Traktorn i skogen

Jake 350

20 inlägg 5185 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jake 350

HenryB  
#683444 De tycker jag absolut att du ska göra.Här en bild när jag röjde upp efter en skördare och lyfte in virket till stickvägen.Finns inte en chans att de hade gått att komma ur den här hålan med kärran på.
Förövrig finns de många andra användningsområden i lantbruket.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jake 350

Avslutat-02  
#683453 Där var det rejält blött...
😮

Användarvisningsbild

Re: Jake 350

JohannesG  
#683663 Jag provade ju med kran och stegmatare i trepunkten. Förvisso tillförde stegmataren 540kg bak, kranen är av det tyngre slaget och trepunktsmontaget flyttar även vikten bakåt jämfört med Jake. Detta på en traktor som utan vikter väger 2,7ton på framaxeln. Som jämförelse väger en Valtra T254 2,92ton och en Valtra N174 2,52ton på samma ställe.

Trots ytterligare ca 400kg i fronten blev detta obehagligt baktungt. Hade terrängen bara varit stenig men plan hade det inte varit något bekymmer. Men när många passager även lutar 20° i vissa fall mycket mer, tillsammans med en och annan stor sten i sluttningen, då blev man tvungen att backa upp för att det inte skulle stegra och vilja vrida sig åt sidan. Och när man kom upp hände det att man egentligen borde vart vänd åt andra hållet, för där var ju lutningen motsatt. Dragkraften var dock fenomenal. Men en maskinvikt på runt 7ton med största andelen på bakhjulen var inget man gärna körde ut i surhålen med.

Efter denna erfarenheten byggdes maskinen om och kran med stegmatare (ej kranhängd) monterades på en kärra. Saknar förvisso drift i vissa lägen, men för övrigt känns det mycket mer stabilt och avslappnat att köra i vår terräng.

Denna passage hade varit mycket obehaglig eller kanske omöjlig med kranen på traktorn. Men med denna konfiguration var det helt avslappnat. Visst lutar det en hel del, men inte så det kändes farligt, man är kanske härdad också. Och här lutar det på plan mark, kunde varit uppför samtidigt. 😉
1606980438_1605206370_img_20201112_112726463_hdr.jpg


Med drivna skogsvagnen tar traktorn sig fram lika bra eller till och med bättre än utan vagnen. Har du inte drivning skulle jag föreslå att du satsar på det före Jake.

Nu var mitt exempel ovan som sagt med en ganska tung kran plus stegmatare så det är inte alls omöjligt att det skulle funka för dig om du har en lättare kran. Men det jag vill trycka på är att från min erfarenhet blir inte terrängenskaperna självklart bättre med kranen på traktorn eftersom det ändrar stabiliteten.

Om du vill rätta till vinfällen utan att lasta föreslår jag att du plockar bort stöttorna på kärran, då kan du i vissa fall backa in under.
Eller så har du några stockar på kärran så den blir stadig, då kan du göra allt arbete från sidan. Och du får med dig virket ut om du vill.

Traktor och kärra klarar långt mer än du tror. Kör lugnt och försiktigt med sunt förnuft så kommer det gå galant. 😀
Senast redigerad av JohannesG tor 03 dec 2020, 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jake 350

HenryB  
#683670
1606988261_91c5d473-d8b4-4566-adf1-3607a23f0cfb.jpeg
Håller med om att de blir baktungt i vissa lägen,här fick jag lasta av för att komma upp med kärran.Lägger nästa alltid kranen framåt över traktorn när man ska uppför men här hjälpte de inte.

Avatar Fallback

Re: Jake 350

gilen  
#690111 Hej jag har kört med jake fäste på traktorn i 7-8 år nu och den använder jag till allt lyft hemmavid. Förstår inte hur vi klarade allt i skogen tidigare kör ofta med delat ekipage då vi ofta är 2 i skogen samtidigt och hugger ,smidigt att lyfta och dra fram för aptering och kvistning. Rätt jobbat så blir det som efter en stegmatare väldigt smidigt att åka iväg själv på lediga stunder för att skota ut ris och virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).