Traktorn i skogen

PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för denna

5 inlägg 3399 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för denna

Adalin  
#724958 Hej

Jag köpte en liten kompakttraktor på drygt 20hk samt en jordfräs och div andra redskap till denna.

Har en liten gammal hemmabyggd timmervagn jag tänkte frakta runt lite stockar i anslutning till gården med osv.

Det följde med en standard kraftaxel utan brytbultar eller annat skydd och jag tänkte köpa en kraftaxel med någon slags skydd för att inte råka knäcka nått som har med PTOn i traktorn om jag skulle lyckas stanna jordfräsen eller klipparen plötsligt mot en sten eller liknande.

min fråga är hur stort moment skall jag dimensionera skyddet för, det är ju ingen enorm traktor så det behövs ju inga massiva kraften för att knäcka nått kan jag tycka.

hur beräknar man vilken typ av skydd man ska ha? jag har hittat lamellkopplingar och smatterkopplingar i allt från 400nm till 2400nm

tänker jag rätt om det förmodligen räcker med en 400nm smatterkoppling för mina ändamål, eller kommer denna gå varm och smattra runt hela tiden vid normal drift ?

hittar inga kraftvärden för PTO förutom 20hk och antal varv per minut 540 så jag är rådlös på hur jag ska tänka här?

och finns det några fördelar att inte köpa den klenaste kraftöverföringsaxeln (16-21hk) utan gå upp en storlek (24-35hk) det är väl dimensionen på själva axeln antar jag ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för d

JohannesG  
#724961 Här kan du räkna ut vridmoment från ett känt varvtal och effekt: https://www.mekanex.se/berakningar/effektvridmoment/

Brytbult eller smatterkoppling sitter för att skydda redskapet. Traktorn ska ju vara dimensionerad för att ta ut all effekt denna har genom kraftuttaget. Effekten på kraftuttaget är något lägre än på vevaxeln. Men det är klart att ett tvärstopp är aldrig nyttigt för något. Men jag hade inte varit orolig för att köra utan smatterkoppling eller brytbult, åtminstone inte för traktorns skull.

Du måste ha en axel som tål minst den effekt som redskapet drar vid det varvtal den är tänkt för. K-axlar dimensioneras efter redskapet, inte efter traktorns effekt.
Axeln tål lägre effekt vid 540varv än den gör vid 1000. Detta på grund av att du får ett högre vridmoment genom axeln med lägre varvtal.

Användarvisningsbild

Re: PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för d

Adalin  
#724970 Använder jag det beräkningsverktyget får jag drygt 300Nm vid 16kW och 540rpm så i det fallet borde ju en 400 smatterkoppling vara helt ok att använda för att skydda PTO axeln mot brott

Jag har väldigt mycket sten i jorden jag ska köra jordfräsen i och på ängen jag ska slå så jag vill gärna vara på den säkra sidan.

Jag har sett en knäckt PTO axlel hos bekanta tidigare okänt vad de hade anslutit till den dock, det var visserligen lite större traktor runt 35-40hk men inga monster direkt.
Reservaxlar till min traktor är nog jobbigt att hitta

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för d

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725025
$matches[2]
https://www.afsa.nu/product/kraftoverforingsaxel-6-splines-a2-2 1443kr
1630044690_2701_gaffel_kraftoverforing_afsa_sweden_medium.jpg

https://www.afsa.nu/product/gaffel-brytbult-a2-splines 176kr

Jag sökte lite snabbt och fann denna sida med sånt du söker, man kan tex köpa en komplett axel med
brytbult för 1443kr eller en gaffel med brytbult för 176kr ifall man redan har en axel och vill hålla budgeten låg.

Brytbulten kan man sedan byta ut till en så svag skruv och mutter man har tex en M6 och den visar sig hålla lämpligt bra
så behöver man inte byta till grövre.
Testa genom att köra fast jordfräsen i en sten med måttliga varv och om motorn stannar före brytbulten går av så kan
man byta till en mindre skruv osv osv.
När man provat ett tag så kan man öka till det optimala PTO-varvet.
Går brytbultarna av för minsta lilla så är de för klena.
Då har man gått försiktigt fram och kan köra på som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: PTO kraftöverföringsaxel kompakttraktor samt skydd för d

Adalin  
#725488 Jo jag har sett den sidan, får nog bli att jag köper en 400Nm smatterkoppling och testar iaf
Bild


https://www.afsa.nu/product/momentbegra ... xellada-a2

den kostar bara några hundra

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).