Traktorn i skogen

Min BM 2254 startar plötsligt inte

10 inlägg 8173 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min BM 2254 startar plötsligt inte

Remomannen  
#436869 Hej!

Har en gammal BM 2254 som idag vägrade att starta. Använde den igår och då var det inga problem alls.

Batteriet är inte dött då panelen lyser upp när man vrider tändningen till ettan. När jag vrider fullt på tändningen så händer ingenting alls. Inte den minsta reaktion från startmotorn.

Jag har provat med startkablar från bil, men det gör ingen skillnad.

Huvudströmbrytaren är inte felet då den förbikopplats redan innan jag köpte den.

Vad kan felet vara?

Själv är jag nybörjare med traktor och inte särskilt begåvad med det tekniska heller, så jag behöver hjälp.

Mvh!
/Johan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

svenssons  
#436880 Kollat säkringar? Testa med att lägga på en fast nyckel mellan polerna på startmotorn å kolla om den går runt. SE FÖR FAN TILL ATT DEN LIGGER I FRILÄGE FÖRST!! Går starten runt så ligger felet närmare startknapp/nyckel...

Användarvisningsbild

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

hemhuggare  
#436882 Kan vara solenoiden på startmotorn som inte slår till prova att knacka lite försiktigt på startmotorn och solenoiden annars kan du prova med en mejsel mellan pluspolen på startmotorn och den lilla polen där kabeln från tändningslåset sitter för att utesluta fel på tändningslåset

Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

Blivande snickare  
#436894 Tippar också att kabelskon under tändlåset darrat löst.

Om det inte ens ger ett klick?

Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436898 Kolla och gör rent på batteri samt i andra änden av batterikablar

Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

Ldsaren  
#437055 Startspärrskontakten.var den nu sitter?
Kopplingen eller växelspak på den

Användarvisningsbild

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

Göt  
#437057 Har du lagt växlarna i friläge. Om inte så kan det vara det som är problemet

Användarvisningsbild

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437108 Vi hade en BM 500 innan, och den är väl rätt lik 2254...
Vad jag kan minnas var man inte tvungen att ha växlarna i friläge, men jag kan ju ha fel.
Däremot är tipset om att kolla upp om det felar i "startspärren" i frikopplingen, för man måste väl trycka ner kopplingen i botten för att starta?

Har själv råkat ut för detta, både på vår gamla VBM 430 och min nuvarande valtra, bägge gångerna hade jag krupit över en sten / stubbe och böjt till kontakten, var bara att krypa under traktorn och böja tillbaka igen.

Har dock inget minne av hur det funkade på 500:an, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

torpöbo  
#437183 Startmotorns jordlina är en klassiker annars. Även jordlina mellan solenoid och startmotor kan behöva kollas.

Avatar Fallback

Re: Min BM 2254 startar plötsligt inte

svenssons  
#437431
Remomannen skrev:Hej!

Har en gammal BM 2254 som idag vägrade att starta. Använde den igår och då var det inga problem alls.

Batteriet är inte dött då panelen lyser upp när man vrider tändningen till ettan. När jag vrider fullt på tändningen så händer ingenting alls. Inte den minsta reaktion från startmotorn.

Jag har provat med startkablar från bil, men det gör ingen skillnad.

Huvudströmbrytaren är inte felet då den förbikopplats redan innan jag köpte den.

Vad kan felet vara?

Själv är jag nybörjare med traktor och inte särskilt begåvad med det tekniska heller, så jag behöver hjälp.

Mvh!
/Johan

Hur har det gått för dig med BM'n? Startar den som den ska?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).