

fri  
#740564
Niru skrev:Klart är ju att det du har inte går att köra med. Ställ den här hos mig så är du halvvägs genom problemet!😅😇😉

Krydda med en skodd boxer eller liknande så du löser problemet helt😉

Användarvisningsbild

Re: I skogen med traktorn

Sportskytten  
#740662 På med piggkedjor runt om. Lägg i där det är blött. Inte mycket som stoppar den.
Du behöver ta ut en hel del för att en Malva/Terri ska betala sig.

Användarvisningsbild

Re: I skogen med traktorn

JohannesG  
#740682 Storleksmässigt är ju traktorn större än exempelvis Malwa. Med kedjor och driven vagn är jag frågande över om Malwan tar sig fram så mycket bättre än traktorn i stor-skotarnas spår. Möjligen mer oöm och mer ändamålsenlig, men framkomligheten gissar jag är likvärdig.

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740705 Köra i skogen utan kedjor på traktor ? Köp kedjor runt om och lägg resten av mellanskillnaden mot Malwa på en egen grävmaskin istället.

Avatar Fallback

Re: I skogen med traktorn

Mikael A  
#741922 Varför inte ta dit en grävare och lägg igen de djupa spåren? Du kan ha grävaren att göra lite bättre vägar där det är fuktigt också.

Användarvisningsbild

Re: I skogen med traktorn

HannuRöj  
#741940 Med mest största sannolikhet de djupa spåren är faktiskt gamla traktorvägar som kört sönder med stora maskiner.. 🤔

Så i den här gången ger den enklaste och billigaste lösning bästa resultat.
Kostar inte mycket, grävmaskinarbete och dikesdrummorna.

Avverka tillräcktligt bredda vägar och gräva en låg dike åt ena sida så ökar bärigheten och bekvämheten avsevärt.

👍Trevligt med nyköpta grannfastigheten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).