Traktorn i skogen

Traktor till hästgård för max (ca) 200K

61 inlägg 16295 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor till hästgård för max (ca) 200K

M.Renmark  
#737467 Hallå
Med risk att ha registrerat mig på fel forum går jag rakt på sak.

Har en hästgård,6.5 ha. och behöver en traktor.Huvudsakliga uppgifter är det vanliga: Ploga snö,köra grus,mockning,köra ut (och in) hösilage, mm mm
Allt sånt o säkerligen många andra saker.
Frontlastare ska det vara,och budget på max,ca 200 000 kr. Nån kinamaskin vill jag inte ha.
Att meka är väl kul,men slipper jag så är jag glad,så en pålitlig maskin vore önskvärd.

Vad säger ni,vad ska jag ha?
Tack på förhand 👍 😀

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor till hästgård för max (ca) 200K

Arvid0  
#737481 Har du behov av traktorredskap så du behöver en jordbrukare? På din beskrivning låter det som en hjullastare vore mer lämplig.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
#737487 Sant,men det är inte osannolikt att vi börjar ta in vårat eget hö,så tror att smartast är att satsa på en frontlastad 👍 (eller tänker jag galet nu?kanske funkar med en hjullastare också?)

TS

Ingoberra  
#737496 För lastarjobb är en hjullastare överlägsen. Men i en höskörd kan den bara bidra med lyftjänster.

alias  
#737503 Hade nog föreslagit en 4WD 80-tals Zetor på 50-80 hk med frontlastare.

Lite grovt ihopsmidda, men tämligen driftsäkra och lättmekade (t.ex. inte en massa onödig el).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Elmhult  
#737515 Valmet från åttiotalet?

jannee  
#737547 Valmet 705, relativt bra prisbild, men räkna med att du direkt måste kosta på ca 50 tkr.
Orsaken är att de oftast inte säljs/byts bort förrän repetitionsbehovet blivit lite för stort.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
jannee skrev:Valmet 705, relativt bra prisbild, men räkna med att du direkt måste kosta på ca 50 tkr.
Orsaken är att de oftast inte säljs/byts bort förrän repetitionsbehovet blivit lite för stort.

Tack för tips.
Vad är det man vanligast måste byta ut då?

TS
Användarvisningsbild

hlb  
#737640 Slitna däck, men det kostar inte 50 papp.

Användarvisningsbild

BMkarlsson  
#737929 Klarar du dig utan fyrhjulsdrift så är en Volvo traktor inte dumt Delar finns överallt och är ganska billiga. Lägger du ner lite tid och fixar till den så har du en bra och pålitlig traktor i många år!

jannee  
#737931 705.an har väl inga direkta svagheter, förutom jättedålig värme/ventilation.
Lite glappis i elsystemet men när man byter/säljer en traktor finns det alltid olika orsaker.
Självklart säljer man ingen med nya däck, avgörande kan vara timantalet och om den gått mycket med lastare, kan då vara lite sliten i framändan.
Man måste/eller bör ha fyrhjulsdrift när man nyttjar lastare.

Användarvisningsbild

Bert1  
#737941 På den 705 som farsan hade var det inga problem och få bastuvärme i hytten

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737957 http://konedata.net/traktorit/

Sär har du en sida som du kan hitta info och bilder på många traktorer som även säljs här i Sverige.
Om du inte förstår finska så kan du högerklicka och välj översätt till önskat språk.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#737960 Gammal BM är ett under av o-komfort. Klart dom håller när allt är tillyxat av grova järnbitar.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
Slurfi skrev:http://konedata.net/traktorit/

Sär har du en sida som du kan hitta info och bilder på många traktorer som även säljs här i Sverige.
Om du inte förstår finska så kan du högerklicka och välj översätt till önskat språk.

Perfekt,kollar in den. Är finne så är lugnt, kiitos ;)

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).