Traktorn i skogen

Ventilpaketslösning VALMET 405

4 inlägg 4703 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ventilpaketslösning VALMET 405

Månskensbonne  
#500891 Har nyligen slagit till på en Valmet 405. Tänkte kolla om någon på forumet har erfarenhet av hur man kan lösa det med ventilpaketet till griplastarkärran. Har funderat på att göra en egen bakrutekil. Någon som vet om det finns att köpa någonstans.
Traktorn har den lilla hytten och inte skogshytt vilket gör det omöjligt att snurra stolen. Men mitt önskemål är att ha spakpaketet inne i hytten.

Tacksam för tips och råd.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaketslösning VALMET 405

Bax  
#500892 På den 465 jag hade förut hade förra ägaren själv bockat till en kil av aluminiumplåt, sen var det ett uttag för ventilpaketet.
När ventilpaketet inte var där så täckte en skiva av "plexiglas" hålet.
Jag tog ett 50x50-rör och svetsade till en hållare för ventilpaketet.
I nedre änden var en klyka som jag ställde på nedre toppstångsbulten sen var det bara att fälla upp paketet och trä in en övre toppstångsbult genom ett hål i röret för att låsa fast.
På så vis fick jag spakarna inne i hytten men paketet utanför.

EDIT: Stavfel

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaketslösning VALMET 405

halvproffs  
#500896 Egengjord bakrutekil med kantlister på. Paketet har jag skruvat fast i en typ u-balk. I hytten har jag bultat fast ett fyrkantsrör så långt till höger inifrån hytten räknat (hoppas du förstår) som u-balken passar precis över. I körriktningen till vänster i hytten. Sitter lite på snedden så det är ju inte optimalt men det fungerar bra om man som jag kör några hundra fub varje vinter.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaketslösning VALMET 405

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501428 Var med och fick in på en 405, gjorde mall till kil i papp och fick bockat. Paket drogs till vänster ifärdriktning så långt det gick, går att vrida stol ett kvartsvarv ditåt, verktygslådan blev bra armstöd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).