Traktorn i skogen

Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om däck

8 inlägg 6163 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om däck

karebyemil  
#419347 Hej!
För ett par veckor sedan köpte jag mig en Väsekran och en skogsboggiekärra till att köra ut ett par vindfällen med.
Innan satt det på en MF 35 men nu ska det fungera ihop med en MF 240. Axeln jag fick med var för kort eftersom 35:an har mindre däck. Vajerkranen har bara en rund tapp ut som är 30 mm i diameter med ett hål i mitten. Jag köpte då en anslutning från 30 mm tapp till vanliga splines (som ökar på längden med ca 70mm) och så tänkte jag korta en axel som jag hade över.
Axeln är av grövre dimension så det gick inte, okej tänkte jag och köpte en klenare axel och tänkte korta den. Gick då på ännu en nit eftersom det knappt blir något kvar av den heller om man kortar den. Så kan det gå om man inte tänker först och gör sen :roll: . Är det någon som vet om det finns någon kraftaxel med anslutning för rund 30 mm tapp i ena änden och vanliga splines i andra änden som den axeln jag fick med var?? Eller går det att få tag i ett ny utgående axel med lager och kedjedrev till kranen som har vanliga splines istället?

Sedan är det även punktering på ett av däcken på vagnen. Dimensionen är 10.0/75-15 10 lagers. Jag hittar däck som motsvarar alla mått förutom höjden på fälgen. Den ända storleken jag hittar är 15,3. Borde det fungera ändå? Jag ser inte att det står tubeless på däcket och då kanske det är slang i?
Bifogar en bild på nyförvärven! 8)
1479671936_kran_och_vagn.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

Göt  
#419351 Ta med den gamla axeln till en smidesverkstad och be dom förlänga den

Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419539 Förstår inte vad däckstorleken spelar för roll, troligen längre lyftarmar på 240, Finns hos http://www.oie.se en gaffel till axel med 30 mm hål, kanske är lika på Aktiv slåtterbalk

Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

karebyemil  
#419665 Jo, är nog troligen längre armar, men det vet jag inte så jag skrev att däcken är större istället. Väldigt bra tips med gaffeln! jag köpte axeln från OIE men kollade inte ordentligt då!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

Göt  
#419666 Det är längre lyftarmar för att traktorn har större däck 11 28 på 35;an 11 32 på 240

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

Nalle907  
#422514 Hej, jag tänkte kolla hur det har gått? Precis som redan sagts så hade gamla Aktiv slåttermaskiner 30 mm rund tapp, och på den Väse kran jag hade en gång i tiden så råkade jag ut för samma problem som dig. Då jag hade sådan tur att det stog en gammal skrotad Aktiv här hemma, så jag tog den gaffeln (resten av axeln var skrot) och flyttade över till den K-axel som jag tänkte använda på Väsen.

Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422584
Göt skrev:Det är längre lyftarmar för att traktorn har större däck 11 28 på 35;an 11 32 på 240

Finns 135or med 28 med

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran strul med kraftöverföringen och fråga om

Göt  
#422589
bengt.a skrev:
Göt skrev:Det är längre lyftarmar för att traktorn har större däck 11 28 på 35;an 11 32 på 240

Finns 135or med 28 med


Det har du rätt i

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).