Traktorn i skogen

Kjøpt gård - vad nu?

70 inlägg 25195 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Danskar´n  
#479803 Jag har lite svårt att ta trådstartaren helt på allvar...jag har jobbat i skogen mitt halva liv, jag började efter novemberstormen i Danmark 1981 och skärpte "hornen" på de två åren det tog att röja bort. Sedan var jag i södra Tyskland på början av -90 talet och jobba med stormfall - hela min karriär har jag jobbat med motormanuell fällning men slutade när maskinerna tog över. Jag har sett väldig många exempler på "entreprenörer" som började med att köpa begagnat materiell och hyrde halv-studerade rövare till att köra...i bland var det ganska roligt att se dessa stackarne stå med huvudet inuti maskinen, med olja upp till slipsknytet i båda halva och hela dagar. Ingen av dessa kararne gjorde vinst, eller bara lagom nära 0-lösning...
Därför kan jag med lugn i sinne tala om för denna "skogsägare in spe" att det han tänker göra aldrig aldrig kommer hänga ihop. Så kan han kalla mig reaktionär och det som är värre, jag är nu så gammal att jag bryr mig inte.
Vad jag där emot vet om är en kille som bor inte så långt här ifrån som har skog, och han tar hand om sin skog med motorsåg, traktor och vagn med kran - och det lever han ganska bra på! Så alla dessa tokiga drömmer om miljonvinst på en vecka utav 30 Ha... ja varsågoda...ATV... herregud alltså Nu har jag "skog" på 1 Ha, och jag har lärt mig att om man köper för smått grej, så överbelastar man det, så även då måste man stå och reparera.
Jag med skulle gilla sitta på väggen till et bankmöte i den affären
Go´kväll allihopa

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479949 Jag förstår ditt syn, Danskarn, och tack för genomtänkta varningar.
Nu är det så att hela mitt liv har jag investerad i mina idéer. Jag får en ide, räknar grovt om det skulle vare nånting som går att leva av. Om det värkar positivt försöker jag detaljplanera och räkna på konsekvenserna om nånting går åt skogen. Jag gissar att 95% av mina idéer stannar vid planering. Många idéer stannar på et problem jag tror kan lösast på ett vis, men jag ser inte hur. Dom idéerna får vänta i skuffen några år. Sen har jag dom idéerna som jag lyckas tjäna på. Dom har gett mig möjligheten att köpa en gård. Jag har aldrig haft annat arbete än vad jag har skapat själv.

Jag har köpt en bostad och fått med en skog på köpet. Jag försöker fundera ut om jag kan nyttja skogen till att skapa mig et arbete. Jag kommer inte investera en krona i detta innan jag har en plan jag är trygg på att vill lyckas. Vad jag gör just nu är att undersöka vilka maskiner jag skulle behöva, och vad dom kostar.

Det låter inte bra i mina öron att hyra in folk för att arbeta för mig, medan jag själv inte har arbete. Därför vill jag göra arbetet själv. Jag vill ha minsta möjliga maskiner. Men jag vill ha något mer avancerad än motorsågen - för min egen säkerhet. Et litet skördaraggregat vill inte als hjälpa mig. Dom klarar som best 30cm. Mina träd är 40+. Därför behöver jag et större aggregat. Frågan är vad vill bli den minste maskinen som kan drive aggregatet?

Min grova plan är att köpa maskiner för ett pris lägre än vad jag kommer få för timret. Sen sälja maskinerna för ungefär samma priset som jag köpte dom, eller hyra ut dom med/utan mig själv som förare.

Vad jag behöver hjälp med är att identifiera vilka maskiner som vill klara av uppgiften. Jag behöver inte hjälp med att konkludera med att inte matchar när alla siffror fortfarande är okände.
-------------------

Dagens frågar:
Jag hittar ingen bandgrävare mindre än 17ton som har över 200l/min. Det er långt i från dom 300l/min aggregaten behöver. Er det möjligt att koppla på en extra hydraulikpump på grävare?

Enda grävaren jag har hittat med vikt under 20ton som ger 300l/min är en traktor: huddig 1260. Med en jib som förlänger räckvidden till skördaren, värkar denna traktorn täcke mitt behöv. Men den er för ny, og för kostsam, även som begagnad. Finns det någon äldre traktorer med samma egenskaper som huddig 1260?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Arvid0  
#479954
pgm skrev:Jag förstår ditt syn, Danskarn, och tack för genomtänkta varningar.
Nu är det så att hela mitt liv har jag investerad i mina idéer. Jag får en ide, räknar grovt om det skulle vare nånting som går att leva av. Om det värkar positivt försöker jag detaljplanera och räkna på konsekvenserna om nånting går åt skogen. Jag gissar att 95% av mina idéer stannar vid planering. Många idéer stannar på et problem jag tror kan lösast på ett vis, men jag ser inte hur. Dom idéerna får vänta i skuffen några år. Sen har jag dom idéerna som jag lyckas tjäna på. Dom har gett mig möjligheten att köpa en gård. Jag har aldrig haft annat arbete än vad jag har skapat själv.

Jag har köpt en bostad och fått med en skog på köpet. Jag försöker fundera ut om jag kan nyttja skogen till att skapa mig et arbete. Jag kommer inte investera en krona i detta innan jag har en plan jag är trygg på att vill lyckas. Vad jag gör just nu är att undersöka vilka maskiner jag skulle behöva, och vad dom kostar.

Det låter inte bra i mina öron att hyra in folk för att arbeta för mig, medan jag själv inte har arbete. Därför vill jag göra arbetet själv. Jag vill ha minsta möjliga maskiner. Men jag vill ha något mer avancerad än motorsågen - för min egen säkerhet. Et litet skördaraggregat vill inte als hjälpa mig. Dom klarar som best 30cm. Mina träd är 40+. Därför behöver jag et större aggregat. Frågan är vad vill bli den minste maskinen som kan drive aggregatet?

Min grova plan är att köpa maskiner för ett pris lägre än vad jag kommer få för timret. Sen sälja maskinerna för ungefär samma priset som jag köpte dom, eller hyra ut dom med/utan mig själv som förare.

Vad jag behöver hjälp med är att identifiera vilka maskiner som vill klara av uppgiften. Jag behöver inte hjälp med att konkludera med att inte matchar när alla siffror fortfarande är okände.
-------------------

Dagens frågar:
Jag hittar ingen bandgrävare mindre än 17ton som har över 200l/min. Det er långt i från dom 300l/min aggregaten behöver. Er det möjligt att koppla på en extra hydraulikpump på grävare?

Enda grävaren jag har hittat med vikt under 20ton som ger 300l/min är en traktor: huddig 1260. Med en jib som förlänger räckvidden till skördaren, värkar denna traktorn täcke mitt behöv. Men den er för ny, og för kostsam, även som begagnad. Finns det någon äldre traktorer med samma egenskaper som huddig 1260?
Men det jag och många andra (tror jag) tycker är att du börjar I fel ände.
Jag skulle först räkna på hur mycket jag kan/måste avverka och hur mycket betalt jag får för det. Sedan när jag har en summa så vet jag vad jag har att spela med.
Jag kan då räkna igen på om det är värt att köpa en maskin och göra det själv eller om man ska låta någon annan göra det och istället göra sådant jag kan, t ex röja/gallra.

Så vill du få vettiga svar är min rekommendation att du börjar ge oss vad du har för pengar att röra dig med. Det är inte svårt att köpa dyra maskiner.

Jag tror också att många här önskar att de kunde ha en tjugotons-grävare med skördaraggregat till sina 100ha men antingen har de provat något liknande eller har de kört mycket maskin och vet hur de slits och vad det kostar att reparera. Eller har de räknat på det och insett att det inte är ekonomi I det hur gärna de än vill.

Om du så gärna vill jobba i skogen är mitt tips att du tar anställning hos en firma och lär dej där. Sedan när du lärt dej grunderna (och fått betalt för det) kan du se om det verkar smart att investera i en egen.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479959
pgm skrev:Dagens frågar:
Jag hittar ingen bandgrävare mindre än 17ton som har över 200l/min. Det er långt i från dom 300l/min aggregaten behöver. Er det möjligt att koppla på en extra hydraulikpump på grävare?

Enda grävaren jag har hittat med vikt under 20ton som ger 300l/min är en traktor: huddig 1260. Med en jib som förlänger räckvidden till skördaren, värkar denna traktorn täcke mitt behöv. Men den er för ny, og för kostsam, även som begagnad. Finns det någon äldre traktorer med samma egenskaper som huddig 1260?

Du behöver en 20-tonnare så enkelt var det.
Huddig 1260 eller liknande är dyra och inte lika bra som en bandgrävare.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#480018
Arvid0 skrev:Men det jag och många andra (tror jag) tycker är att du börjar I fel ände.

Ändan du rekommenderar att jag börjar i, står i första posten i denna tråden. I vilken ände startade du din läsning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Arvid0  
#480020
pgm skrev:
Arvid0 skrev:Men det jag och många andra (tror jag) tycker är att du börjar I fel ände.

Ändan du rekommenderar att jag börjar i, står i första posten i denna tråden. I vilken ände startade du din läsning?
Ser inte en enda uträkning, m³ eller NOK I första posten. Kanske inte läste rätt?

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#480028
Slurfi skrev:Du behöver en 20-tonnare så enkelt var det.
Huddig 1260 eller liknande är dyra och inte lika bra som en bandgrävare.


Traktorn är bättre på det sett att den också funkar som traktor. Den behöver ingen annan maskin för att komma sig till arbetsplatsen, och gummihjul ger mindre skador på rötter än stållarvar. Jag upptäckte att Nisula skapade sin lilla skördare ved att hänga en kran bakom traktorn och vända hjulen bakåt. Så en traktor med midjastyrning kan väl inte vara helt hopplöst i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#480031
Arvid0 skrev:Ser inte en enda uträkning, m³ eller NOK I första posten. Kanske inte läste rätt?


Försöka söka efter "m3" när du har första sidan synlig på din pc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Danskar´n  
#480067 Jag har kollat på första inledande sida i denna tråden och ser en kalkulation på ca 3000 m3 på ungefär 11 ha,(lätt tillgänglig del). Detta är ca 1/3 av totala areal. Beräkningen av träd på över 40 cm/D måste jag ställa mig tvekande till - ett sådant sätt att beräkna håller aldrig!
Det största problemet med hela detta "äventyret" är avsaknad av realisme... även 3000 m3 avvärkat timmer betalar inte de maskiner som är nödvändiga.. och tro att man kan sälja eventuella "överlevnade" maskiner efter användning är ganska naivt! Jag lärde mig en sanning då jag var ung och trodde att jag var "invincible" - man kan bara köra en maskin i taget, och så länge man gör det, står de andra och "äter pengar" - och tappar värde. På samma vis lärde jag mig att dygnet har bara 24 timmar - 25 om du slopar lunchen... :roll: jag känner bara en gubbe som inte behöver sova: "Stålmannen" (Superman)
Varför är du så ovillig till att jobba med motorsåg? Det är inte farligare än å sitta i en maskin. Det går inte så fort, men du hinner med kostnaderna ... en mindre skotare eller en traktor med vagn o kran - så levererar du ditt virke där skogsbilarna kommer åt.
Jag har inte kollat på priset pr. m3 levererat vid bilfast väg, men skulle väl tro omkring 400 SEK?...(har faktisk ingen aning). I fjol sålde jag Grå-al för 600Kr/m3 vid väg, och det var special leverans.( minus torra brallor och en T-shirt till den stackars killen som satt i ösandes regn å lastade).. :((
Det finns inget sätt att göra snabb vinst inom skogsbruk - särskild inte för "novicer" - men lycka till oavsett - det trängs... 🙏

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480677 Lej in avverkningen, skaffa röjsåg och ev. järnhäst

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).