Traktorn i skogen

Valtra A75 lufta bromsar??

7 inlägg 5899 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A75 lufta bromsar??

Fredrik nynäs  
#495522 hejsan hur/var luftar jag bromsarna efter att en slang lossnat? All bromsolja rann ut, vilket lämnade mig i skogen utan bromsar...
rätt ny i området så letar efter hjälpsamma tips :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495525 Den sitter bromscylindrar på bakaxeln någonstans men du behöver en medhjälpare. Var nöjd att du inte befann dig på landsvägen i en brant nedförsbacke med fullt vedlass. Inte nog med att Valtra är en usel traktor den är farlig också. Det där hände mig också men inom garantitiden så då fick minsann LM komma och lufta.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Fredrik nynäs  
#495528 Hade nog minsann tur i oturen.. galen konstruktion när slangarna från bromoljetanken ansluts på korta nipplar med fjäderklämmare.. ska köpa längre anslutningar å sätta bättre slangklämmare på. Ingen varningslampa heller plötsligt gick pedalen i botten bara.. livsfarligt :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495534 Det skulle naturligtvis ha varit spunnen stålslang och gängade nipplar som suttit skyddat. Som sagt, helt sanslös konstruktion. A75 är lågbudget men att snåla på bromsarna borde vara kriminellt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Fredi  
#495663
1517657011_img_20180203_131943.jpg
På bilden syns luftnippeln, en på varje sida. Har du uttag till släpvagnsbroms finns det även luftnippel på bromsventilen till vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Bert1  
#495828 Är väl en 6-8000på bilden va?
Ser lite annorlunda ut på Aserien

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 lufta bromsar??

Fredrik nynäs  
#495831 Kollade nogrannare idag såg inte alls lika jobbigt ut som jag först hade trott :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).