Sida 1 av 2

Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: tis 19 dec 2017, 21:34
av Mikael.O
Hej
Jag har denna lilla Normet skönhet kopplad till Fiaten.
1513714509_img_1701.jpg

Den har då fungerat mycket bra att vinscha med och verkar hyfsat stark. Nu har jag dock ingen erfarenhet av nått annat så jag vet egentligen inte =)) .
Men det jag stör mig lite på är att drivkedjan rasslar ganska mycket och undrar om den går att spänna?
Om man tittar under vinschtrumman finns det ett fyrkantigt hål...
1513714509_img_1704.jpg


Där innanför verkar det sitta nån slags spännanordning
1513714505_img_1703.jpg

1513714505_img_1702.jpg


Spänner jag drivkedjan här?

Sen har jag själva krandelen också till den och då ser den ut såhär
1513714523_img_1705.jpg


Det jag dock inte har är hydraulisk sväng på bomben och undrar om nån har närbilder på hur det ser ut på en som har det för jag tänkte att det kanske går att bygga nått liknande till den här? Vad jag har förstått så är hydraulisk sväng att föredra :smile: . Tycker inte det borde vara jättesvårt att bygga hydaulsväng för en medelsnittsidiot som jag :mrgreen: .
Tanken är att börja köra lite med den här i vinter och dra fram vindfällen och ved. Har ingen erfarenhet direkt än men vem har det från början? Vet om riskerna med linkran men tar man det bara lungt så ska det väl gå bra, det går ju för så många andra.


MVH Mikael

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 19:32
av bengt.a
[url][/url]Normet tror jag är en av de bättre, finns bild på en med sväng på blocket

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 19:56
av pla1
Kolla dokumentet enligt länken. Känns som det är samma winch som du har (fast det är en annan beteckning).
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Normets winchar/kranar.
//Per

Dokumentet

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 20:36
av Mikael.O
bengt.a skrev:[url][/url]Normet tror jag är en av de bättre, finns bild på en med sväng på blocket


Jo jag tror den ska vara riktigt bra. Har också sett dom med sväng men inte riktigt sett nån närbild hur det är gjort med svängen.

pla1 skrev:Kolla dokumentet enligt länken. Känns som det är samma winch som du har (fast det är en annan beteckning).
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Normets winchar/kranar.
//Per

www.sisu.no/Documents.aspx?path=Delebøker/Farmi/Vinsjer/JL%20306%20sw.pdf


Tack men jag får inte länken att fungera, står bara att den inte hittar servern...

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 21:07
av Mangan
Det går med lite tänk att köra utan sväng, kasnke börja med det innan du svetsar loss? Om du inte gillar att svetsa förstås... :)

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 21:21
av Mikael.O
Mangan skrev:Det går med lite tänk att köra utan sväng, kasnke börja med det innan du svetsar loss? Om du inte gillar att svetsa förstås... :)


Jo det har du helt rätt i. Jag ska börja så och se hur det går. Jag har ju sett många av dina filmer och du verkar ju verkligen ha rätt tänk när det gäller vajerkranskörning. Mycket imponerande :smile: . Och nej svetsa är inte min starka sida men det är kul att konstruera och tänka ut saker i huvudet och på papper men sen att få det som man tänkt är svårt :mrgreen: .

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 21:33
av pla1
Mikael.O skrev:Tack men jag får inte länken att fungera, står bara att den inte hittar servern...


Klipp ut länken och klistra in i en webb-läsare så funkar den i alla fall. Blir inte riktigt klok på hur länken skall skrivas in för att få den att fungera direkt här....

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 22:27
av totte
pla1 skrev:
Mikael.O skrev:Tack men jag får inte länken att fungera, står bara att den inte hittar servern...


Klipp ut länken och klistra in i en webb-läsare så funkar den i alla fall. Blir inte riktigt klok på hur länken skall skrivas in för att få den att fungera direkt här....


Nej den var inte lätt att få till. Det är det norska "ø" som ställer till det. Efter lite efterforskningar fick jag till denna som funkar:

Vinschdokument

Har fixat i originalinlägget också.

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: ons 20 dec 2017, 22:46
av svampbob
Mikael.O skrev:
bengt.a skrev:[url][/url]Normet tror jag är en av de bättre, finns bild på en med sväng på blocket


Jo jag tror den ska vara riktigt bra. Har också sett dom med sväng men inte riktigt sett nån närbild hur det är gjort med svängen.

pla1 skrev:Kolla dokumentet enligt länken. Känns som det är samma winch som du har (fast det är en annan beteckning).
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Normets winchar/kranar.
//Per

Jag har en med hydraulsväng hemma på gården. Jag kan nog ta några foton på den i julhelgen.

www.sisu.no/Documents.aspx?path=Delebøker/Farmi/Vinsjer/JL%20306%20sw.pdf


Tack men jag får inte länken att fungera, står bara att den inte hittar servern...

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: tor 21 dec 2017, 03:54
av Mikael.O
Tackar. Nu har jag lite att gotta mig i

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: fre 29 dec 2017, 18:01
av Torleif
Jag har en likadan.
Den är exportversionen med bromsband. De som såldes i Finland tycks ha haft allra högst en kuggkrans med spärr och oftast ingen broms alls.

Min hade haft hydraulsväng från början men förra ägaren hade tagit bort den för att han inte hade dubbelverkande hydraulik på traktorn. En kamrat hjälpte mig att tillverka ett nytt svängpaket som passar på original fästhålen. Stommen är som en låda av tjock plåt så svängcylindern är väl skyddad.

Jag är mycket nöjd med resultatet och med hela apparaten. Den fungerar bra både att lasta med och att vinscha med. Sedan jag satte krokar på kedjorna uppe vid svängen är det enkelt att hänga upp bomändan i en krok uppe under utskiftet på lidret och sänka ned kranen litet så att kedjorna slaknar och så hakar jag ur kedjorna och drar ur en tapp och så har jag ett kort ekipage som jag kan lunna med utan någon bom som är i vägen.

Det är ett absolut krav att man kan fälla stakarna då man skall lossa. I alla fall om man skall göra det bekvämt. I Finland är det fasta stakar eller stakar som sitter i holkar på nästan alla kärror. De får kärrorna med fällbara stakar som finns har nästan alla fått stakarna fastsvetsade.
Jag importerade en begagnad kärra från Sverige för att få fällbara stakar. Har man svag rygg får man inte vara korkad.


Här är enda riktigt bra bilden som fanns i datorn men jag kan ta fler någon dag då det är ljust.

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: fre 29 dec 2017, 19:12
av Mikael.O
Torleif skrev:Jag har en likadan.
Den är exportversionen med bromsband. De som såldes i Finland tycks ha haft allra högst en kuggkrans med spärr och oftast ingen broms alls.

Min hade haft hydraulsväng från början men förra ägaren hade tagit bort den för att han inte hade dubbelverkande hydraulik på traktorn. En kamrat hjälpte mig att tillverka ett nytt svängpaket som passar på original fästhålen. Stommen är som en låda av tjock plåt så svängcylindern är väl skyddad.

Jag är mycket nöjd med resultatet och med hela apparaten. Den fungerar bra både att lasta med och att vinscha med. Sedan jag satte krokar på kedjorna uppe vid svängen är det enkelt att hänga upp bomändan i en krok uppe under utskiftet på lidret och sänka ned kranen litet så att kedjorna slaknar och så hakar jag ur kedjorna och drar ur en tapp och så har jag ett kort ekipage som jag kan lunna med utan någon bom som är i vägen.

Det är ett absolut krav att man kan fälla stakarna då man skall lossa. I alla fall om man skall göra det bekvämt. I Finland är det fasta stakar eller stakar som sitter i holkar på nästan alla kärror. De får kärrorna med fällbara stakar som finns har nästan alla fått stakarna fastsvetsade.
Jag importerade en begagnad kärra från Sverige för att få fällbara stakar. Har man svag rygg får man inte vara korkad.


Här är enda riktigt bra bilden som fanns i datorn men jag kan ta fler någon dag då det är ljust.


Hej
Tack för ett intressant inlägg.
Jag har suttit på Blocket och kikat lite och börjar få det ganska klart för mig hur hydraulsvängen är konstruerad på dom original. Är dock inte helt på det klara hur jag ska göra så fler bilder på hur det är gjort på din skulle jag uppskatta jättemycket :grin: .

Jo det där med kärror verkar vara viktigt, jag har i nuläget endast tillgång till en enaxlig kärra med träflak och stöttor som sitter i holkar. Vet inte ens om det går att lasta på den med kranen eller om flaket far illa då. Planen är att skaffa en kärra med boggi men då min traktor är ganska bred så vet jag inte hur väl en 5-6 tons kärra med fällbara stakar passar till den, kärran ska väl helst gå i traktorns spår men vi får se vad som händer i framtiden.

Drömmen är en vagn med hydraulisk kran typ Patu 8 ton men då ekonomin är som den är och skogsarealen inte försvarar ett sådant inköp så ska jag ge Normet kranen en chans har jag tänkt :smile: .

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: fre 29 dec 2017, 19:18
av snurra
Torleif skrev:Jag har en likadan.
Den är exportversionen med bromsband. De som såldes i Finland tycks ha haft allra högst en kuggkrans med spärr och oftast ingen broms alls.

Min hade haft hydraulsväng från början men förra ägaren hade tagit bort den för att han inte hade dubbelverkande hydraulik på traktorn. En kamrat hjälpte mig att tillverka ett nytt svängpaket som passar på original fästhålen. Stommen är som en låda av tjock plåt så svängcylindern är väl skyddad.

Jag är mycket nöjd med resultatet och med hela apparaten. Den fungerar bra både att lasta med och att vinscha med. Sedan jag satte krokar på kedjorna uppe vid svängen är det enkelt att hänga upp bomändan i en krok uppe under utskiftet på lidret och sänka ned kranen litet så att kedjorna slaknar och så hakar jag ur kedjorna och drar ur en tapp och så har jag ett kort ekipage som jag kan lunna med utan någon bom som är i vägen.

Det är ett absolut krav att man kan fälla stakarna då man skall lossa. I alla fall om man skall göra det bekvämt. I Finland är det fasta stakar eller stakar som sitter i holkar på nästan alla kärror. De får kärrorna med fällbara stakar som finns har nästan alla fått stakarna fastsvetsade.
Jag importerade en begagnad kärra från Sverige för att få fällbara stakar. Har man svag rygg får man inte vara korkad.


Här är enda riktigt bra bilden som fanns i datorn men jag kan ta fler någon dag då det är ljust.

Köpte du dessa utanför Koppom ?

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: fre 29 dec 2017, 21:47
av Torleif
Kranen kom från svenska sidan av Tornedalen och kärran från Moratrakten. Det är några år sedan.
Då jag skaffade dem hade vi ingen skog alls men efter att ha hållit på och köpt eller fått ved och virke på rot av bekanta och huggit med farsgubben i 15 år så kom jag till att om jag räknade timpenning för timmarna som jag arbetade av utkörningen åt olika bybor så kunde jag lika gärna köpa kärra och vajerkran och tjäna in dem med tiden..... och eftersom priset inklusive transport från Sverige blev det samma som att köpa kärra med fasta stakar och vajerkran utan broms lokalt i Österbotten så skaffade jag modernare grejor från Sverige.

Om du har litet skog så tycker jag att det låter klokt att satsa på vajerkran.
Jag som mikroskogsägare (småskogsägare låter åt helsike för storslaget) skulle faktiskt säga att vajerkran med 50 m vajer är mer lämpligt än hydraulkran för man kan ta vara på allt som duger till ved och plocka ut just de träden man behöver till virke utan att slösa bort en stor del av sin skog till vägar.

Skall du köra med vajerkran så är det nästan tvång att ha fällbara stakar om man inte vill skaffa sig en rygg av samma sort som min..... men ibland kan man träffa på större kärror av den sorten än de vanliga 5-6 ton. Skulle du hitta klåpar och stakar från en timmerbil av den gamla sorten då är det bara att korta stakarna och montera på något lämpligt boggiunderrede.

Jag skall ta fler fotografier och om du vill kan jag ta mått också!

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Postat: fre 29 dec 2017, 22:09
av snurra
Jag frågade bara för jag har haft både Normet kran och en Gisebo kärra