Traktorn i skogen

Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

14 inlägg 9676 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Skogrates  
#441933 Hej!

Jag har en Ford 3000 som bilden visar, jag vill gärna ha en huggarvagn med griplastarkran. Vad måste jag göra med traktorn för att hydrauliken ska fungera? Jag har försökt luska fram vad returslangar, ventlipaket osv betyder men jag kan inte säga att jag är säker på något. Kan någon göra ett försök att förklara, vad jag behöver, var köper jag det, kan man fixa själv, är det rocket sience? ;)

Tacksam för lite vägledning!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

halvproffs  
#441987 Finns två alternativ som jag ser det; Eftersom din traktor är ganska liten så måste det bli en ganska liten vagn med kran för att traktorns hydraulik ska räcka till någorlunda. Vet ej hur mycket traktorns pump ger men det brukar vara ganska lite. Har man inte bråttom så räcker det. Pump med växellåda på traktor och oljetank på vagnen tex. Har du ingen kompis som är lite insatt i det här som kan hjälpa dig? Det kommer du nog att behöva på plats.

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441989 antingen en 8-9 tons med eget hydraulsystem eller en 8-9tons mowi paralellkran skulle jag satsa på. Har för mig att hydraul flödet på orginal pumpen är under 30 minutliter..

Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

valtra a 72  
#441992 Jag tror att en 8-9tons vagn blir för stor för traktorn.Tjänstevikt på forden är 2100kg och pumpen ger 18 minutliter vid 2000 varv. Försök att hitta en 5-6 tons vagn och gärna med en mowikran som ej behöver så mycket oljeflöde.

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Göt  
#441999 Jag har en ferguson 135 och var i samma situation som du lösningen blev att jag köpte en till traktor med monterad kran och vagn en mf 165 nu har jag vinschen kvar på lilltraktorn. 165 an kostade 40 + moms och jag behövde inte fundera på hur allting skulle kopplas. En variant på lösning

Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

mikael_s  
#442001
valtra a 72 skrev:Jag tror att en 8-9tons vagn blir för stor för traktorn.Tjänstevikt på forden är 2100kg och pumpen ger 18 minutliter vid 2000 varv. Försök att hitta en 5-6 tons vagn och gärna med en mowikran som ej behöver så mycket oljeflöde.

Håller helt med, en 8-9 blir för stor. Vi körde med en Vreten 7t efter en Ford 3600 (är väl ca samma storlek som de äldre 3000) och det gick men mindre hade nog varit mer passande.
Vad gäller olja har ju nästan alla gamla traktorer för dåligt flöde, men pumpsatser från t.ex. Weimer är förhållandevis billiga och gör att man kan krana på låga varv.

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442050
1488464374_okt2016ford3000.jpg


https://konedata.net/traktorit/ford/for ... 0-1964-68/

Fin traktor, den kan du ha mkt glädje och nytta av länge.
Förmodligen har du bara ett sk Tipputtag på den, det är väl en väljare under stolen
där du väljer trepunktslyft vid intryckt knapp och yttre hydraulik/tipputtag vid utdragen knapp.
Det uttaget är enkelverkande vilket betyder att du trycker ut olja därifrån när du drar ordinarie lyftspaken upp
och när du sänker spaken så får oljan rinna tibax av eget tryck.
Som på en tippvagn, där trycker man upp flaket och flakets egen tyngd gör att den sjunker ner igen.
Det du behöver om du ska köra tex en 5-tons skogsvagn med en kran på, är en Fri Retur.
FR ordnas enklast genom att sätta ett vanligt hydrauluttag på påfyllningslocket, då kan oljan
pumpas från det enkelverkande uttaget, genom kranens ventilpaket och tibax via FR.
Skaffa dig en vagn med kran och börja mecka, då lär du dig samtidigt.
http://www.oie.se/ har en del grejer sen när du har nåt att utgå ifrån.

Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

mikael_s  
#442071 Ramstyrning och hydrauliska stödben är väl det man kunde önska på den ovan.

Nytt: http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... -4200.html

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Skogrates  
#442101 Jag tackar för den snabba responsen med många bra tips och delade erfarenheter på lösningar. Jag återkommer när jag har något fungerande ekipage :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442103
mikael_s skrev:Ramstyrning och hydrauliska stödben är väl det man kunde önska på den ovan.

Nytt: http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... -4200.html

Visst, men är inte kärran större så går det, sen kräver MOWI mindre med olja

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442146 Jag håller fortfarande fast vid 8 tons vagn.. många kör ju vagnar i denna storlek efter bm 400 och 430 och det verkar fungera bra.. själv kör jag bm 350 med 8-tonsvagn och tycker det går smärtfritt sånär som när man ska backa trångt med tyngre lass och ramstyrningen vriden.. Sen är det klart, har man riktigt besvärlig terräng så kanske det är en annan femma.. oavsett val av vagn så satsa på ett par kedjor till traktorn.. :)

Avatar Fallback

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Avslutat-03  
#734931 Är i samma läge som ts och behöver sätta dit ett uttag för fri retur på min Ford 3000. Har sett tips att använda påfyllningslocket som verkar smidigt. Men problemet är att jag hittar ingenstans att köpa ett hydrauluttag som är inetgrerat men ett lock. På oie har de ett smidigt kit för MF men inget för Ford 3000. Nån som har tips på vart man kan köpa delarna?

Användarvisningsbild

Re: Ford 3000 hydraulik till skogsvagn?

Skogrates  
#734934 Jag köpte den där mowivagnen samt fixade fri retur på Forden. Dock är den såld och det var inte jag som utförde uppgraderingen, så har tyvärr inga bra tips att komma med.

( Nu är det en bm650 i maskinparken istället )

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).