Traktorn i skogen

Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

15 inlägg 4217 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

Pelle Skog  
#714030 Användare av Hypros hjulburna processor 755 HB har ibland haft problem att komma upp för branta och/eller steniga backar. Eftersom man i gallring backar, dvs. skjuter processorn med traktorn längs stickvägarna kan en stor sten orsaka en fällknivsegfekt på ekipaget, speciellt i motlut. Nu har Hypro löst det problemet genom att erbjuda en enkel drivning av hjulen på processorvagnen.
$matches[2]

Lösningen ter sig busenkel nu när den finns. En kuggkrans om hjulaxeln och ett hydrauliskt kugghjul som spänns emot kransen med en hydraulcylinder. Kuggkransen är öppen för att det inte ska beka igen mellan tänderna så att drivningen försämras.
1621855021_hydraulcylinder_g-drive.jpg

G-Drive kan eftermonteras på befintliga hjulburna 755-processorer, så man behöver inte köpa en helt ny processor för att ge sig upp i backarna för att gallra.
Som alternativ erbjuder även Hypro en "fulldrift" där varje hjul på processorvagnen drivs direkt med en hydraulmotor. Denna version kallas Hub-Drive. Ett lite kostsammare alternativ antar vi?
Läs mer på https://www.hypro.se.
Här är en film på G-Drive in action:



Senast redigerad av Pelle Skog mån 24 maj 2021, 17:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

JohannesG  
#714038 Det är ju nästan exakt vad jag skissat på av och till men inte haft tid eller ork att experimentera med! 👍 😀

Sitter drivtrumman infäst i hjulbultarna?

Finns det några uppgifter om dragkraft och hastighet? Vid vilket tryck och flöde?

Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

velasse  
#714053 Hej
Vill inte vara nån besserwisser men det är ingen vagnsmonterad processor. En sån sitter ju på en vagn el skotare. Vill bara förtydliga.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

Pelle Skog  
#714056
JohannesG skrev:Det är ju nästan exakt vad jag skissat på av och till men inte haft tid eller ork att experimentera med! 👍 😀

Sitter drivtrumman infäst i hjulbultarna?

Finns det några uppgifter om dragkraft och hastighet? Vid vilket tryck och flöde?

Se svar från Hypro här:
Sitter drivtrumman infäst i hjulbultarna?
Nej, HYPRO utnyttjar infästningen för skivbroms på hjultappen för att fästa drivtrumman.

Finns det några uppgifter om dragkraft och hastighet? Vid vilket tryck och flöde?
HYPRO använder primärt maskinens eget hydraulsystem där det finns tillgång till vad som behövs via LS-systemet. Grundtanken med G-drive är att flytta maskinens vikt, så att traktor och maskin drar sig själva var för sig.
Flödet ställs på separat ventil och därmed även hastigheten. Det går att köra riktigt fort eller krypandes långsamt efter smak och tycke, vanligast är det ca 1,5-3km/h man vill åt i beståndet

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

Pelle Skog  
#714058
velasse skrev:Hej
Vill inte vara nån besserwisser men det är ingen vagnsmonterad processor. En sån sitter ju på en vagn el skotare. Vill bara förtydliga.
Mvh


Konstigt - Hypro sa samma sak 😀
Har ändrat nu. tack för påpekandet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

JohannesG  
#714070
Pelle Skog skrev:
JohannesG skrev:Det är ju nästan exakt vad jag skissat på av och till men inte haft tid eller ork att experimentera med! 👍 😀

Sitter drivtrumman infäst i hjulbultarna?

Finns det några uppgifter om dragkraft och hastighet? Vid vilket tryck och flöde?

Se svar från Hypro här:
Sitter drivtrumman infäst i hjulbultarna?
Nej, HYPRO utnyttjar infästningen för skivbroms på hjultappen för att fästa drivtrumman.

Finns det några uppgifter om dragkraft och hastighet? Vid vilket tryck och flöde?
HYPRO använder primärt maskinens eget hydraulsystem där det finns tillgång till vad som behövs via LS-systemet. Grundtanken med G-drive är att flytta maskinens vikt, så att traktor och maskin drar sig själva var för sig.
Flödet ställs på separat ventil och därmed även hastigheten. Det går att köra riktigt fort eller krypandes långsamt efter smak och tycke, vanligast är det ca 1,5-3km/h man vill åt i beståndet

Tackar för svar. Lite kryptiska måste de allt vara.

Då sitter det väl en adapter mellan navet och deras drivkrans. Men denna mellandel kommer från axel-tillverkaren och är tänkt att fästa en bromsskiva i? Så i praktiken sitter den i hjulbultarna, men Hypro har inte utvecklat den delen? Någon som har bättre koll på hur bromsskivor brukar vara monterade på dessa nav?

Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

källefall8  
#714159 Är det ståldrev på motorn dvs går det stål mot stål, eller är det av mjukare material?
En fundering är hur mycket slitage man får på dreven vid inkoppling... det lär ju vara svårt att få rätt kuggingrepp direkt. Nu var ju drevet på hjulaxeln ganska litet och satt nära hjulet så det kanske klarar sig mot stenkänning.

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

JohannesG  
#714172
källefall8 skrev:Är det ståldrev på motorn dvs går det stål mot stål, eller är det av mjukare material?
En fundering är hur mycket slitage man får på dreven vid inkoppling... det lär ju vara svårt att få rätt kuggingrepp direkt. Nu var ju drevet på hjulaxeln ganska litet och satt nära hjulet så det kanske klarar sig mot stenkänning.

Utifrån bilderna tycker jag det ser ut som ett ståldrev. Tror inte det behöver skapa problem eftersom det inte handlar om några höga varvtal. Dessutom är båda dreven så breda att det ska mycket till innan det blir slitet. Stora drevet består ju till synes av rundjärn, detta bidrar ju till att drevet snabbt glider rätt.

Det där med stenkänning är just problemet med denna konstruktion på drift. Men Hypros design är jag ganska säker på både är tillräckligt tålig och sitter även hyfsat skyddat. Märk väl att drevet inte har några kuggar som kan ta skada. Det är ju bara två ringar med rundjärn mellan som agerar tänder. Jag skulle tro att det enda som händer vid närkontakt med en sten är att lacken släpper.

Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714182 Apropå hårt mot mjukt såg jag att drivrullen på min gamla moheda är mer slitna än däcken…

Avatar Fallback

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

alias  
#714185
gnisten83 skrev:Apropå hårt mot mjukt såg jag att drivrullen på min gamla moheda är mer slitna än däcken…


En s.k. hård gummiblandning i de däcken! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

paavo25  
#715323 Dedär, sådär på teorinivå

1622971822_dsc_0351.jpg


Vagnen som blev till min motsvarighet till hypro, hakki 400 prosessor, så blev ju en tume 250 såmaskin slaktad. Dessa hade ju driv till utmatning från hjul, en på vardera sida. Redan första skissning, så blev där option för drift....
En bekant, med våldiska funderingar, skrattade ej, treradig ked, kuggar är där ju nog som för över, övre ände har ju lager osv för mellan led...

Den är nu bakom en county med kran, men nångång får den en egen teleskopkran och kommer efter en ford 4000. Då senasta skall där vara drift, Ni vet, backa med bakhjulsdrift, då även de släta däcket som roterar istället för att stå still gör det de går att backa, har ju liksom "onboard" högkapasitet hydraulik, 120l/min så borda ju få för sin vikt bra kraft?

Angående hur hypro gjort, säkert förmånligt jmf riktig navdrift, är de inte nu bara en skiva med bulthål som är mellan fälg och nav, möjlitvis längre bultar? Så bara svetsat trumma med "kuggar"

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

Wrangler  
#715425 Vad kan en sådan drivsats kosta må tro???? För är ju en intressant grej som egentligen hade fungerat på en mindre skogsvagn med.

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

JohannesG  
#715445 Jag skickade ett mejl med samma fråga. Tydliggjorde att min vagn var ett hemmabygge så att diverse godkännanden inte spelade någon roll och att modifiering inte var ett problem. Fick till svara att den bara var anpassad för Hypro.

Men om fler frågar kanske de ser en efterfrågan.

@Pelle Skog kanske vet vad det kostar som tillägg på en ny Hypro eller vad det kostar att eftermontera på en Hypro?

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

Wrangler  
#715482 Tråkigt att få ett sådan svar tillbaka fast man har förklara själva situationen 😬

Användarvisningsbild

Re: Hypro G-Drive - ny drivning till 755-processorn

paavo25  
#715490 Men ser ju ej så inväklad ut, en bysmed skulle ju svarva delar till sådant?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).