Traktorn i skogen

Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

39 inlägg 18613 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Fredi  
#785687 För att göra saken ännu mer trasslig så säger jag att välj Nokian Ground King, bra både på väg och på åker skryter dom med

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

volvo_per  
#785699 Okej, tack för bra svar. Jag ska ha en ordentlig kran på traktorn och jag är lite rädd för om Tri är för mjukt i sidorna så man trycker ihop däcket när jag kör kranen rakt ut. TK har ju stålförstärkning i sidorna så misstänker dom klarar mer belastning.
Har ni kran på Jake fäste ihop med Tri?

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Ferguson system  
#785704
volvo_per skrev:Okej, tack för bra svar. Jag ska ha en ordentlig kran på traktorn och jag är lite rädd för om Tri är för mjukt i sidorna så man trycker ihop däcket när jag kör kranen rakt ut. TK har ju stålförstärkning i sidorna så misstänker dom klarar mer belastning.
Har ni kran på Jake fäste ihop med Tri?


Når det gjelder belastning, så ser du på lasteinndeksen hva dekket tåler. Legg sammen vekta av traktor og utstyr og del på 4 for å finne ut hvor mye hvert dekk må tåle. Du behøver nok ikke å være bekymret for at Tri dekkene ikke skal tåle belastningen. De tåler ofte mer enn ett vanlig traktordekk.

Nå vet ikke jeg hvilken dimensjon du skal ha på din traktor, men hvis vi tar den størrelsen her som eksempel:

TRI 2:
600/65R34 169A8/164D Nokian Tyres TRI 2 TL. Lasteinndeks på 169/164.

Tractor king dekk:
600/65R34 163D Nokian Tyres Tractor King SB TL


Legg merke til at TRI 2 tåler høyere belastning enn Tractor king.
Tri har load index 169 som tilsvarer 5800 kg pr. dekk. Totalt kan traktoren belastes med 23 200 kg før du overstiger kapasiteten til dekkene.

Tractor king har index 163 som tilsvarer 4875 kg pr. dekk. Totalt kan traktoren belastes med 19 500 kg før du overstiger kapasiteten på dekkene.

En annen ting med lasteindex, hvis det står f.eks 169/164 som på Tri 2, så betyr det 169 index for enkelt hjul og 164 når det brukes tvilling montasje.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

volvo_per  
#785711 Okej tack :) det kanske är så att stålet i sidorna på tk är mest för att förebygga stickskador och inte stå emot tyngd mellan fälg och mark.

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

paavo25  
#785769 En bekant entreprenör, massa på asvalt och vinter skötsel och jbr syslor. Ej alls skogbruk med denne. Nu en månad in i vintern med snö och halt så skröt han med dessa däck, mer bit än klassiska tri med samma komfort ändå. Traktorn är en NH t5.140 och kom till vårbruket med dessa däck

En stor sak var att ett däck sätt klarar "allt" och de fick han

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

volvo_per  
#785770 Förstår inte riktigt 🤔 kör din bekant på tri2 eller tractor king?

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

paavo25  
#786310 Han hade klassiska tri, ej tri 2 och nu till den nya tractor king.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

volvo_per  
#786313 Okej! Så han är lika nöjd med tractor king på väg som tidigare tri? Då är bara frågan hur hållbarheten är i jämförelse

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Cat554  
#786395
Ferguson system skrev:
volvo_per skrev:Okej, tack för bra svar. Jag ska ha en ordentlig kran på traktorn och jag är lite rädd för om Tri är för mjukt i sidorna så man trycker ihop däcket när jag kör kranen rakt ut. TK har ju stålförstärkning i sidorna så misstänker dom klarar mer belastning.
Har ni kran på Jake fäste ihop med Tri?


Når det gjelder belastning, så ser du på lasteinndeksen hva dekket tåler. Legg sammen vekta av traktor og utstyr og del på 4 for å finne ut hvor mye hvert dekk må tåle. Du behøver nok ikke å være bekymret for at Tri dekkene ikke skal tåle belastningen. De tåler ofte mer enn ett vanlig traktordekk.

Nå vet ikke jeg hvilken dimensjon du skal ha på din traktor, men hvis vi tar den størrelsen her som eksempel:

TRI 2:
600/65R34 169A8/164D Nokian Tyres TRI 2 TL. Lasteinndeks på 169/164.

Tractor king dekk:
600/65R34 163D Nokian Tyres Tractor King SB TL


Legg merke til at TRI 2 tåler høyere belastning enn Tractor king.
Tri har load index 169 som tilsvarer 5800 kg pr. dekk. Totalt kan traktoren belastes med 23 200 kg før du overstiger kapasiteten til dekkene.

Tractor king har index 163 som tilsvarer 4875 kg pr. dekk. Totalt kan traktoren belastes med 19 500 kg før du overstiger kapasiteten på dekkene.

En annen ting med lasteindex, hvis det står f.eks 169/164 som på Tri 2, så betyr det 169 index for enkelt hjul og 164 når det brukes tvilling montasje.


Liten rettelse: 169A8 betyr lastindeks 169 ved maks hastighet A8 (40 km/t) og lastindeks 164D vil si lastindeks 164 ved hasighet D (60 km/t)
OH

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).