Köpa första traktorn i livet

Eftersom du skriver 50-60 kkr så kommer du snart att bli bombad med förslag på traktorer runt 100-150kkr, så funkar det här forumet

Jag skulle föreslå MF135 eller 240, med lastare och slunga. (Om det nu inte går bra med dyrare alternativ typ Valmet 405 eller liknande

Eller BM430.
Ford är jag dålig på så det får @slurfi lägga ett förslag på.
Tvåhjulsdriven och lätt i baken men det går bra med ett 200 liters fat fyllt med betong i hydralen.
Ett liknande ekipage, självklart med lastare, bör du kunna hitta för i runda slängar 30 000.
Står liknande traktorer lite varstans i ladorna - mer eller mindre bortglömda. Med ett nytt batteri brukar de flesta starta oberoende kyla.

https://www.blocket.se/vasternorrland/F ... ca=1_8&w=3
Ford 4000 + Westbjörn V-2000
45 000 kr
36 000 kr ex. moms
Ford 4000 1978 , 2wd , 4300 tim.
Däck 7.50-16 = 25%, 13.6-30 = 50%
Westbjörn snöslunga V-2000 (ny)
Arbetsbredd = 2180 mm
Tack @Bax för förtroendet, och så sant som det är sagt det är lättare att spräcka nån
annans budget än sin egen men ovan har jag hittat på Blocket en äldre Ford med lite skavanker
men med en splitterny slunga som faktiskt klarar budgeten åt dig Sturee64.
Ska man tänka sig nåt från 90-talet gärna med 4wd och frontlastare så räcker tyvärr inte budgeten till
men här är en iaf: https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_4 ... ca=1_8&w=3
Annars finns det trädgård/parktraktorer som kanske passar bättre. Eller minitraktorer. För om du idag rensar gårdsplanen med snöslunga, så kan inte gårdsplanen vara jättestor. Samt hur ser möjligheterna ut för att ha maskinen under tak?
Enda fördelen med 165an var hytten. Annars drog nuffielden bättre med styrbromsarna än 165an med diffspärr.
Jag tycker det funkar fint med blad bak och vara nöjd.
Försök få tag i en nära dig med blad och kedjor så är det inte så noga vad det blir. Gärna komplettera med ett frontblad om det funkar för att spara nacken.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Göt skrev:En traktor med frontlastare är att rekommendera, oerhört vad mycket hjälp man kan ha av en sån.
Det är ju när man har köpt en traktor med lastare som man upptäcker hur mycket man kan ha den till och vilken otroligt bra och mångsidig kompis det blir. Det finns alltid nånting man behöver den till och det blir kul att ha den. Jag skulle aldrig köpa en förstatraktor utan lastare. Visst dom är billigare och du kommer långt med bara snöblad eller slunga i trepunkten men med lastare kan du använda den till så mycket mer. Ska du röja väg så är ju slunga att föredra och det kan du ju också ha som komplement till frontlastaren.
Nu vet jag inte vart du bor men det finns ju en hel del traktorer på marknaden med lastare och slunga som ryms inom din budget. Sen är det bara komplettera med redskap och tillbehör efterhand som du kan tänkas behöva.
Lycka till

Edit:
Sen så är det ju självklart upp till var och en hur man vill göra och vad man vill skaffa. Jag vill verkligen inte trampa nån på tårna som har gett dig andra tips och förslag här i tråden. Absolut inte, jag utgick bara från vad jag tycker i frågan och jag uttryckte mig nog lite klumpigt kom jag på såhär i efterhand, hoppas ingen tog illa upp.
Om man utgår från att allt går åt helvete kan man ju inte bli mer än positivt överraskad.

https://www.blocket.se/kalix/Ferguson_1 ... ca=1_7&w=0
Den finns i Kalix o de är en "gube"på respektabla 87 år som är ägare o hör o häpna han har haft den sen ny o säger att timmarna stämmer o de känns som att man kan lita på "guben",va tycker ni om detta objekt?

Ibland måste man tänka utanför boxern...