Traktorn i skogen

MF 35 bensin

8 inlägg 3179 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 35 bensin

sveakatten  
#738988 Jag funderar på en liten bensindriven traktor till snö, potatis och på risvägar i skogen.
Är det någon som har erfarenhet av denna traktor, och vart ligger dom i pris?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 35 bensin

Camaro1969  
#738996 de fungerar bra

har en att sälja med helhydraulisk lastare, tänkte mig 15000:-

så borde väl ligga därikring hoppas jag :)

Avatar Fallback

Re: MF 35 bensin

sveakatten  
#739009 Ok, då vet jag lite mer, och vart håller du till?
😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 35 bensin

Camaro1969  
#739043 Ja denna står i ett dödsbo i lappland..
Så det är ju nära till, de som bor i närheten iaf😃

Avatar Fallback

Re: MF 35 bensin

sveakatten  
#739055 Ok, det var ju synd, skulle ha passat mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 35 bensin

Torleif  
#740888 De är törstiga de där gamla bensindrivna 35orna. Liksom alla bensindrivna traktorer. Fast om man kör litet eller har gott om pengar till bränsle är de bra traktorer såvitt jag vet.

Den fyrcylindriga Standard Company dieseln som fanns i äldre 35or är däremot ett rent elände. Den går bra ifall man lyckas få igång den men är extremt svår att få igång. Det brukar vara svårt att kallstarta när det är under +15 grader. En bekant som i tiderna plogade vägar med en fyrcylindrig diesel 35a brukade göra upp en rejäl vedbrasa under oljetråget. När färgen började bubbla på motorhuven var det dags att försöka starta.

Nyare 35or har en trecylindrig Perkins diesel och den är helt fenomenal. En av världens bästa traktormotorer genom tiderna.

35orna är rent allmänt bra traktorer. Konstruktionen är extremt slitstark och ganska väl genomtänkt. Det enda som jag inte tycker om är det ryggförstörande förarsätet och stänkskärmarna som inte når ned till fotsteget så man kan fastna med foten i iskedjorna på vintern. Både svagheterna är lätta att bygga om. Ett nytt säte av universalmodell och en bockad plåt fastskruvad i glappet mellan stänkskärmen och fotsteget.
Äldre 35or saknar också differentialspärr. Jag har bara kört med nyare exemplar som har spärr. Min farbror som har kört mycket i skogen med en 35a utan spärr säger att det går bra sedan han lärde sig att använda styrbromsarna på rätt sätt men det gäller att ha bromsarna i toppskick.

Avatar Fallback

Re: MF 35 bensin

tallen100  
#740907
Torleif skrev:
Den fyrcylindriga Standard Company dieseln som fanns i äldre 35or är däremot ett rent elände. Den går bra ifall man lyckas få igång den men är extremt svår att få igång. Det brukar vara svårt att kallstarta när det är under +15 grader. En bekant som i tiderna plogade vägar med en fyrcylindrig diesel 35a brukade göra upp en rejäl vedbrasa under oljetråget. När färgen började bubbla på motorhuven var det dags att försöka starta.

Största orsaken till att dom är trögstartade är att originalstartmotorn går för sakta, dom kräver bra snurr. Det i sin tur har gjort att startgasflaskan blivit flitigt använd och sen är det kört.

En annan passande startmotor som inte är så "nedväxlad" gör underverk, och givetvis att glödningen fungerar. Tror tex att någon startmotor från David Brown passar 🤔

Har en fyrcylindrig som startar utan motorvärmare i minus 15 utan problem, men den är frisk i motorn.

Dom fanns även med olika toppar, de älsta med direktinsprutning. och på slutet med virvelkammare och fyra glödstift i toppen, sen blev det den trecylindriga perkinsmotorn i stället.

Avatar Fallback

Re: MF 35 bensin

sveakatten  
#740957 Tack för tipsen, jag hade tänkt sätta gengas på den, så därför bensin motor.
Men tror jag har fått tag i en diesel nu, så får väl prova med den, diesel och gengas har jag aldrig provat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).