Traktorn i skogen

Skrota hytt och montera båge?

13 inlägg 3980 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrota hytt och montera båge?

Lars Gustavsson  
#709087 Har en Ford 4000 med en glasad hytt.
Men nu är hytten så dålig att mina skosnören riskerar att fastna i bakhjulen om det blåser:)
Jag ser markberedningen genom skärmarna och allt skakar betänkligt vid körning.

Ni som kör med öppna traktorer + båge i skogen, berätta vad som är fördelen och nackdelen med att köra utan hytt.

Funderar på att köpa nya skärmar och montera en ce-godkänd båge över bakaxeln.

Tacksam för alla inlägg och åsikter.

bifogar en bild som liknar min plan.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

tallen100  
#709108 Fördelen är att du behöver aldrig skrapa is och rutan immar aldrig igen 🙃
Nackdelen är väl att vädret inte alltid är lämpligt att åka cab i, iaf tak och framruta är oftast inte så dumt 😉

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

Göt  
#709161 Nu vet jag inte hur din 4000 ser ut men på de äldre är det ju skyddsram under plåthytten så du kan använda den, skyddsram är nog bättre än de där skydden du föreslår, om inte annat så slippar man få grenar i ansiktet när man kör, ett enkelt tak och framruta kan vara bra när det regnar.

Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

Blondin 750  
#709264 Jag vet inte huruvida dessa är kompatibla med varandra men jag har en Ford 5000 som ska slaktas och där finns en gratis hytt om så önskas.

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

kjgu  
#748910 Är intresserad köpa hytten om den finns kvar.

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

Bert1  
#748916 Du lär få veta hur mycket det blåser i dina trakter om du tar bort hytten

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748928
Bert1 skrev:Du lär få veta hur mycket det blåser i dina trakter om du tar bort hytten

Med tanke på beskrivningen av den befintliga hytten så verkar verkar trådskaparen redan ha upptäckt hur mycket det blåser i hans trakter 😎

Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

Elmhult  
#748929 Man ser ju bättre utan hytt. Mindre skrammel. Inga dörrar som klämmer fingrarna och ingen imma på rutorna. Jag hade definitivt kunnat tänka mig hyttlös traktor. Ta på dig hatt om det regnar. 👍 🌳

Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748931 Viss du ikkje skal ha hytta så tenk på kva materiale sete er laga av. Nokre er våte i dagavis etter regn. Eg er vant med ein 135 med tak og frontrute, vil sei det er betre enn og ikkje ha hytta i heile tatt.

Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

Blondin 750  
#748934
kjgu skrev:Är intresserad köpa hytten om den finns kvar.

Är det TS hytt eller min hytt som är av intresse @kjgu?

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

kjgu  
#748937 Ja det var din hytt jag tänkte på. Har en ford 5000 som skulle behöva ett hyttbyte.

Avatar Fallback

Re: Skrota hytt och montera båge?

Blondin 750  
#748941 Har skickat pm.

Användarvisningsbild

Re: Skrota hytt och montera båge?

kjgu  
#748944 Hej!
Kan inte öppna pm, så maila gärna till
tybble139@hotmail.com
Mvh Kjell

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).