Sida 3 av 35

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 21:08
av stegmaster
Ja ni er heldiga som har ôlmstad smide i Sverige som gör dessa ombyggnader. :smile:
Egentligen konstig att inte någon bjuder på detta i Norge och Finland ochså kan man tycka.
Ser bara när det dyker upp en Valtra 6000 serie med twin-track, så kan den nästan säljas för hur mycket pengar som helst. :surp:
Nu vet jag inte om jag valt nåt annat en valmet/Valtra hur som helst, men det vore trevligt om det fanns mer att välja på, even här i Norge.
Even valtra bordet kunne bjuda på spakstyrning, eller gör dom det kanske om man vil ha det???
Det som ingen fortfarandet vil/kan svara på er hur mycket ca en komplett ombyggand hos ölmstad smide kostar????
Twin- track hos Valtra koster ju inte så mycket ekstra vil jag minnas, typ 30tkr eller så, nån som vet???

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 21:43
av källshult
Jag vet inte vad en sån ombyggnad som är gjort på min fick ett pris på hela traktorn från min säljare. Men ölmstad gör grejer som dom exportera till utomlands

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 22:06
av JohannesG
Torbjörn Johnsen - Ölmstad skogsanpassar 200 traktorer per år
Torbjörn Johnsen skrev:Kostnaden för bukplåtar och vändbar förarplats inkl montering och arbete ligger runt 30 000 kr. Det tar normalt 3-4 veckor från det att man fått in traktorn tills jobbet är klart. För den som vill köpa en bakrutekil till sin begagnade traktor hamnar kostnaden runt 3-4000 kronor beroende på traktormodell.

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 23:44
av stegmaster
Jo 30tkr för skuddplåt och snurrbar stol er vel detta??
Ska man ha full körbarhet bakåt blir det vel andra summar??

Re: Mf 5610

Postat: tis 06 dec 2016, 22:40
av H-P
17 000+moms för en spakstyrning till Valtra Hitech för körning i skogen, rätt så lätt att montera själv.

Re: Sv: Mf 5610

Postat: lör 10 dec 2016, 21:02
av källshult
Håller på att komplettera skogs skydd på traktorn

Re: Sv: Mf 5610

Postat: mån 12 dec 2016, 11:58
av källshult
Här kommer lite mer bilder på förbättringar så att man skyddar traktorn som jag har gjort själv det är roligt och göra lite såna förbättringar ;)

Re: Mf 5610

Postat: tor 22 dec 2016, 02:00
av bengt.a
Har det varit någon utvärdering av 5610 i skogen än ?

Re: Mf 5610

Postat: tor 22 dec 2016, 02:27
av Slurfi
Snyggt och säkert skoj att förbättra och dona på, särskilt fint ventilskydd.
Förklara hitchbilden?

Re: Mf 5610

Postat: tor 22 dec 2016, 02:58
av rikard_e
Snyggt, välbyggt! Mycket imponerande arbete.

Vet inte om jag är ensam om det, men tycker styrcylindern/cylindrarna sitter rätt utsatt till.

Re: Sv: Mf 5610

Postat: tor 22 dec 2016, 08:30
av källshult
Slurfi skrev:Snyggt och säkert skoj att förbättra och dona på, särskilt fint ventilskydd.
Förklara hitchbilden?
Hitchkrok det är skydd för hydraul korvarna draget på skogsvagnen tar i om man backa och svänger fullt så att man knyter det.

Re: Sv: Mf 5610

Postat: tor 22 dec 2016, 08:39
av källshult
bengt.a skrev:Har det varit någon utvärdering av 5610 i skogen än ?
är väldigt nöjd det som jag saknar från Valmet jag bytte in är tubin kopplingen och fot broms när jag kör baklänges men det med fot broms ska jag fixa senare mot sommaren. Den är bränsle snål när man skotar ut och man ser bra när man sitter i den

Re: Mf 5610

Postat: ons 04 jan 2017, 22:11
av erik__j
Hur ska du fixa fotbroms i bakläge? Du kan ju aktivera att traktorn frikopplar när du trycker ner bromspedalen

Re: Mf 5610

Postat: ons 04 jan 2017, 22:17
av Robertberg
Men då måste man komma ihåg att aktivera det var gång som traktorn stängts av, det lär man ha glömt vid något dumt tillfälle..
Finns flera såna onödigt krångliga saker som jag stör mig på i 56-serien.

Re: Mf 5610

Postat: ons 04 jan 2017, 23:41
av källshult
erik__j skrev:Hur ska du fixa fotbroms i bakläge? Du kan ju aktivera att traktorn frikopplar när du trycker ner bromspedalen

Har funderat lite på att ha en pedal där bak och koppla vajer fram till fotbromsen och aktivera funktionen som gör att man bromsar så att traktorn frikoppla