SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorn i skogen

Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

19 inlägg 18213 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Torbjörn Johnsen  
#645462 Så här skriver Kesla i ett pressmeddelande idag (de har nog sett din fråga :grin: )

Enbalkskonstruktionen hos KESLA- skogsvagnar gör vagnen inte bara lätt och rörlig utan även väldigt robust. Rambalken är numera stor, den har dimensionerna 200 * 200 mm. Sedan många år har man vetat att KESLA-vagnarnas faktiska lastkapacitet är klart bättre än angivelsen. Kesla fick resultat från tester av vagnarnas tålighet i fjol och nu har lastkapaciteterna utökats baserat på testresultaten.

- Exempelvis har seriens minsta vagn, KESLA 104, nu en lastkapacitet på 10 ton i stället för tidigare 9 ton, säger affärsverksamhetschef Janne Sinkkonen. – Med lastkapacitet avses den last som vagnen kan lastas med.

I samband med ändringen av lastkapaciteterna ökade man även lastutrymmenas storlek en aning. Till exempel har ytan på lastutrymmet hos seriens minsta modeller – KESLA 104 och 114HD:n – vuxit från 2,0 m2 till 2,4 m2 och lastutrymmet hos KESLA 124H/HD-modellerna från 2,6 m2 till 2,7 m2.

Däremot är lastutrymmet i den största 144-vagnen oförändrat; ytan på marknadens största lastutrymme är 3,2 m2. 144-vagnens lastkapacitet har vuxit från 12 till 14 ton.

Förändringarna gäller nya, beställda produkter.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645681 Var inte testet med fullt utskjut lite orättvist, de två första hade rätt bra lass på vagnen när det testades, den tredje hade i alla fall en stock på vagnen, och den sista testades med tom vagn.

Att ha en eller två stockar på vagnen gör enorm skillnad på stabilitet, i alla fall på min vagn, har jag sen motsvarande lass som första två i filmen så kan jag göra nästan vad som helst med kranen och vagnen står stadigt, till och med skjuta ut ramstyrningen för att få längre räckvidd...

Skulle det vara jämförbart skulle alla vagnar vara tomma, ramstyrningen skulle vara ställd till mitten, och samma stockar skulle användas som vikt i gripen. Eller?

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

källefall8  
#645732
Torbjörn Johnsen skrev:Så här skriver Kesla i ett pressmeddelande idag (de har nog sett din fråga :grin: )

Enbalkskonstruktionen hos KESLA- skogsvagnar gör vagnen inte bara lätt och rörlig utan även väldigt robust. Rambalken är numera stor, den har dimensionerna 200 * 200 mm. Sedan många år har man vetat att KESLA-vagnarnas faktiska lastkapacitet är klart bättre än angivelsen. Kesla fick resultat från tester av vagnarnas tålighet i fjol och nu har lastkapaciteterna utökats baserat på testresultaten.

- Exempelvis har seriens minsta vagn, KESLA 104, nu en lastkapacitet på 10 ton i stället för tidigare 9 ton, säger affärsverksamhetschef Janne Sinkkonen. – Med lastkapacitet avses den last som vagnen kan lastas med.

I samband med ändringen av lastkapaciteterna ökade man även lastutrymmenas storlek en aning. Till exempel har ytan på lastutrymmet hos seriens minsta modeller – KESLA 104 och 114HD:n – vuxit från 2,0 m2 till 2,4 m2 och lastutrymmet hos KESLA 124H/HD-modellerna från 2,6 m2 till 2,7 m2.

Däremot är lastutrymmet i den största 144-vagnen oförändrat; ytan på marknadens största lastutrymme är 3,2 m2. 144-vagnens lastkapacitet har vuxit från 12 till 14 ton.

Förändringarna gäller nya, beställda produkter.


Ok tack för klargörandet! Så nu är dom lika långt från en skotarjämförelse som andra tillverkare av vagnar.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade Valtraekipage med Kesla & Moheda (Video)

stegmaster  
#645823
källefall8 skrev:Så nu är dom lika långt från en skotarjämförelse som andra tillverkare av vagnar.... :-bd

Det har dom varit hela tiden, dom har bara klassad ner sina vagner ondöigt lågt. :???:
Har alltid misstänkt att min 10t vagn (102HD)klarer bra mycket mer enn angivet, när måtten på rambalken er samma som den större (122HD), och betydlig grovare enn andra 10t vagner jag sett.
Dock har det knappast nån praktisk betydelse, förr man klarer inte lasta den med 10t hur som helst, åtminstone inte med trädstockar. (Min har lastareal på drygt 2,7m2 med forhöyningstaker, laster ca 6-7fub med 5m stock)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).