Traktorn i skogen

Förvaring skogstraktorn

29 inlägg 8436 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740029 Såghållare på framsida hyttstolpar då?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

tallen100  
#740042 Finns väl plats för såghållare bak på bakskärmarna inne i hytten om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

T Landström  
#740061 Såhär har vi löst det på våran MF-35...

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740081 Intressant lösning, @T Landström. Kommer du åt hydraulikspakarna om du sitter i stolen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

T Landström  
#740085
Mangan skrev:Intressant lösning, @T Landström. Kommer du åt hydraulikspakarna om du sitter i stolen?

Japp, det är inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740296
JohannesG skrev:
Zixten skrev:Hur vore det att snickra ihop en låda och ha den på taket??

Bra ur de flesta aspekter förutom när man skall ta något från lådan.


Ja, fast det är ju inte en särskilt hög traktor, borde gå att hitta något ställe där man enkelt kan klättra upp tillräckligt för att nå, kanske räcker att ställa sig på golvet i insteget till hytten??
Och man behöver ju inte ha allt där, räcker med det stora, som såg och bensindunk. ev. en plastlåda med lock där man har smågrejer om man inte behöver så ofta, men är bra att ha med sig.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

MrStraightpull  
#740311 Sitter på frontbryggan? Ekegårds har en låda i metall för montering i främre draget på traktorn. Väldigt kompakt och stadig (50*25*25). Jag får med 2 sågar, brytjärn, lunningskedja och sax. Sitter just nu på en Branson (rörklammor runt handtagen på frontvikterna) men kan lätt flyttas till min Valmet. Självklart går den inte att använda som murbräcka men det gäller även traktorn i sig... https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... da-traktor

Mangan skrev:Mf-135 första modellen med en enkel hytt (utan dörrar...)

Hittade en ok bild, man ser lådan hur den sitter nu.

blog/Mangan/finhuggning_b-8444.html

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Heba  
#740342 MrStraightPull, lådan och frontvikter samtidigt alltså? Jag är nyfiken på hur det ser ut. Lägg gärna in en bild om du har

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

MrStraightpull  
#740479 @Heba, du har DM

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Torleif  
#740886 På min MF 165 har jag lunningskedjorna i en järnlåda med gallerbotten som är fastbultad på vinschen, järnspettet stående i en holk frampå framstolpen på hytten så det mer eller mindre ur synfältet bakom stolpen, och motorsågen och hjälmen och yxan och saxen och måttbandet och verktygen i en långsmal låda som hänger på frontlastarfästjärnen på vänster sida av motorn (avgasröret är till höger) och fälljärnet på ett eget fäste mellan lådan och hytten och torra handskar och eventuell matsäck i en väska som hänger på en krok bak i hytten. Det enda som inte riktigt har hittat sin plats ännu är bränsledunken och den stora vändhaken.
Jag har bara med mig en motorsåg eftersom jag bara äger en motorsåg. Motorsågar är dyra. Sågar jag fast hugger jag loss sågen med yxa. Jag har timrat ganska mycket och är van att arbeta med yxa.
Undersidan och framsidan på lådan är skyddade med grova järn så inte lådan skall slitas sönder då man kör över någon buske. Det är lock på lådan så grejorna skall hållas kvar i den. Den skymmer inte så mycket att det är något problem. Man ser framhjulet från förarplatsen.

Jag kopplar alltid bort frontlastaren innan jag far till skogs. Med frontlastaren på blir traktorn på tok för långvänd så man måste hugga vansinnigt breda vägar samtidigt som framkomligheten blir dålig när det är för mycket vikt på framhjulen. Jag har en gång varit till skogs med frontlastaren på och det var i ganska lättkörd terräng. Likväl fick vi arbeta som galningar två man hela eftermiddagen för att få ut traktorn därifrån. Det var nära att vi hade tvingats lämna kvar frontlastaren och skruva sönder den och hämta delarna med båt efter islossningen. Aldrig mer frontlastare i skogen!

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741967 Så här blev det. Skall nog kompletteras med något i hytten också.

1641331211_img_20220104_101157_745.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

JohannesG  
#741969 Blir nog bra. Lätt att se om du glömt något också. 👍

Avatar Fallback

Re: Förvaring skogstraktorn

jsn  
#742246 Jag har funderat över hur jag ska lösa detta problem i min 165a, såhär blev det på premiärdagen för skogsekipaget.. När jag har fixat ett fäste för frontvikterna blir det nog en låda i fram istället.
1641484651_20220106_150814.jpg

Användarvisningsbild

Re: Förvaring skogstraktorn

Oscar97  
#769460 Lite sent svar kanske men såhär har funkat för mig, en låda på ena sidan över bakhjulet och likadant på andra sidan. En låda som är lägre men längre för två sågar som jag spänner fast för att inte trilla ur och en låda med kombidunken, brytjärn och diverse annat bra ha. Samt termosen går ner utan problem 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).