Traktorn i skogen

Funderingar om Normet Linkran (VN250)

22 inlägg 11307 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Mikael.O  
#488784
Torleif skrev:
Om du har litet skog så tycker jag att det låter klokt att satsa på vajerkran.
Jag som mikroskogsägare (småskogsägare låter åt helsike för storslaget) skulle faktiskt säga att vajerkran med 50 m vajer är mer lämpligt än hydraulkran för man kan ta vara på allt som duger till ved och plocka ut just de träden man behöver till virke utan att slösa bort en stor del av sin skog till vägar.

Skall du köra med vajerkran så är det nästan tvång att ha fällbara stakar om man inte vill skaffa sig en rygg av samma sort som min..... men ibland kan man träffa på större kärror av den sorten än de vanliga 5-6 ton. Skulle du hitta klåpar och stakar från en timmerbil av den gamla sorten då är det bara att korta stakarna och montera på något lämpligt boggiunderrede.

Jag skall ta fler fotografier och om du vill kan jag ta mått också!


Ja enda anledningen till att jag skulle vilja ha hydraulisk kran är just för lastningens skull. Vinscha behöver jag ju liks göra ändå pga att det inte går att ta sig överallt utan att som du säger göra en massa vägar. Men det är ju just lastningen som skulle vara bra att ha hydraulkran till. Sen går det väl inte sticka under stolen att hydraulkran är säkrare än vajerkran, men det är en annan sak.

Ja stakarna vi har på den enaxliga vagnen är ju inte fällbara men går ju ta ur "holkarna" om man vill, sen är dom inte alls långa, ett par decimeter max.

Mått skulle vara kanonbra :grin: .

snurra skrev:Jag frågade bara för jag har haft både Normet kran och en Gisebo kärra


Dom där Gisebo kärrorna (och liknande) verkar ganska fina och relativt billiga men ungefär hur breda är dom :smile: ?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

snurra  
#488791 Om du söker på www.solhem9.se/brochyrbank/skogsbruk/Gi ... vagnar.pdf så finner du allt du undrar på

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Mikael.O  
#488801
snurra skrev:Om du söker på http://www.solhem9.se/brochyrbank/skogs ... vagnar.pdf så finner du allt du undrar på


Tusen tack för den länken :smile: . På solhem9.se verkar det ju finnas hur mycket som helst, nu är kvällarna räddade :mrgreen: :mrgreen: .
En 6 tons Gisebokärra som är 190cm bred skulle nog tänkas kunna gå i spåren efter Fiaten som är 216 cm bred och har 16,9-R34 bak. Dom däcken är vad jag fattat 42cm breda och bör därför göra spår för kärran om jag tex kör i djup snö. Jag kan ju givetvis göra traktorn smalare men då tappar jag lite styrvinkel fram istället och det känns lite dumt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Torleif  
#488892 Här är bilderna

Hydraulkran är säkrare om man kan sitta inne i hytten och lasta men jag tycker i alla fall att med broms och bomsväng och linmanövrering blir vajerkranen så pass säker att den duger för husbehov.
Jag har byggt om spärren på manöverspaken så att den alltid hakar i och man måste gå fram till kranen och slå av spärren på en vippa innan man kan släppa ned stocken på lasset. Då började lastandet visserligen gå litet långsammare men mycket säkrare för när man släpper manöverlinan stannar stocken där den är var den än är.

Om du vill ha mått på hembygget kan jag ta dem i morgon eller övermorgon...... men kanske du borde be han som har en orginalsväng att han skall ta mått. Vi bara gissade måtten utgående från två fotografier av en originalsväng.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

svampbob  
#488896
DSC_1103.JPG

DSC_1101.JPG

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

svampbob  
#488897 Jag tog ett par bilder nu i mörkret.

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Normet Linkran (VN250)

Mikael.O  
#489008 Tusen tack till er båda för bilderna.
Hur är det svampbob, är det ett fyrkantrör som är vad jag gissar ca 10x10 cm som är svetsat i en platta som sen är bultad fast i originalhålen längst upp? Hur är "svängplattan" (dålig benämning men plattan där kedjorna sitter som hydraulcylindern påverkar) fäst i fyrkantröret? Nån form av tapp eller är den bultad på något sätt? Borde ju inte vara så komplicerat att tillverka något liknande kan man ju tycka.

Torleif: Din variant är också intressant då hydraulcylindern är helt skyddad från yttre påverkan vilket är en klar fördel :smile: .

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).