Traktorn i skogen

Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

23 inlägg 13356 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Fredrik Reuter  
#443094 Eller ja, det kanske inte är en annorlunda bärgning i videon nedan, men den erfarenhet jag har själv så var det en annorlunda bärgning.

Fast det kanske finns omständigheter som gör att detta är enda möjligheten, eller vad tror ni?





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Sågomanen  
#443097 Det verkar ha varit vattensjukt under och sedan brakade man igenom "svålen" och då var det kört. Skulle, om de kunnat, kört när det frusit till och bättre mönster på däcken skadar aldrig. Men jag kommer också fortsätta att köra fast :o

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

anersimyra  
#443111 Planen var uppenbarligen att lyfta och dra ekipaget i sidled till fast mark vilket de lyckades med.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

JensSkoog  
#443115 Vilket jobb dom hade med det! Duktiga killar :grin:

Men som "Sågomanen" säger: Bättre däck hade inte varit fel :wink:

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

alias  
#443123 När jag kollade ca 5:50 in i klippet så tyckte jag att hela vänstra sidan på traktorn hade halkat ner i ett dike, och då vet i rackarn om bättre däcksmönster hade hjälpt?

Kanske är jag som bedömer situationen fel.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

axwell  
#443131
alias skrev:När jag kollade ca 5:50 in i klippet så tyckte jag att hela vänstra sidan på traktorn hade halkat ner i ett dike, och då vet i rackarn om bättre däcksmönster hade hjälpt?


I det läget hade hjälpt...........................................att gräva djupare snabbare. :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

SkogsBasse  
#443140 Mina spontana gissning är att de inte kunde få grävaren till andra sidan diket traktorn kört ner i. Annars skulle de väl bara kunnat dra vagn och traktor bakåt med grävaren?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Fredrik Reuter  
#443144 Ja, det var lite min tanke också SkogsBasse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

anersimyra  
#443160 :lol: vid 2,51 in i filmen ser man att stödbenet är nere när mannen drar med nickblocket.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Magnuc  
#443164 Lätt att stå här och påstå en massa men,varför inte dra bakåt? om traktorn kom dit (högst antagligen från ett annat håll eftersom han ville bakåt i filmen), så måste väl ändå grävaren slippa dit? Gräv fram traktorn så bra som möjligt och sedan dra bakåt och traktorn hjälper till.
Du har ju grävaren att reda upp diket efter dig såklart.

Och var e kedjorna på traktorn?! Jag brukar säga lite stöddigt att den som inte har kedjor på sin traktor och skall köra i skogen, har inte varit i skogen tillräckligt. Förvisso hade dem inte hjälpt i detta fall men ändå.

Även detta är ett exempel varför man ska va i skogen när det är kallt speciellt med tunga grejer.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

JohannesG  
#443168 Vid 1:30 syns en stubbe bakom traktorn, kan vara därför de inte bara drar bakåt.

1488906405_stuppe.jpg


Men svårt att sitta på ett forum och tala om hur någon man inte känner borde ha gjort.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443169 Kollar man 1.27 in i filmen så tycker jag man ser en björkstubbe bakom draget? Troligen därför man inte kunnat backa. Man är nog även rädd att stubben skulle häkta i något under traktorn om man börja dra bakåt.

Redigerat:
Vi var fler som såg stubben:-).

Blev lite fundersam varför man inte fortsatt framåt. Men ser ut som det är flertalet stubbar.
Senast redigerad av ocke tis 07 mar 2017, 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

alias  
#443170
Magnuc skrev:Lätt att stå här och påstå en massa men,varför inte dra bakåt? om traktorn kom dit (högst antagligen från ett annat håll eftersom han ville bakåt i filmen), så måste väl ändå grävaren slippa dit? Gräv fram traktorn så bra som möjligt och sedan dra bakåt och traktorn hjälper till.
Du har ju grävaren att reda upp diket efter dig såklart.

Och var e kedjorna på traktorn?! Jag brukar säga lite stöddigt att den som inte har kedjor på sin traktor och skall köra i skogen, har inte varit i skogen tillräckligt. Förvisso hade dem inte hjälpt i detta fall men ändå.

Även detta är ett exempel varför man ska va i skogen när det är kallt speciellt med tunga grejer.


Problemet i de södra delarna av Sverige (visst var filmen uppladdad i början av januari i år och inspelad någonstans ungefär 4-4,5 mil öster om Jönköping) är att vintrarna inte är så pålitliga som tidigare. Har man tur blir det en lång köldperiod och man hinner både hugga och köra ut virket innan tjällossningen, har man otur blir det ingen tjäle alls eller så är det kallt medan man hugger och sedan lakar det innan man hunnit köra ut virket.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443176 En sån där gång är man glad att man inte har en Belarus 562 med slät fälgtallrik......

Avatar Fallback

Re: Annorlunda bärgning av fastkörd traktor (video)

Olov Jonsson  
#443177 Traktorn står ju i ett dike. Det syns om man är uppmärksam på filmen. När han väl körde ner i diket började traktorn gå i sidled och hamnade då framför stubben varpå man inte kunde dra den rakt bakåt. Det är min teori.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).