Traktorn i skogen

hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

12 inlägg 8317 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

hav  
#455904 hjullastare går det i skogen?, hur klarar sig midjan?
jag försöker hitta en maskin som jag kan använda hemma och köra fyllnadsmassa, grus och matjord m.m. samt köra i skogen. Jordbjukare är ett alternativ men sämre lastare ut i från storleken, vill gärna ha så liten maskin som möjligt i skogen... :-bd



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455924
Bild

https://www.blocket.se/skaraborg/New_Ho ... ca=1_8&w=3
Du söker en jordbrukstraktor, det är bara att acceptera ngt lägre kapacitet på lastaren.

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

tallen100  
#455927 En hjullastare är ingenting att ha och köra i skogen med, den är jord för att vara på "vägen".
En vanlig jordbrukstraktor med lastare är det som gäller, den är inte "bäst" till något av det du ska ha maskin till, men den klarar alla uppgifterna du skriver om och är det bästa valet.

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

ÅsaNisse  
#455944 En hjullastare har väl ungefär alla brister som kan tänkas för skogsjobb. Lite beroende på hur du tänker använda den.
Låg frigångshöjd, öppet underrede, dålig sikt bakåt, ingen vändbar förarplats, dyrt att komplettera med hydrauluttag.
Ska du bygga vägar och bära ut virket i timmergrip så kanske.....

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455977 Å andra sidan så var väl Valmets försök med beståndsgående skördare: 701 byggd på den lilla lastaren Lundberg.

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

hav  
#455983 Tack för svar. Tar man en större jordbrukare är de valtra A83 som är bäst Då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455986
Bild

Bild


https://www.blocket.se/varmland/New_Hol ... 536127.htm
Varför inte gå på en färdigt skogsutrustad New Holland T4?

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456096 Såg en filmsnutt Youtube en gång, det var tror jag en Volvo/Zettelmeyer med nån typ av engreppare på arm, men vette tusan, de är låga m.m

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456097 Mer brukbart med mindre grävare, går att ha stegmatare på, ha grip på och dra en smidig ramstyrd kärra

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

hav  
#456098 ja den ser fin ut. kosta också där efter. Lite mycket pengar, men visst allt beror på hur man ser på det, jag är uppväxt med att köra normal stor jordbrukare i skogen men skulle häls vilja ha en mindre traktor, visst en liten traktor liten lastare, men det värkar som att man kan inte få allt, måste kompromissa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456099
hav skrev:ja den ser fin ut. kosta också där efter. Lite mycket pengar, men visst allt beror på hur man ser på det, jag är uppväxt med att köra normal stor jordbrukare i skogen men skulle häls vilja ha en mindre traktor, visst en liten traktor liten lastare, men det värkar som att man kan inte få allt, måste kompromissa.

Men en hjullastare är ju dyrare?

Avatar Fallback

Re: hjullastare i skogen? typ l20-25 volvo.

hav  
#456106 Hjullastare kan vara dyrare, men allt handlar om vilken jullastare det är och vilken jordbrukare du väljer, min tanke är att gränser gå vid 300,000kr +moms. Nu har jag hitta en Korean Branson kring 300 med skogsvagn (kranman) m.m. bra eller dålig???? Koreaner brukar göra okej saker bättre än Kina.grejer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).