tor 18 okt 2018, 16:50#529142
Bromsar på traktortåg krävs sedan 1998 vid vägtransport om släp vars bruttovikt överstiger den dragande traktorns bruttovikt.
Då måste släpet även vara utrustat med bromsar.
Kraven har en något luddig tolkning vad jag har förstått.
Men du ska kunna få stopp med en bromssträcka kortare än 20m,
samt att bromsarna skall vara stabila och inte förlänga traktorns bromssträcka nämnvärt är väl ungefär vad som menas.
Därtill skall det vara lagstadgad färdbelysning och trekantsreflexer för släp som inte får sitta för långt in från den maximala bredden, likt övriga släpfordon, och därtill LGF-skylt.
Det finns färdiga kit som är prisvärda att köpa med magnetfästen och allt för rimliga pengar lite varstans.
Här passar det ju bra med färdig magnetbelysning som tidigare nämnts,
som är enkla att montera då man kört ur skogen.
Gärna ett LED-kit som finns i dag.
Själv har jag löst belysningsproblemet genom att montera en släpvagnskabel som är dragen genom ramröret bakåt, så det sitter en kabel framme vid draget färdigt att sätta i mot traktorn, och ett vanligt uttag skyddat i bak att montera den lösa magnetlysena mot.
Detta för att slippa trassla fast en lång löst hängande kabel som lätt kan nypas sönder när vagnen är lastad, och belysningen skall häktas på.
Att montera lösa lysen med vanliga glödlampor på skogsvagnen är inte optimalt, även om lysena byggs in med skydd, då glödlamporna oftast har vibrerat sönder under skogskörningen.
Även lastsurrning krävs vid vägtransport.
Det löser man enkelt med två spännband runt traven likt en timmerbil,
lastförskjutningsskydd har du ju genom grinden.
Tänk då på att lasset gärna vill skaka ihop så spänningen släpper efter en bits körning.
Det är ju därför timmerbilarna har automatspänning på sina kedjor eller band.