Traktorn i skogen

inget oljetryck efter olje och filterbyte

10 inlägg 10037 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

inget oljetryck efter olje och filterbyte

Camaro1969  
#477403 Hej!

bytte igår olja och filter på min DB D34 från -50 talet.

har aldrig bytt på denna traktor men har bytt på många olika maskiner tidigare. så jag vet inte vad som hänt?

såhär gjorde jag

jag tappade ur oljan via bottenpluggen, först kom vatten, sedan klumpar och gegga blandat med olja.

när det var tomt satte ja tillbaka pluggen

sen lossade jag de 4 muttrarna ovanpå oljefilterhållaren på sidan av motorblocket.
lyfte av locket och där satt någon gummiring på toppen av filtret

lyfte ur filtret och under fanns 2 liknande gummiringar (kändes som nån råkat stoppat i 2st under filtret?

sen var det mycket olja i behållaren så jag tappade ur det sista via avtappningspluggen på filterhållaren.

sen satte jag dit det nya filtret med 1 gummiring under och en gummiring över, det kändes bra när jag satt tillbaka locket då det fjädrade lite = kändes som gummiringarna gjorde nytta.
och skruvade ihop allt igen.


sen fylldes olja på via ventilkåpan för att få olja i motorn tänkte jag, ca 5-6 liter slog jag nog i och det vart mitt mellan oljestickans markeringar.

bra nu var det ju bara att köra tänkte jag.

så jag startade och väntade in oljetrycket.... å väntade... å inget oljetryck kom ju!?!?!

körde den säkert 1 minut å varvade lite å så... men inget oljetryck alls...

skruvade då upp oljefiltrets avtappningsplugg för att se om det fanns olja där men det gjorde det inte...

vad kan ha hänt?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Tosca  
#477405 Sugsilen igensatt?

Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Camaro1969  
#477407 sitter det en sådan på dessa traktorer?

kan det ha hänt när jag tappade ut oljan med all gegga i? för den hade oljetryck när jag varmkörde den innan oljebytet

   TS
Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Vardon  
#477410
Tosca skrev:Sugsilen igensatt?


Jag var inne på det efter en incident med en motor som nog inte fått oljebyte på många år men det haveriet berodde nog bara på kladd i sugsilen.

Hur mäter du oljetrycket? Nu verkar det ju inte så det kommer så mycket av din beskrivning men jag hade nog börjat kollat givare / kopplat in givare.

Därefter hade nog skruvat ner sumpen och gjort rent där.

Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Camaro1969  
#477412 denna har inte fått oljebyte på mååånga år... inte de 6 åren jag haft den iaf..

oljetrycksmätaren visade på ca 4 (kg?) innan oljebytet.

efter rör den sig inte..

jag har då lossat avtappningspluggen på filterhuset och där var det torrt... det har alltså inte kommit någon olja till filtret verkar det som..

kanske man måste ta loss sumpen då och kolla där..

säkert en dum fråga.

men kan man återanvända den "nya" oljan som jag slog i den vid oljebytet?

den måste ju tappas ur om jag ska lossa sumpen

   TS
Avatar Fallback

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477414 Om du fyller oljefiltret med olja, kan det fungera?

Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Camaro1969  
#477415
Röjkvist skrev:Om du fyller oljefiltret med olja, kan det fungera?


Har funderat på det... kanske värt att testa innnan man river sumpen iaf?

Vilken väg går oljan? Inifrån filtret och ut eller utofrån och in? Tänkte om man skulle prova blåsa bakvägen mot oljepumpen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Göt  
#477466 På ferguson och man har gamla insatsfilter så skall filtret fyllas till hälften med olja innan man monterar det, har aldrig ifrågasatt varför utan bara gjort. :-b

Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Seb macahan  
#477488 Du ska nog inte blåsa med tryckluft endera hållen. Med tanke på hur du beskriver den gamla oljan.
Jag fyller nästan alltid oljefiltert fullt på alla maskiner när jag byter. Jag har fått för mig att pumpen kan sitta på sekundärsidan på en del motorer och är filtret fyllt med luft så blir det som en "vattenpump" i en hydropress (ska nästan alltid vattenfyllas för att skapa undertryck). Oljepumpar är väl ganska ofta kugghjulspumpar och skapar inget direkt undertryck o tala om. Men det är bara min teori.
Är det en maskin du ämnar vara lite rädd om hade jag nog kanske offrat den olja du hällt i och kört maskinen 20-50h (som sköljolja) för o sen göra ett nytt oljebyte med filter. Så brukar jag göra på begagnade maskiner som man inte vet hur tidigare ägare har skött. Kostar kanske nån tusenlapp i "onödan" men å andra sidan har man minskat riskerna för större reparationer.
Är rätt säker på att du är hamn efter detta (för fylla filtret). Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: inget oljetryck efter olje och filterbyte

Camaro1969  
#477548 Jag tog loss filterhuset imorse och blåste i kanalerna, "uppåt" gick lätt men "nedåt" mot sumpen gick tyngre... efter lite mer blåsning gick det bättre, då hörde man det bubblade ordentligt i oljetråget...

Sen snurra jag på startmotorn och då kom det olja minsann:)

Så jag skruvade ihop allt och passade på att ge den nya bränslefilter med.. sen gick den väldigt fint med stabilt oljetryck

Ska som du säger seb, använda denna olja som sköljolja, ska byta till våren igen och då ska jag även ta ner sumpen och rengöra ordentligt.

Den kommer även få ny olja i växellådan/hydrauliken till våren.
Sen är det dags att bli månskensbonde på allvar:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).