Sida 2 av 20

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: tor 16 feb 2017, 23:04
av hayabusa 08
Den han har framför Hypron är en 6800 med knappkoppling, turbin, men ingen Hitec

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: tor 16 feb 2017, 23:49
av hayabusa 08
På begäran, lite bilder inne i hytten :wink:

1487280956_pict0013.jpg

1487281002_pict0016.jpg


Spakarna är visst sköna att hålla i men dom är verkligen onödigt stora. Dom har slagit sönder ratt o växelspaksknopparna för förra ägaren.

1487281040_pict0010.jpg

1487281075_pict0014.jpg


En lista börjar formas i mitt huvud över saker som jag vill göra vid.
Byta ratt, växelknoppar. Byta spakar, armstöd, kanske stolen också :smile:
Klarlacken på motorhuven har släppt, omlackering??
Hmmm..... Blir nog någon form av restuarering i sommar.

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 03:19
av stegmaster
Tack, kul att se. :-BD

Ja det liknar på grävmaskinspaker och frameco armstöd??
Inte så olikt dom jag har själv.
Er det minispaker du vil ha???
Hur tar spakerna i ratten?? :surp:
Mina går både under och utanför ratten, när ratten er fällt upp. :???:

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 06:12
av hayabusa 08
Ja det stämmer bra. Frameco armstöd.
Det börjar bli rejält med glapp i armstöden så när man snurrar runt stolen kan spakarna ta i ratten.
Det kan ioförsig även vara ryggstödet som tar i ratten när man kör bakvändt. Säljaren var nästan längra än mig :surp:
När man har 2:ans växel i så kan gruppväxelspaken ta i underdelen på spakarna när man kör i ett gupp eller liknande..

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 07:44
av gnisten83
Jag har ett fack bak på ryggstödet som skaver i ratten när jag sitter bakvänd.
De dumma med twin trac ratten är den står nästan rakt upp för att få plats med kranspakarna så de blir ingen skön vinkel att hålla i den

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 09:00
av d@nne
Ratten där fram tar man bort en stoppskruv så kan man fälla fram den imot instrumentpanelen istället för rakt upp och det gör mycket. Jag kan ha min stol längst bak och tar inte i ratten trots plandämpning:-)

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 09:09
av stegmaster
d@nne skrev:Ratten där fram tar man bort en stoppskruv så kan man fälla fram den imot instrumentpanelen istället för rakt upp och det gör mycket. Jag kan ha min stol längst bak och tar inte i ratten trots plandämpning:-)

Var sitter denna stoppskruv?? :geek:
Och blir det några minus med att ta bort den??
Inte att det er viktig för min del, men rolig att veta.
Jag har tatt bort facket på baksidan sitsen, så har egentlig ingen problem med ratten.

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 09:51
av d@nne
Om man tar bort plasten runt ratten så ser man på vänster sida ratten kuggarna som ratten låser mot. Sitter en skruv från sidan som stoppar vid sista kuggen och den kan man ta bort. Den sitter där från början ifall man är slarvig och bara trycker på pedalen och inte håller imot i ratten så ska man inte kunna skade knutkorset på ratten.

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 10:12
av hayabusa 08
Den stoppskruven sska jag leta upp o ta väck i helgen.
Tack för tipset :-BD

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 11:45
av Førland
Hmm mycket intresangt det med ratten

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 12:46
av Robertberg
Denna stoppskruv tror jag är lite av en revolutionerande "nyhet" för oss 6000-ägare :lol: Undrar vad mer för bra tips och knep det finns som man inte har en aning om.. :???:
Vi har ratten max utskjuten för att kunna svänga runt, får även sänka stolen något.

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 13:36
av d@nne
Kul att kunna bidra:-) har själv en n serie men tror det är likadant på tidigare serier med :-)

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 23:34
av Førland
jeg finner ingen skrue på min 6400,hadde av plastkåpan men kunne ikke se noen skrue å fjerne :?: :???:

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 23:45
av valtra mega
jag har bort hela ratten den är med kilspår så sätter tillbaks den vid transportsträckor

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Postat: fre 17 feb 2017, 23:57
av hayabusa 08
Jag kunde inte hålla mig till imorgon utan gick ut ikväll för att kolla efter stoppskruven.
Tur att man har en sambo som börjar bli van vid att jag smiter ut i verkstaden kl 8 en fredagkväll :grin: :wink:
Tyvärr så finns det ingen stoppskruv på 6000-serien verkar det som.
Det är en påsvetsad stoppklack som begränsar rattrörelsen. Det ska nog gå att plocka väck länkaget och ta bort klacken, lite mer jobb bara :???:
Jag fick bärga mig ikväll för jag ska upp imorrnbitti o fälla 3 björkar hos grannen som står intill hans hönshus. Annars hade jag nog blitt kvar i verkstan till efter midnatt är jag rädd för :mrgreen:
Nåväl, nu vet jag åtminstone hur jag ska lösa problemet.......