Traktorn i skogen

Insprutningspump fordson super major

21 inlägg 19123 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Insprutningspump fordson super major

Husqvarna1  
#456992 Hej jag har en fordson super major motor i min a traktor och jag skulle villa att den svartrök men jag har ställt på pumpen så mycket det går och den ryker ingenting vad kan jag gör för att få den att ryka det är en Siemens minimec pump



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456995 Det ska inte ryka svart, ställ tillbaka pummpen och ch skaffa en annan hobby än att förstöra traktorer

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

Husqvarna1  
#456996 Varför ska jag ställa tillbaka pumpen den ryker ju inte ens

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457021 Det som händer när du "ställer på" en sån pump är att du tillåter ett högre toppvarv. Det blir inte mer bränsle per pumpslag.
Inte 100% säker men tror det är så

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

Husqvarna1  
#457023 Så det går inte att få den att ge mer disel

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

tallen100  
#457024 Jo det ska gå att ge den mer diesel, det är väl en radpump på Majoren, Vet inte om det sitter en speciell skruv eller om varje pumpelement måste justeras?..
Men det är inget man ska mixtra med om man inte begriper hur en pump fungerar, och inte då heller egentligen :???: en Major ska inte ryka svart.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

halvproffs  
#457026 Tycker du att det behövs mera farliga utsläpp än det som är? Det är ju din generation och dina barn och barnbarn som får ta värsta smällen. Tänk om!!

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

röjar kalle  
#457033 Skruva loss pumpen åk till en diesel pump verkstad.Säg till dom vilka dina önskemål är så får du hjälp.Sen kommer majoren bli som en brunstig hingst. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

JohannesG  
#457034 Svart rök betyder att motorn får FÖR MYCKET bränsle i förhållande till luft och att mycket Diesel går igenom motorn oförbränd till INGEN NYTTA!!!

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

i skogen  
#457081 Hmm!!! min rycker ganska rejält då den får jobba rejält. jag får nog kolla luftburken/ filter på den.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

totte  
#457083 Det som händer om man skruvar på för mycket är att det går sämre. Har varit ute för att pumpen på en dumper tappade inställningen helt, en låsmutter var inte åtdragen. När jag kom i en backe började det ryka svart och den tappar varvet eftersom förbränningen blir riktigt dålig. Och vad händer då? Jo, eftersom varvet sjunker så drar regulatorn på och den får ännu mer diesel. Till slut går den knappt alls samtidigt som den röklägger ett par tre kyrksocknar.

Om det nu är så att du kollat på rykande motorer på traktorpulling och truck racing så glöm att det går att hitta på nåt sånt med din gamla Ford. Det krävs helt andra trimningsåtgärder för att få till det som de sysslar med än att skruva lite på en gammal insprutningspump.

Så oavsett miljöaspektenär det en dålig idé, miljön inräknad är den urusel.

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

tallen100  
#457092 Pumpen är ju inställd så att motorn ska gå optimalt.
Ska du ha ut mer effekt och svart rök så är det turbo som gäller, och det är ett ganska effektivt sätt att snart köra slut på en gammal motor, särskilt om man inte vet vad man gör med bränslemängd, luft och laddtryck.

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump fordson super major

kungsis  
#457114 Finns det igen kallstartsknapp på pumpen? Har ju alltid varit klassiskt knep för att få några extra hk.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

Husqvarna1  
#457369 Kall. Start knappen gör ingen skillnad någon som vet vad som kan vara fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump fordson super major

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457459 Det är nog inget fel. Kallstartknappen är just en kallstartknapp o funkar bara vid startögonblicket. Så fort motorn startat så tar regulatorn över o knappen har ingen verkan. Trycka på den med motorn igång är samma sak som att skruva på justerskruven som sitter strax intill. Det påverkar inte bränslemängden vid ett visst varvtal.

Bränslemängden bestämms av 2 saker. Pumpelementens diameter och slaglängd. Diametern kan du av naturliga skäl inte påverka.
Slaglängden regleras av en reglerstång som flyttas fram o tillbaka. Det är ändläget som du ställer med justerskruven, alltså toppvarvet.
Kallstartknappen gör följande, dra gasrglaget till fullt, tryck in knappen, då hörs ett litet klick när reglerstången tillåts åka lite förbi ändläget. Detta ger rejält med extra bränsle i förhållande till varvtalet när du kör på startmotorn.

Så fort motorn startar o vakum bildas i insuget drar regulatorn tillbaka stången o sköter sen stångens läge i förhållande till varvtalet.

Det är möjligt att det går att lura regulatorn på nåt sätt men skulle du lyckas med det tror jag du får problem att reglera varvtalet.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).