Traktorn i skogen

Hva bruker dere Grålle til?

32 inlägg 14609 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429150 Flytta kärror och lite annan småkörning.https://skogsforum.se/download/file.php? ... w&id=39109

35:an gick sönder i våras då fick det bli sådd med Grållen. Bytte framhjul men nu är fälgarna målade.https://skogsforum.se/download/file.php? ... w&id=39110

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

Göt  
#429152 Grållen är en härlig traktor den första traktor jag körde, har två yngre och lite större syskon till den 135 och 165 och dom tjänar mig gott

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429183
ATK skrev:Flytta kärror och lite annan småkörning.

35:an gick sönder i våras då fick det bli sådd med Grållen. Bytte framhjul men nu är fälgarna målade.


Jeg har en gammel antikvarisk såmaskin på låven som vel har blitt brukt bak en hest en gang i tiden, men den har jo hjul og kan vel henges bakpå Grållen når jeg sår viltåkeren igjen :) Ifjor brukte jeg en sandstrøetralle til å så med og det ble nok sådd litt for tett, men grønt ble det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

rikard_e  
#429187 Har den kvar, den används inte längre dock. Har suttit många timmar i den...
Stenplockning 2010
1483907366_dsc00410.jpg


Kupade potatis , gick väl sådär :grin:
1483907309_img_0846.jpg


Sista gången den fick gå framför harven.
Var ingen trevlig traktor i jorden. På vall och på väg gick det rätt bra. Men för öppna jorden blev den rätt otrevlig pga all sten
1483906847_dsc00475.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

Vardon  
#429209 Tips till er som mest flyttar vagnar, skaffa drag fram....

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

molnia  
#429227 Vi har inte en grålle men en mf 35:a diesel o den är ett stort komplement till den större traktorn. Vi har inte någon fyrhjuling. Den användes mer när vi hade en volvo650 med ryck o slitlastare. Nu när vi har en valmet 705 med helhydralisk lastare och skopa är lätt att hänga på används 35:an mindre.
Exempel när den används. Skopa baktill o frakta saker. Köra vagnar och slåtterbalk längs vägkant. Driva vedmaskinen. Ploga,harva och kupa potatis i trädgårdslandet. Winch baktill och ha som hjälpreda att stormfälld skog. Att dra omkull och lunna fram så arbetet med huggarvagn går smidigare.
Senast redigerad av molnia mån 09 jan 2017, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429228 Ja en vinsj skulle jeg godt kunne tenke meg, det hadde vært fint nå som jeg har en del trær som har blåst ned. Men økonomien tilsier ikke at jeg kan løpe og kjøpe alt som kunne ha vært nyttig akkurat nå...det får komme etterhvert. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

Karlsson_98  
#429230 Vi har en gammal Grålle TED20.
Används inte så mycket längre då vi har två större traktorer.
Men mycket smidig traktor att flytta vagnar, skrapa vägen och ploga lite snö med!

Farsan körde mycket med Grållen i skogen förr!
Fick faktiskt ett wirespel av en granne som var till en Grålle. Bulldog tror jag det hette och var byggt i Norge.
Dock livsfarligt att använda då bromsarna på Grållen har sett sina bättre dagar :roll:

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hinowa  
#429247 Jag har en 35 diesel som jag använder till det mesta drar ut ved ur skogen och kör en betesputs med den,samt kör jord och fyllningsmassor på vagn,plogar snö med en bakplog på lyften.När jag var ung grabb körde jag grålle med dyngspridare och lastade med en 35:a med baklyft och dyng gaffel. :-BD

Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429278 Vad är "sandstrøetralle"? Är det en sandmo-åker?

Jag kör mest med 35:an fast jag har större traktorer, är ju mycket mer
"traktor" än Grållen.

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

JensSkoog  
#429284
ATK skrev:Vad är "sandstrøetralle"? Är det en sandmo-åker?

Vet inte vad en sandmo-åker är, men en "sandstrøetralle" är väl en spridningsvagn för sand. "Tralle" är vagn eller kärra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429286 Sandstrøetralle er en slik liten vogn man kan bruke til å stø sand på gårdsplassen og lignende, en slik med to hjul og et handtak. Spredervogn heter det på Biltema.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Ha ... 000034121/

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hinowa  
#429424 Det finns dom som även åker till bykrogen med sin grålle :lol:
Kolla på Youtube
Pijani-Drunk :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#429445
hinowa skrev:Det finns dom som även åker till bykrogen med sin grålle :lol:
Kolla på Youtube
Pijani-Drunk :shock:

:grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva bruker dere Grålle til?

hoje  
#430701 Funderte på en sak idag, hvor mange kilo kan man laste på trepunkten på Grållen før den tar skade? Og hvor mange kilo kan man laste før traktorn blir utrivelig å kjøre uten ekstra vekter foran og kanskje farlig i motbakkene? Noen som vet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).