Traktorn i skogen

Val av traktor och huggarvagn

15 inlägg 5408 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#704222 Har tänkt skaffa ett skogsekipage till nyköpt skogsfastighet. Kommer bli en hel del gallring och lite vedhämtning framöver. Har efter tips här i forumet lutat in mot traktor och huggarvagn. Skulle vara jättetacksam om ni kan dela med er av era bästa tips på traktor och även huggarvagn som går att parkera/förvara i en fraktcontainer high cube. Öppningen är B x H 2,33 x 2,58.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av traktor och huggarvagn

A.falck  
#704244 Dålig på maskiner över lag. Men hur har du tänkt angående kondens i en container?

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#704248
A.falck skrev:Dålig på maskiner över lag. Men hur har du tänkt angående kondens i en container?


Jag fick tips i en annan tråd om att montera en solcellsdriven fläkt för att förhindra kondens och ventilera containern. Tyckte det lät som ett smart och bra alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

molnia  
#704266 Så låg traktor så den kommer in i en container är ju bara minitraktor som gäller. Möjligtvis en utan hytt men med vikbar störtbåge. Men är ju inte roligt att behöva "ducka" när man sitter i stolen och ska in genom öppningen..

Avatar Fallback

Re: Val av traktor och huggarvagn

axwell  
#704271
molnia skrev:Så låg traktor så den kommer in i en container är ju bara minitraktor som gäller. Möjligtvis en utan hytt men med vikbar störtbåge. Men är ju inte roligt att behöva "ducka" när man sitter i stolen och ska in genom öppningen..


Samma tanke men jag såg först att redan bredden kan ställa till det. Bekvämt att kunna öppna dörrarna åt båda håll, här blir det ju svårt att få upp mer än 1 dörr till nöds.

Här en nästan likadan Kompakttraktor som jag har. Den här har har mycket större hydraulikkapacitet än min men jag saknar undre lyftarmarna på bilderna.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... e/94123205
Min är en L4200 HST, dvs hydrostatdrift, 43 hp, höjd 215 cm, totalbredd vid bakskärmar 150 cm, hytten smalare.
Drar en 4,5 tons griplastarvagn, skulle kunna dra även 6 tons men vill inte ha bredare vagn är 162 cm

Avatar Fallback

Re: Val av traktor och huggarvagn

mrlynx  
#704277 Om jag minns rätt är min mf135 -76 med Fermo hytten 226 cm hög och den går in i mitt garage med 240 cm takhöjd utan att riva ner belysning eller kabelstege som hänger ner 10 cm.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#704383
axwell skrev:
molnia skrev:Så låg traktor så den kommer in i en container är ju bara minitraktor som gäller. Möjligtvis en utan hytt men med vikbar störtbåge. Men är ju inte roligt att behöva "ducka" när man sitter i stolen och ska in genom öppningen..


Samma tanke men jag såg först att redan bredden kan ställa till det. Bekvämt att kunna öppna dörrarna åt båda håll, här blir det ju svårt att få upp mer än 1 dörr till nöds.

Här en nästan likadan Kompakttraktor som jag har. Den här har har mycket större hydraulikkapacitet än min men jag saknar undre lyftarmarna på bilderna.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... e/94123205
Min är en L4200 HST, dvs hydrostatdrift, 43 hp, höjd 215 cm, totalbredd vid bakskärmar 150 cm, hytten smalare.
Drar en 4,5 tons griplastarvagn, skulle kunna dra även 6 tons men vill inte ha bredare vagn är 162 cm



Den skulle ju med lätthet gå in i containern. Hur är den att ha i skogen? Gissar att man får sitta och lasta på knä eller stå ute och lasta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av traktor och huggarvagn

axwell  
#704391
dan_e_j skrev:Den skulle ju med lätthet gå in i containern. Hur är den att ha i skogen? Gissar att man får sitta och lasta på knä eller stå ute och lasta?


Det stämmer, står oftast ute på den plana bakvikten bla för att få bättre översikt, speciellt vi lossning på avlägg när det kan bli lite höjd på traven.
Gör korta förflyttningar utifrån genom att trycka på framåt-/bakåtpedalen, dvs inget besvär med koppling eller växelspak eller att dra in mer snö i hytten.
Men regnar det stannar jag i hytten, sitter på ratten.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor och huggarvagn

Torleif  
#705409 Min Massey-Ferguson 165 med hytt och min 5 tons Gisebo boggikärra med fällbara stakar skall gå in på den höjden och bredden men det är inte mycket till godo. Bara så mycket att man kan köra in. Blir det för knappt att öppna dörren någonstans så brukar jag lyfta den av gångjärnen innan jag kör in.
Frågan är vad sorts kran man kan montera på ett sådant eller motsvarande ekipage och som inte sticker upp för högt.

Nackdelen är att det är väldigt obekvämt att sitta bakvänd och köra kran i de här gamla låga hytterna. Därför tog de ju bort den hydrauliska lyften på traktorer som byggdes om för skogsbruk med kran på taket.
Jag kör med vajerkran och den skulle inte rymmas in på den höjden.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

TJWJohnsson  
#707419 Jag har en Mf 550/240 med Farmas 6 ton och nokka 1810 kran och hydraulisk vinch. Funkar bra än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#707420
TJWJohnsson skrev:Jag har en Mf 550/240 med Farmas 6 ton och nokka 1810 kran och hydraulisk vinch. Funkar bra än så länge.


Fint ekipage!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#715713 Så här blev slutresultatet av min jakt på ett skogsekipage som går in i en container.

1623232814_1a0a0623-1a37-438d-9368-7ac2f2cd332c.jpeg


1623232841_e2b90749-0a9c-4830-abf3-e5499679da7e.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

TJWJohnsson  
#715714 Snyggt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

Stampep  
#715727 Du det var precis 👍
Ett tips, beroende på hur batteriet sitter till, dra fram en +pol/ kabel på nåt lättåtkomligt ställe, riktigt tråkigt om du glömmer nåt på eller det drar tjuvström så den inte startar därinne 🤔

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor och huggarvagn

dan_e_j  
#715749
Stampep skrev:Du det var precis 👍
Ett tips, beroende på hur batteriet sitter till, dra fram en +pol/ kabel på nåt lättåtkomligt ställe, riktigt tråkigt om du glömmer nåt på eller det drar tjuvström så den inte startar därinne 🤔


Mycket bra tips! Tack för det! Sedan är det nog inte fullt så illa som det ser ut. Jag kan gå förbi framdäck och skopa och sedan är det inga problem att öppna och gå in i traktorn. Uppskattar dock vagnsstyrningen när man ska backa in vagnen... 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).