Traktorn i skogen

Lunningsgrip med vinch

6 inlägg 2848 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningsgrip med vinch

Mikael W  
#681676 Hej,
kör ofta med lunningsgrip här i våra österbottninska extremt steniga strandskogar.
Har funderat på att montera en vinch på lunningsgripen, antingen el- eller hydrauldriven.
Detta ska bara vara en hjälpande hand de sista metrarna. (Har en fullstor vinch för grovjobbet.)
Nån som gjort detta o kan dela erfarenheter?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lunningsgrip med vinch

Kallkällene  
#681685 Nej men tanken har slagit mig att det skulle underlätta med en vinsch, ibland är det nån stubbe eller liknande så man inte kommer dom sista metrarna. Vad har du för lunningsgrip?

Avatar Fallback

Re: Lunningsgrip med vinch

Mikael W  
#681923 Har en Japa (finsk).
Ska sätta en elvinch, men måste söka fram en bra pris / kvalite vinch.
FInns en hel del om saken här på forumet. Får återkomma när allt e monterat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsgrip med vinch

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682011 Elvinsch går så sakta så du kommer att tröttna. Hitta en hydraulisk.

Avatar Fallback

Re: Lunningsgrip med vinch

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682062 Borde passa med en radiostyrd hydraulisk till kran.

Avatar Fallback

Re: Lunningsgrip med vinch

Torleif  
#683107 En bekant har gjort det. Han har en hydraulisk vinsch monterad ovanpå bommen på en vanlig köpis lunningsgrip. Han har frikoppling på den så han kan frikoppla vinschmotorn från trumman då han drar ut vajern. Då han vinschar öppnar han den stora gripen och ställer gripspetsarna på marken som stödben. Det fungerar ganska bra efter vad jag har sett då han har arbetat.

En annan bekant har ett hembygge med lunningsgrip och hydraulisk vinsch och stödben samt hydraulisk sväng från sida till sida på bommen. Torn för vinschvajern. Fungerar väldigt bra. Den har jag kört mycket med innan jag skaffade egen vinsch.

Satsa på hydraulisk vinsch. Det skall vara dragkraft så det räcker. Elvinscharna är ofta klena och så brukar de gå långsamt. Du behöver ha minst 30 meter helst 50 meter vajer på trumman om det skall bli till någonting med arbetet i österbottnisk skog tycker jag. Själv skarvar jag bland på en 20 meters vajer i ändan på 50-meersvajern och vinschar i två steg och ändå vill det bli för kor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).