Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172136 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431353 I princip skulle jag inte köra med kranen upplyft i skogen, tänk på om du sträcker ut den bakåt behöver du inte svänga mkt förrän kranen pekar in i träden brevid och viker du den upp höjer du tyngdpunkten mycket med.
Kan byggaren få sin påbyggnad av kranmontaget CE märkt och tycka att de ska finnas framaxellåsning för 250' för att få den stabil vid krankörning och sen tycka de är ok ändra tyngdpunkten så radikalt för de inte vill fixa CE märkning för flytlägesventil tycker jag är dåligt.
Du tröttnar rätt snart på att ha gripen dinglande bak lasset ryckande o slitande och att svänga runt hytten i tid o otid, tyvärr.

Hur är de med flytläge på JD 810?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#431366 Måste det verkligen vara skivbromsar? Är det inte bara att alla hjul måste vara bromsade utan 4wd?

JCB borde väl vara en självklar 50-traktor annars, nya gör ju närmare 80 original om jag inte minns fel. Luftfjädring, skivbromsar, ABS, m.m. Vet dock inte hur väl anpassade de är för skogen.
MB trac har ju även de bromsar runt om. De mindre har skivor, men tror de större har trummor. Fast de börjar komma en del till åren samt saknar ABS m.m.
Senast redigerad av JohannesG ons 18 jan 2017, 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

brassel  
#431437 Mycket intressant att ni delar era erfarenheter Seb mfl :)

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431506 Lite rättelser och mer info, Ölmstads kran fäste görs till fler fabrikat än Mf. Jag jagar sett bild på Deutz. Pris 45000+m monterat. Bra pris...Vad jag kan se på bilderna är det likvärdigt med Jakefäste. Beträffande flytläge återkommer jag med en tanke.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431515 De var ett bättre pris på de fästet, hur stor kran klarar de av?

Kastade in en fråga o skotardelen på forumet just om JD810 som inte har kranen på lastbäraren och även den har nån form av flytlägesfunktion så nog går de att CE märka

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431567 Ang. fästet så vet jag inte riktigt. Det ska klara av min kran i alla fall. Jag har försökt ringa Ölmstad i dag men o få tag i dom är inte helt enkelt alla gånger. Ägaranas mamma brukar man få prata med och hon är trevlig på alla sätt men inte så kunnig på deras produkter o tjänster. Jag återkommer när jag vet mer.
Ang. flytläge. Borde man inte kunna montera 2st elmanövrerade flytlägesventiler likt de nedan på lyft/sänk och vrid funktionen (efter ventilpaketet). När man går ifrån arbetsläge antingen med stolsvridning eller med en knapp som lyser så aktiveras flytläge på kranen. Om jag bygger på det själv hemma så bryr jag mig inte super mycket om maskinen är CE-märkt eller inte. Har svårt o tro att min maskin är CE-märkt med ett stegmatar aggregat på oavsett.
Bild

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

alias  
#431584
Seb macahan skrev:Ang. fästet så vet jag inte riktigt. Det ska klara av min kran i alla fall. Jag har försökt ringa Ölmstad i dag men o få tag i dom är inte helt enkelt alla gånger. Ägaranas mamma brukar man få prata med och hon är trevlig på alla sätt men inte så kunnig på deras produkter o tjänster. Jag återkommer när jag vet mer.
Ang. flytläge. Borde man inte kunna montera 2st elmanövrerade flytlägesventiler likt de nedan på lyft/sänk och vrid funktionen (efter ventilpaketet). När man går ifrån arbetsläge antingen med stolsvridning eller med en knapp som lyser så aktiveras flytläge på kranen. Om jag bygger på det själv hemma så bryr jag mig inte super mycket om maskinen är CE-märkt eller inte. Har svårt o tro att min maskin är CE-märkt med ett stegmatar aggregat på oavsett.
Bild


Hade helt klart rekommenderat knapp som lyser framför att stolsrotation slår i flytläget - det kan ju finnas tillfällen när du vill kunna snurra runt stolen (ev. för att hoppa ur hytten och byta mellan stegmatare och grip) och ev. flytta traktorn utan att flytläget aktiveras.
CE-märkningen är väl viktigast om du tänkt använda kranen tillsammans med lastväxlarvagnen på byggen om det är andra som rör sig runt maskinen (tänker på försäkringsbolagens bedömning vid ev. olycka).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431585 Är nog nästan exakt den ventilen jag har och dom sitter efter kranventilen.
Du behöver nog ingen på rotatorn som jag för du har vridhuset över draget och inte som jag 40cm framför som gör att gripen vill vrida loss sig ur lasset utan flytläge på rotatorn.
Jag styr de med separat vippa så jag får flytläge när jag vill, oavsett om jag har stolen framåt eller bakåt

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431589 Det är nog ganska många "patent" i byggsvängen som inte hade klarat av en retroaktiv CE-märkning. Hur många klyvsågar/gärdessågar har ni sett som har kling skyddet kvar? Till att börja med så får jag inte vara på ett bygge o lyfta utan o ha särskild kunskap och behörighet.
Det är absolut inget som kommer att nyttjas ofta.....får nog ha det som bästa ursäkt.
Jag tänker mig nog en ganska stor lysande röd knapp som sitter en bit upp på en hörnstolpe och kräver lite kraft för o avaktivera, kanske till och med en sån där fräck "launch bottom" som alla filmer och racers ska ha till sin NoS i sina snabba bilar. Ni vet den där knappen som får bilar på film att accelerera från 200km/h till typ 350km/h på 2sekunder. Effektiv gas det där :wink:

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

alias  
#431591
Seb macahan skrev:Det är nog ganska många "patent" i byggsvängen som inte hade klarat av en retroaktiv CE-märkning. Hur många klyvsågar/gärdessågar har ni sett som har kling skyddet kvar? Till att börja med så får jag inte vara på ett bygge o lyfta utan o ha särskild kunskap och behörighet.
Det är absolut inget som kommer att nyttjas ofta.....får nog ha det som bästa ursäkt.
Jag tänker mig nog en ganska stor lysande röd knapp som sitter en bit upp på en hörnstolpe och kräver lite kraft för o avaktivera, kanske till och med en sån där fräck "launch bottom" som alla filmer och racers ska ha till sin NoS i sina snabba bilar. Ni vet den där knappen som får bilar på film att accelerera från 200km/h till typ 350km/h på 2sekunder. Effektiv gas det där :wink:


Jag funderade över om det inte skulle gå att sätta knappen och dioden i anslutning till parkeringsbroms eller fram-/backväxelspaken. Tänker att dessa borde man så gott som alltid vara och fippla på när man skall flytta ekipaget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431600 Har min så att de blir svårt greppa kranspaken bekvämt när flyt är aktiverat.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

Seb macahan  
#431604
alias skrev:
Seb macahan skrev:Det är nog ganska många "patent" i byggsvängen som inte hade klarat av en retroaktiv CE-märkning. Hur många klyvsågar/gärdessågar har ni sett som har kling skyddet kvar? Till att börja med så får jag inte vara på ett bygge o lyfta utan o ha särskild kunskap och behörighet.
Det är absolut inget som kommer att nyttjas ofta.....får nog ha det som bästa ursäkt.
Jag tänker mig nog en ganska stor lysande röd knapp som sitter en bit upp på en hörnstolpe och kräver lite kraft för o avaktivera, kanske till och med en sån där fräck "launch bottom" som alla filmer och racers ska ha till sin NoS i sina snabba bilar. Ni vet den där knappen som får bilar på film att accelerera från 200km/h till typ 350km/h på 2sekunder. Effektiv gas det där :wink:


Jag funderade över om det inte skulle gå att sätta knappen och dioden i anslutning till parkeringsbroms eller fram-/backväxelspaken. Tänker att dessa borde man så gott som alltid vara och fippla på när man skall flytta ekipaget.

MVH
Alias


Nej nej. Halva grejen med omvänd förarplats är ju att man kan backa och under tiden börja styra in kranen. Mot nästa hög/stock. Likaså när man skördar. Då vill man ju kunna fälla o sen kanske flytta sig nån meter eller två för o få högen med virke där man vill. Det tror jag i alla fall

Avatar Fallback

Re: Sv: Mf 5610

alias  
#431608
Seb macahan skrev:
alias skrev:
Seb macahan skrev:Det är nog ganska många "patent" i byggsvängen som inte hade klarat av en retroaktiv CE-märkning. Hur många klyvsågar/gärdessågar har ni sett som har kling skyddet kvar? Till att börja med så får jag inte vara på ett bygge o lyfta utan o ha särskild kunskap och behörighet.
Det är absolut inget som kommer att nyttjas ofta.....får nog ha det som bästa ursäkt.
Jag tänker mig nog en ganska stor lysande röd knapp som sitter en bit upp på en hörnstolpe och kräver lite kraft för o avaktivera, kanske till och med en sån där fräck "launch bottom" som alla filmer och racers ska ha till sin NoS i sina snabba bilar. Ni vet den där knappen som får bilar på film att accelerera från 200km/h till typ 350km/h på 2sekunder. Effektiv gas det där :wink:


Jag funderade över om det inte skulle gå att sätta knappen och dioden i anslutning till parkeringsbroms eller fram-/backväxelspaken. Tänker att dessa borde man så gott som alltid vara och fippla på när man skall flytta ekipaget.

MVH
Alias


Nej nej. Halva grejen med omvänd förarplats är ju att man kan backa och under tiden börja styra in kranen. Mot nästa hög/stock. Likaså när man skördar. Då vill man ju kunna fälla o sen kanske flytta sig nån meter eller två för o få högen med virke där man vill. Det tror jag i alla fall


Just det ja, du skulle ha MF-varianten på TwinTrac (börjar bli lång nu tråden så man glömmer bort en del av vad man har läst).

Följer växelväljare för fram/back och parkeringsbroms med i armstödet på stolen eller dylikt (jag kan moderna MF-modeller för dåligt), eller sitter det separat växelväljare bak resp. fram som på Valtra 6X50-serien?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431614 Fram back och växelväljare sitter i joystick på armstödet, i samma joystick sitter även knappar för 2 utvändiga hydrauluttag med proportinal för vagnen. p-broms sitter som vanligt. Mf har ingen broms i neutral som valtra. Men. Istället har de "brake clutch" som funkar så att så fort bromspedal rörs så frikopplar traktorn. Som jag tänkte borde fotbroms räcka. I min terräng står oftast maskinen still där man står, ibland jobbar man i backe och får då hålla foten på bromsen. Den elhydfauliska handbromsen ska tydligen vara ganska långsam. Eftersom det finnsó 4programerbara varvtal i armstödet samt handgas så har jag inte tänkt fotgas och koppling i bakvänt läge. Utan endast fotbroms och styrning. Fram/back o koppling får jag på köpet med joystick fram/back samt brake clutch. Men ytterligare en fram/back monteras i bakvänt läge från Ölmstad. Nu har jag inte bestämt mig än på något vis, har fortfarande inte sett den skogsutrustad och har inte provat den steglösa deutz som vad jag förstår har ungefär samma funktioner. Valtras p-läge i neutral är riktigt smart lösning. Synd att de är ensamma om detta vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

eqlazer  
#431735 "brake clutch" låter likt Valtras N-auto. Frikopplar när man bromsar, men kräver också ett visst varvtal för att börja driva (bör vara inställbart). Så på tomgång frikopplar den men när man ger gas så börjar den driva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).