Traktorn i skogen

Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

23 inlägg 13354 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443208 Varje fastkörning har sina egna utmaningar när man ska ta sig därifrån men en god ide brukar vara att kapa höga stubbar som är ivägen och inte behövs att vincha i.
Har legat o kapat ett antal stubbar under traktorn genom åren med risk att sätta sågen med :shock:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

skogh  
#443214 ÄR det bara jag som tycker att det är fel att dra i fälgarna/hjulen på det hållet? även om det är hyffsat rejäla saker så är de inte tänkta att hantera krafter i den ledden.
allra helst framhjulen, servo och knutar borde ta MYCKET stryk i synnerhet när han både svänger och kör fram/bak med vajrar och kättingar sittandes kvar i spänn :?:

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Elfving  
#443215 De jobbar bra tycker jag. I sammanhanget är krafterna små och kontrollerade och pågår under en begränsad period. Det finns inget värre än att efteråt upptäcka att man haft sönder något i onödan bara därför att det var panikbråttom att bärga upp den fastkörda maskinen!
Vet inte var i landet detta är, men här i norr finns ingen anledning att köra på ej tjälad mark allrahelst när det är så där blött. Att lämna hjulspår är en styggelse som i en perfekt värld aldrig skulle få förekomma :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443241 Varför inte koppla av vagnen och ta den sen i lugn och ro?

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444466
skogh skrev:ÄR det bara jag som tycker att det är fel att dra i fälgarna/hjulen på det hållet? även om det är hyffsat rejäla saker så är de inte tänkta att hantera krafter i den ledden.
allra helst framhjulen, servo och knutar borde ta MYCKET stryk i synnerhet när han både svänger och kör fram/bak med vajrar och kättingar sittandes kvar i spänn :?:


Jag tycker också att det borde bli ganska kraftiga påfrestningar av att göra så. Har dom väl fått grävmaskinen på plats där så antingen dra ekipaget framåt med block i nåt av träden snett åt höger framför traktorn, om där inte är någon mer stubbe under traktorn som riskerar att skada annat. Om det fanns så skulle jag nog lyft upp traktorn som dom gjorde och lägga i ris och virke i hålet/diket som hjulen står i. När det ligger på plats så sänker man ner traktorn igen och då är det förhoppningsvis bara att backa väck.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444472 er det ikkje best å kjøra uten frontlastar i skogen, har kjørt mykje traktor opp gjennom åra men nesten ikkje med lastar, men den vege jo ein del og er jo i veien når ein ikkje bruke den

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

axwell  
#444521
can skrev:er det ikkje best å kjøra uten frontlastar i skogen, har kjørt mykje traktor opp gjennom åra men nesten ikkje med lastar, men den vege jo ein del og er jo i veien når ein ikkje bruke den


Ja visst väger frontlastaren en del men den vill jag inte vara utan i en sån situation som i klippet.
Felet är att dom inte har en lämpligt stor skopa i lastaren.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Hema  
#444522 Från början såg det ut som om de hade tänkt att traktorhjulen skulle glida på björkveden, men i slutet hindrar de mer att traktorn skall kunna glida (då de inte är under iaf framhjulet). Hade det inte varit enklare att efter de lyft upp vänsteridan slänga ned björkbitarna i diket så att han kunde köra loss och sedan med vagnen plocka upp dem? I värsta fall kanske man får offra eller spruta av stockarna efteråt, vad man nu önskar. Fast köra på stock kanske kräver piggkedjor.

Samt jag har lite svårt o se vad den lilla körnigen fram o tillbaka gjorde för nytt, men lite måste det gjort för annars hade de väl inte fortsatt. Gött att det slutade bra iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).