Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171527 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#456277 Okej då förstår jag hur och varför. Håller med dig i det du skriver.

Tänker att om jag skulle bygga knappkoppling så skall den användas i låga hastigheter på relativt låga varvtal och släppas ganska fort så det sliter så lite som möjligt.

Eller någon form av hjälp som gör kopplingen mer lättrampad kanske är bättre för den som har knäproblem, alltså att när man trampar på pedalen aktiveras en hjälpcylinder...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#456278
Seb macahan skrev::cry: Tyvärr kommer ni nog få se en MF 5713Sl skogsombyggd på Elmia utan krankonsoll. Traktorn är i Sverige nu men Ölmstad hinner inte få dit kran-konsollen. Jag är imponerad att de hinner bygga maskinen förövrigt innan Elmia men konsollen tar för mycket tid (OBS inte Ölmstads fel) Det är fraktbolaget som skeppar från fabrik till Sverige som klantat sig om jag förstått allt rätt.
Men då finns det ju större anledning o ha en "skogsdag" hemma hos mig med kranhängd stegmatare som tema senare i höst :wink:
Men lite synd var det. Däck och kran får monteras på hemma i stället och på sätt o vis var det kanske bäst så, för o stressa fram denna lösningen kändes inte helt bra det heller.

Då åker jag gärna till dig och får se den i drift

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#456280 Tråkigt, hade sett fram emot att träffa både revolverman och hans nya ögonsten.
Nu blir det inte nåt av alternativen :sad:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#456284 Maskinen får du ju se ändå. Fast utan kran. Revolvermannen hade sett fram emot o träffa dig och en drös andra skogsdårar också men det blir fler tillfällen Sundelius. Året har bara börjat än.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#466947 Lite uppdatering på mf 5610 har flyttat ut hitch kroken 70 mm så att draget på vagnen inte tar i cylindrarna har varit i så att drag öglan på vagnen är lite krökt. Tagit upp hål till servo slangarna till kranen spak så att jag kan stänga bakrutan helt. Har flyttat vredet till lyft armarna det gjorde 1.5 cm mer utrymme för att vrida stolen utan att den tar i. Fixat till speglarna så det är enkelt att plocka bort när man kör i skogen. Fått in spakar till stegmataren och snabb kopplingar till stegmataren behöver aldrig lyfta bort hela ventil paketet. Jag är mycket nöjd med det finns säkert bättre lösningar men det räcker till mig. i
IMG_20170805_203854.jpg
IMG_20170805_203834.jpg
IMG_20170805_203747.jpg
IMG_20170724_204739.jpg
IMG_20170724_204717.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#466948
IMG_20170805_155635.jpg
IMG_20170805_155628.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Magnuc  
#466957 Proffsigt!

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466961 Mkt fint. Hur har du märkt upp slangarna och vad kan det ha kostat på ett ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#466967 Har märkt slangarna med straps 1straps på slang 1 och 2 st straps på slang nr 2 och såvidare . Vänster sida och rakt ner udda nr och höger jämna. Köpt hytt klädsel på Olssons i ellös 1500 kr . Gängad stång på biltema och förlängnings mutter till spakarna har ingen koll på vad det kostade. Slangen hade jag hemma som jag har fått helt ny slang . Snabb kopplingarna hade jag kvar från den gamla traktorn. 3/2 ventilen som jag har för att skifta mellan kran och processorn har jag ej fått faktura på än . Mycket egen tid

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#467247 Källshult vart lite nyfiken och undrade lite hur det går med min nya traktor, vilket man vid det här laget kan förstå.....
Jag har varken varit så aktiv på SFO eller med någon ny traktor i sommar. Men det har sina förklaringar och mestadels faktiskt för att jag inte fått någon ny maskin.....och det gör hela projektet så mycket mer svårt att rapportera om. Men än så länge kan man rapportera att det är ett bekymmersfritt ägande, lätt o hålla ren och väldigt billig i drift om än svår att hitta på gårdsplanen....... Om jag ska summera det lite kort så försvann maskinen i ett registerbyte från fraktfirman från fabriken. Så i 3-4veckor var maskinen borta men stod kvar på fabrik. Detta gjorde att inte Ölmsatd hann bygga klart till Elmia som några av er säkert såg på plats. Efter Elmia har det gått trögt och mitt sista besked var att maskinen skulle levereras till min ÅF i Karlskrona i slutet av September. Där är det säkert ytterligare någon veckas jobb med fälgar och däckbyte samt framaxellåsningen.
Min plan var o bygga på kran och aggregat samt belysning, spakar och hydraulik (ev tank och pump) under semestern. Den tog slut förra veckan så just nu ser det lite mörkt ut gällande höstgallringar. 😡
Mina förhoppningar att få maskinen i början på Maj var ju kanske redan lite skeptiska, men nu lutar det snart åt att jag får en maskin som är ett år äldre än när jag beställde den.
Men jag återkommer så fort jag vet lite mer. Det skulle tydligen tas något nytt beslut idag hos Ölmstad som för övrigt har just nu lite över 20st traktorer som står på kö för ombyggnad. Så traktor i skogen har nog ökat markant sen Elmia!! To be continued.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479211 Det är ju nästan så man får gnugga ögonen.....
Screenshot_2017-11-02-00-23-08.png

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479213 Härligt, gu vad du ska mysa i den

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#479219 Skandal egentligen att du har behövt vänta så länge men nu glömmer du bara det och tar dig tid och far till skogs :!:
Njut Seb

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479223 Det ska bli spännande och se bilder på den. Det är skandal av ölmstad att det ska ta så lång tid.

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#479224 Utan att veta något så tror jag att ölmstad har varit utsatta för omständigheter det inte har kunnat rå över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).