Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171567 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Magnuc  
#455101 Hur skall du få några riktigt ordentliga skogskedjor på dom bakdäcken?
Dom gnider ju nästan upp efter skärmen?

Ingen skogstraktor utan kedjor. :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#455110
Magnuc skrev:Hur skall du få några riktigt ordentliga skogskedjor på dom bakdäcken?
Dom gnider ju nästan upp efter skärmen?

Ingen skogstraktor utan kedjor. :wink:

Det finns en lösning för det också men jag avakt med det. Är skönt om man klara sig utan kedjor . Jag åker rätt mycket på väg

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455119 Har inte haft kedjor till traktorn sen 2006 och klarar mej utmärkt.
Visst de säkert gått med mindre glid med än utan dock skönt att slippa påväg

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#455121 Trevligt o träffas i torsdags @Källshult. Och tack för tipsen även om de inte var några kul upptäckter du gjort så är det bra o veta i förhand. Återkommer till detta kryptiska när min maskin levereras, men lite små tabbar har man gjort på skogsdraget, men det går o lösa.
Hur stora däck har du på din källshult?
Annars håller jag nog med gnisten, har inte hittills behövt kedjor och hoppas ska slippa det framöver också. Vi i södra Sverige har sällan snö och is i skogen. För min egen den så tycker jag nog att halva grejen med o köra egen maskin i skogen är o slippa ha kedjor. Min vagn och traktor med kedjor blir nästan som o ha en skotare i beståndet (viktmässigt) och då försvinner hela poängen enl. mig.
Visst hade det underlättat ibland men med min terräng så går det bra utan.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#455122 Hur ser länkaget ut från pedalen? Alltså hur blir vajern dragande. Lite sugen på att bygga något liknande på min om jag får tid. Dock måste jag ju även ordna någon form av knappkoppling/automatisk koppling.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#455124
Seb macahan skrev:Trevligt o träffas i torsdags @Källshult. Och tack för tipsen även om de inte var några kul upptäckter du gjort så är det bra o veta i förhand. Återkommer till detta kryptiska när min maskin levereras, men lite små tabbar har man gjort på skogsdraget, men det går o lösa.
Hur stora däck har du på din källshult?
Annars håller jag nog med gnisten, har inte hittills behövt kedjor och hoppas ska slippa det framöver också. Vi i södra Sverige har sällan snö och is i skogen. För min egen den så tycker jag nog att halva grejen med o köra egen maskin i skogen är o slippa ha kedjor. Min vagn och traktor med kedjor blir nästan som o ha en skotare i beståndet (viktmässigt) och då försvinner hela poängen enl. mig.
Visst hade det underlättat ibland men med min terräng så går det bra utan.

Ja tack det roliga att träffa dig med och det var en trevlig kväll. Det 460/85-38 och 380/85-28 och det är Trelleborg agro forest 410 tycker dom dra bra när man är nere i surhållen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#455125
JohannesG skrev:Hur ser länkaget ut från pedalen? Alltså hur blir vajern dragande. Lite sugen på att bygga något liknande på min om jag får tid. Dock måste jag ju även ordna någon form av knappkoppling/automatisk koppling.

Kolla på Olssons i ellös köpte pedalen där sök på gaspedal

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#455127 Klarar man sig utan kedjor är det alltid trevligt att slippa lägga på dem. Dock älskar jag dem eftersom snön kommer och går och kvar blir bara en isgata. Jag har kedjorna mest för att ha en chans att få stopp.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455672
JohannesG skrev:Hur ser länkaget ut från pedalen? Alltså hur blir vajern dragande. Lite sugen på att bygga något liknande på min om jag får tid. Dock måste jag ju även ordna någon form av knappkoppling/automatisk koppling.

Var det Trima som sålde ett system för ca 25 år sedan, med knapp samt avlastad pedal, även en box där slirninng kunde justeras

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455673 Hette väl Trima Tcc?
Finns / fanns som hette Rac T med som var nåt liknande

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#455701
bengt.a skrev:
JohannesG skrev:Hur ser länkaget ut från pedalen? Alltså hur blir vajern dragande. Lite sugen på att bygga något liknande på min om jag får tid. Dock måste jag ju även ordna någon form av knappkoppling/automatisk koppling.

Var det Trima som sålde ett system för ca 25 år sedan, med knapp samt avlastad pedal, även en box där slirninng kunde justeras

Låter bekant. Pappa har pratat om att detta var populärt en tid då många fick knäproblem före det blev vanligt med olika former av kopplingsfri fram/back. Jag har ju MB trac, så borde inte vara så svårt att lösa något med en tryckluftskolv och ventil. Har lite funderingar, men väldigt osäker på om och när det blir av.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#455750 Jag har haft ett sådant system på en traktor för några år sedan. Inget jag rekommenderar att använda mycket. Tex vid lastararbeten snöröjning etc. Sliter hårt på kopplingen. I mitt fall så pass att den fick bytas helt och kopplingsplattan.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#455766
Seb macahan skrev:Jag har haft ett sådant system på en traktor för några år sedan. Inget jag rekommenderar att använda mycket. Tex vid lastararbeten snöröjning etc. Sliter hårt på kopplingen. I mitt fall så pass att den fick bytas helt och kopplingsplattan.

Okej. Låter som att den var fel inställd då. Knappkoppling skall ju göra samma sak som en människa gör med foten.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#456273
JohannesG skrev:
Seb macahan skrev:Jag har haft ett sådant system på en traktor för några år sedan. Inget jag rekommenderar att använda mycket. Tex vid lastararbeten snöröjning etc. Sliter hårt på kopplingen. I mitt fall så pass att den fick bytas helt och kopplingsplattan.

Okej. Låter som att den var fel inställd då. Knappkoppling skall ju göra samma sak som en människa gör med foten.


Nja, den gick o ändra returen på men problemet (enligt mig) är att en koppling ska släppas upp olika snabbt vid olika moment, ibland kan/ska man segdra de första 10-30% för att sen släppa den helt och ibland ska den segdras längre eller kortare beroende lite på vilken traktor och belastning och koppling, så brukar man ha en viss "känsla" för det där. Frågar du mig gäller det varenda fordon och de brukar inte vara helt lika ens mellan samma modeller och timmar/mil.
Problemet med knappkopplingen är att den är statisk. Samma returhastighet oavsett moment. Samt att den går bara att justera i fart/hastighet på hela retur sträckan. Jag skulle vilja ha t ex första 20% ganska snabbt för att sedan segdra 30% för att sen släppa upp de sista 50% ganska snabbt och så funkar inte denna typen av koppling. Dessutom ändras förhållandet i takt med att kopplingen slits. På moderna maskiner med full powershift så kalibrerar man kopplingen mellan olika intervaller och den kalibreras alltid efter moment och varvtalskurva. Men som en "nödhjälp" funkar den och på låga växlar i skogen utan för mycket belastning kan det nog gå, men inte i fält med tung belastning då äter den koppling.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#456276 :cry: Tyvärr kommer ni nog få se en MF 5713Sl skogsombyggd på Elmia utan krankonsoll. Traktorn är i Sverige nu men Ölmstad hinner inte få dit kran-konsollen. Jag är imponerad att de hinner bygga maskinen förövrigt innan Elmia men konsollen tar för mycket tid (OBS inte Ölmstads fel) Det är fraktbolaget som skeppar från fabrik till Sverige som klantat sig om jag förstått allt rätt.
Men då finns det ju större anledning o ha en "skogsdag" hemma hos mig med kranhängd stegmatare som tema senare i höst :wink:
Men lite synd var det. Däck och kran får monteras på hemma i stället och på sätt o vis var det kanske bäst så, för o stressa fram denna lösningen kändes inte helt bra det heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).