Traktorn i skogen

Svag kransvängning

14 inlägg 2304 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svag kransvängning

Stampep  
#703851 Har en kranen som är väldigt svag i svängen, minsta lilla man står i sidled orkar den inte med 1 3m bit ca 15-20cm.
Tycker den blev värre efter ompackning. Har satt i dubbelverkande tätningar, tror det var såna som satt där innan.

Kan den blivit svagare om det är fel packningar?
Har 1 slang in i varje cylinder.

Lägger med bild på gamla tätningarna.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

källshult  
#703854 har du koll på vilket tryck ut till cylindrarna . Kan vara en idé att kolla det

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Stampep  
#703856 Har ingen mätare där, ca 150 in i ventilpaketet.
Får kika om jag kan få till nåt t kors så jag kan mäta på ingående i cylindern. Känns skumt att det ska bli sämre med täta cylindrar 😥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703857
Stampep skrev:Har ingen mätare där, ca 150 in i ventilpaketet.
Får kika om jag kan få till nåt t kors så jag kan mäta på ingående i cylindern. Känns skumt att det ska bli sämre med täta cylindrar 😥

Det räcker med en mätare på ingående till ventilpaketet bara att köra den funktion du vill mäta i ändläge så får du det trycket.

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Stampep  
#703859
Mikael skrev:
Stampep skrev:Har ingen mätare där, ca 150 in i ventilpaketet.
Får kika om jag kan få till nåt t kors så jag kan mäta på ingående i cylindern. Känns skumt att det ska bli sämre med täta cylindrar 😥

Det räcker med en mätare på ingående till ventilpaketet bara att köra den funktion du vill mäta i ändläge så får du det trycket.


Okay, där kom det upp i ca 150 bar, det borde väl vara tillräckligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703876 Om du har svängen i ändläge och monterar bort den slang som det inte är tryck i så ser du om det läcker olja i genom kolven, men var försiktig. 😀

Avatar Fallback

Re: Svag kransvängning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703879 Åt det hållet kan det inte komma ut någon olja. Skulle det läcka så skulle kuggkranshuset överfyllas och svämma över.

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703889
Skogsola skrev:Åt det hållet kan det inte komma ut någon olja. Skulle det läcka så skulle kuggkranshuset överfyllas och svämma över.

Det har du rätt i tänkte inte på det. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Ängagärdet  
#703903 Vatten i oljan i vridhuset?

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Stampep  
#703930 Vridhuset är det fett i, nyligen genomspolat med hydraulolja 😉 därav nya packningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

skogsjan695xl  
#703932 Är detta vridhuset? Ska det isf glipa såhär där jag ritat rött? Det är inte så att ena golven isf är sned och går väldigt tungt bara.

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Stampep  
#703934 Det är vridhuset, ett hemmabygge.. är bara väldigt dåligt svetsat just där har jag för mig.
Det konstiga är att den blev svagare efter packningsbyte tycker jag. Ska prova lite om några timmar, tänkte ev prova att byta plats på sväng och lyft på ventilpaketet ifall det kan ha hänt något där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag kransvängning

Tralsmo  
#703987
skogsjan695xl skrev:Är detta vridhuset? Ska det isf glipa såhär där jag ritat rött? Det är inte så att ena golven isf är sned och går väldigt tungt bara.



Ja tänker desamma.
Skulle ju va logiskt att det då går ändå tyngre me nya tajta tätningar.

Användarvisningsbild

Re: Svag kransvängning

Stampep  
#704003 Varit ute och grejat lite, nu känns den klart bättre. Körde lite fram och tillbaka och släppte ut lite olja vid slangkopplingarna.
Kanske blivit nån ispropp eller luftficka på nåt vis 🤔
Lastade ändå 8 stock igår och hade maskin igång ett par timmar 🤔

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).