Traktorn i skogen

Byta traktor?

12 inlägg 5067 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta traktor?

Rickard A  
#639530 Funderar på att byta traktor har idag en valmet 6400 med twin-trac fullt utrustad med bukpåtar skogsfälgar turbin hi-shift ac ombyggd hanbroms till elhydraulisk. Men den har nu gått 15000 timmar. Har varit och provkört en Valtra N121 med twin-trac och glastak och funderar på om det kan vara ett bra alternativ. Är ju fantastiskt nöjd med min gamla 6400. Tyckte att sikten i N121 an ner över bakskärmarna är betydligt sämre pga för breda skärmar sen finns det ju givetvis andra fördelar med kopplingfri fram-back o dyl. Vet att det ska finnas smalare "sk" skogskärmar. Någon här med erfarenhet av dessa traktorer får gärna skriva och berätta tack på förhand.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

källshult  
#639562 Det finns mf 5600 serien eller 5700 är en mycket trevlig traktor i skogen men krävs att den är skogsombygd. Var mycket nöjd med den jag hade och det finns andra forum medlemmar som kan intyga om det .

Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

Vardon  
#639567 Ny eller begagnad?

Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

ss0803  
#639594 Valtra N121 byggdes fram till 2011 så vi får anta att det gäller begagnat.

Vi har de smala skärmarna bak (enbart svart plast). Tror dom hette ”Bakskärmar, korta” vid nybeställning. Aldrig upplevt sikten dålig i TwinTrac position.

Finns ju en del andra tillval förutom skogshytten och TwinTrac på N1-serien som kan vara intressant om den ska gå i skogen.

HiTrol - turbin (om det är en HiTech)
HiLock - manuell riktig diffspärr i framaxeln
Bränsletank i stål - 150l (dock mindre volym än plasttanken)
90l/min hydraulpump - om det är HiTech är 73 standard (är det en Advance är det ju LS hydraulik)
AC - med tanke på glastaket

Finns säkert fler tillval som kan vara värde att få med men detta är några att kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Byta traktor?

Robertberg  
#639674 Att byta till en nyare 6000-serie med färre timmar och flytta över utrustningen kanske är ett alternativ?

Användarvisningsbild
Rickard A  
#639760 Den N121 jag kollade på hade även ståltank och turbin samt ombyggd med körrikningsväljare i höger armstöd ihopkopplat med en körpedal som när du släpper den automatiskt kopplar i parkeringsbromsen . Väldigt smidigt!
Ett alternativ kan vara en 6000 ur hi-tech serien med lite timmar dock svårt att hitta i kombination med mycket utrustning som twin-trac turbin ac och liknande. De som finns och är välutrustade har i regel gått ganska mycket givetvis för de är så populära en av de bästa traktorer som tillverkats i mitt tycke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

Bert1  
#639847 Grannen har en N121som snart gått 10000t iof bara i jordbruk utan några direkta problem förutom ett grenrör som sprack och elventilerna till lastar (som krabbar på alla av dom tidiga) är det bara styrleder och vattenpump som är bytt
Turbinen är väldigt hård i jämförelse med en 6400 men det går väl och ändra efter tycke och smak
90L pump kom väl med HiTech5 på N 123 har jag fått för mig

Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

Bert1  
#639889 Förresten vad har du för ventilpaket? För det krockar inte med ratten iom den sitter i mitten på N-serien

Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

Rickard A  
#639900 Jag har ehc storspakar i armstöden på stolen så det ska nog kunna funka bra. Grammerstol i min 6400 så även i den n121 jag kollat på så då passar armstöden ifrån bara flytta över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

Bert1  
#639909 Ja då är det enkelt

Avatar Fallback

Re: Byta traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639951 Med spakar i armstöden borde N121 bli bättre mot bakre ratten än 6xxx.
Jag tycker att jag får ha ratten rätt långt bak på min 6550 för att den inte ska vara ivägen för högra spaken.
Eller bygger Digistick mer kanske?

Användarvisningsbild

Re: Byta traktor?

ss0803  
#639965
Bert1 skrev:90L pump kom väl med HiTech5 på N 123 har jag fått för mig

Nej.

Det fanns som tillval på N1-serien.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).