Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 107973 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495563 Hitech har elektrisk fram/back så pedalen använder jag mest för att precisionköra lite

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#506448 Har tidigare skrivit att jag tyckte att klätterviligheten på Hypron kunde varit bättre när man backar.
Hur kan man då förbättra det? Boggie, jovisst men det innebär rätt mkt konstruerande, masinen blir än mer bredare och längre. Tror faktist inte det blir så bra.
Ett annat sätt vore att flytta axeltappen så att dragbomen, eller vad man ska kalla den, hamnar under navcentrum.
Men återigen, börja skära o svetsa utan att veta om det blir andra problem som man inte tänkt på, nja...
Det enklaste vore kanske bara större däck..

I höstas eller vintras, i allt regnade, så var jag i maskinhallen började titta på skogsvagnens fälgar o däck.
Vänta lite, det ser ut som om det vore samma nav som Hypron, fram med tumstock o mäta. Jo det ser ut som dom skulle få plats.
Så för nån vecka sen provade jag att skifta hjul mellan Mohedan o Hypron.

1522699631_image.jpeg

1522699664_image.jpeg

1522699630_image.jpeg


500/45-22,5 får precis plats. Offsetet på fäljarna skiljer dock lite så processorbordet tar lättare i däcken, men det går ju att testa åtminstone..

Blev det bättre då?
Jaa, lite, tycker nog den klättrar något bättre nu. Det kan fortfarande ta stopp men jag får nog kolla vad däck o fälg i 22,5 tums kostar.. :grin: :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

JohannesG  
#506449 Enklare drivning och pendel-armar hade varit trevligt 😉
Hur känns det att ha processorn på kort vagn jämfört med trepunkten? Känns det klumpigt eller smidigt? Vad har du för terräng?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#506452 Pendelarmar,, hmm ja kanske det. :wink:

Smidigt eller klumpigt med hjulburen. På sätt o vis bådeock.
Kompisen har en hydralburen och trots att han har fronttank, frontvikter och vätskefyllda framdäck så tycker han att det fortfarande är baktungt.
Däremot så har han lättare att backa in eller göra ett instick, man behöver lite mer plats med en hjulburen men man ska ju kunna komma fram med skogsvagnen efteråt ändå :wink:

Terrängen brukar jag kalla för stenig morän :wink: Inte så farligt men visst det är inte många bestånd som är jämn mark på...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506458 Mycket jobb men boggi är nog de rätta, mängden nya enkelaxlade skogsvagnar annars är väl mkt liten så de gör skillnad.
Vad är originalstorleken 400x17,5?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#506530 Jo en boggi hade löst klättervilligheten men så stort är inte problemet tycker jag.
Mest en liten irritation när man backar o det tar stopp och ekipaget vill vika sig.
Man får köra fram lite, ta ett omtag och styra maskin runt hindret istället.
Mer är det oftast inte.

Dessutom är jag orolig att man hade försämrat stabiliteten med en boggi och den vill jag inte äventyra :-ss
En av anledningarna till att den är så stabil är ju nog att det är så kort avstånd mellan kran och hjulaxel.
För att få plats med en boggi så hade man behövt länga detta avstånd, inte så mkt men det hade nog blitt sämre stabilitet vid krankörning.

Hade jag haft kedjorna på traktorn hade det nog undelättat oxå, traktorn hade ju tryckt på bättre då..

Orginal är hjuldimensionen 500/50-17,5

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

JohannesG  
#506538 En 8000serie eller likvärdig istället för 6000serie kanske är lämpligare vid buren 755 då?

Större däck gör mycket. Det går väl hjälpa till med kranen om det krisar?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#506547 Jo en buren kräver nog en rätt stöddig traktor.
Å andra sidan så är det rätt många som kör med en 6000-serie men mindre går nog inte i vartfall :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källefall8  
#506676 Tycker det är märkligt att de ska bli så baktungt med en buren 755 vikter och fronttank. Den väger väl inte mer än max 1500kg bak, är det så långt överhäng? Jmf med en växelplog....

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506735 De lite mer ojämnt o kuperat i skogen än där man har med sig växelplogen 😉

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källefall8  
#506741 Förvisso blir det ju inte så mycket plöjning i skogen [emoji4] men jag har faktiskt markberett med en gammal plog på fd odlingsmosse. Men jag funderade mer på om hypron verkligen är så baktung? Med lastare på så är min 6200 tvärtom framtung, på snö driver det knappt utan kedjor eller 4wd inkopplat. Så jag tycker det borde funka med pump/tank samt vikter fram för att balansera ut en Hypro på knappa 1500kg

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506746 Har en takmonterad kran på ca 1ton, arbron ca 300kg och ca 400kg fram med vikt o skydd för nosen.
Med kranen ihopvikt o arbron 2m bakom hytten är traktorn lätt i nosen i en uppförsbacke i skogen, backar hellre upp 🙂

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källefall8  
#506924 Okej, ja med kranen på taket blir det nog värre ju brantare det blir tyngdpunkten kommer ju mer å mer bakom bakaxeln. Skrev lite om detta i valtra 6000 tråden men skulle vilja få till en tank i fronten som funkar ihop med lastaren på vinterhalvåret även om sikten blir lite sämre då. Om man nu ändå behöver tank å pump så är det ju fint å få nytta av den fram ist för att göra det ännu mer baktungt å ha den bak. Funderar på å låta den gå upp på huven...

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

JohannesG  
#506934
källefall8 skrev:Okej, ja med kranen på taket blir det nog värre ju brantare det blir tyngdpunkten kommer ju mer å mer bakom bakaxeln. Skrev lite om detta i valtra 6000 tråden men skulle vilja få till en tank i fronten som funkar ihop med lastaren på vinterhalvåret även om sikten blir lite sämre då. Om man nu ändå behöver tank å pump så är det ju fint å få nytta av den fram ist för att göra det ännu mer baktungt å ha den bak. Funderar på å låta den gå upp på huven...

Om du lägger tanken på huven så blir ju sikten lidande, och den är viktig vid lastararbete. Även om det brukar går bra med vår Hymas där man ser nästan ingenting av lastaren om man inte sticker ut huvudet genom dörren.

Det går inte flytta fram lastarfästena så att tanken ryms ändå? Eller blir traktorn för framtung då?

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506947 Har frontpump men tanken är på takets främre del.
Pumpen är monterad framför fästet för frontvikter och de går nog inte få bak pumpen så långt bak som jag hade den på 805an där allt låg bakom

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).