Sida 1 av 1

Hvorfor turbinclutch (hitrol) ?

Postat: sön 04 sep 2016, 20:28
av Nor-forest
Jeg leser at mange anbefaler turbinclutch (hitrol) på traktoren (Valtra) i forbindelse med skogskjøring og arbeid med frontlaster. Har nettopp kjøpt meg en Valtra N serie med turbin men ikke helt skjønt konseptet/fordelene med turbin. Planen er å bruke traktoren mest i skog, med tømmervagn.

Noen forklaringer eller tips om turbin og bruk av den?

Re: Hvorfor turbinclutch (hitrol) ?

Postat: sön 04 sep 2016, 21:43
av stegmaster
Konseptet er vel at en sliter mindre på den vanlige clutchen, og gjør kjøringen mykere og mer bekvem.
Når du skal kjøre i gang(spesielt med tung last), så skal clutchen bare slippes rett ut (uten å slure på clutchen som på en vanlig traktor).
Med tom traktor på flata og med giret i M må du holde litt på bremsen, ellers vil den hoppe i gang med litt rykk, selv på tomgang.
Med tung last eller om det er litt oppoverbakke vil traktoren stå helt i ro på tomgangsturtall for så og begynne å dra i gang mykt etter som man øker turtallet.
Først ved ca 1200-1300 rpm føles det som den drar helt mek, selv om den slurer litt da også.
Når du skal kjøre gaflene inn i en palle, kan du bare bremse ned farten med bremsepedalen (ihvertfall om du holder deg i H serien), helt til stillestående om nødvendig, uten å bruke clutchpedalen.
Slik fungerer det for meg med 6400, men hvordan det blir på en N serie med el, vendegirspak vet jeg ikke.
Med traktor og henger går det fint og starte i 2H og bare la turbinen slure traktoren i gang.
Slipper man clutchen rett ut i 2H på traktor uten turbin, blir det nok et ordentlig kengeruhopp eller kvelning av motoren.

Men som sagt så er jeg usikker på hvordan dette funker på modeller med elektrisk vendegir.
Dessuten har jeg bare hatt min 6400 i et drøyt år, så andre med mer erfaring får fylle på med mer info.

En kompis av meg har en N101 med turbin, og han sier han ofte starter direkte i 4H og lar traktoren dra i gang fra 0-40km/t uten å gire(utenom hurtiggirene), men tror neppe turbinen er ment for slik ekstrem bruk.
Da blir jo prinsippet som å kjøre en trinnløs traktor. :???:

Re: Hvorfor turbinclutch (hitrol) ?

Postat: sön 04 sep 2016, 22:08
av Nor-forest
Takk for god og utfyllende tilbakemelding.
Ser at det jeg har gjort feil er at jeg ved bruk av frontlaster kjører i et for lavt gir (lav 1 og 2). Ved bruk av bremsen da skjer nemlig svært lite.. :)
Må venne meg til å kjøre i et høyere gir da, og heller justere farten ved bruk av bremsen (og dermed turbinen).

Jeg har ikke kjørt så mye med traktoren enda men jeg kan også starte i høy 4, og kjøre fra 0 til 40 km/t. Føler ikke at dette er noe traktoren sliter med? Men som nevnt har ikke mange timer i valtraen enda.

Dette med å slippe clutch syns jeg er uvant.,slipper jeg den rett ut så hopper traktoren til. Har kjørt mye i lavserie i 1 til 3 gir, og da har det blitt en del kenguru starter.. Dette er noe noe pga at jeg ikke er vant til traktoren enda, men syns clutchen er meget forskjellig fra John Deeren jeg hadde tidligere.

Ut fra hva du skriver så bør jeg kanskje velge høyere gir, at dette er en bedre arbeidsmetodikk med en Valtra traktor.
Blir nok litt prøving og feiling fremover :)

Re: Hvorfor turbinclutch (hitrol) ?

Postat: sön 04 sep 2016, 23:57
av stegmaster
Ja i lavserien(M serien), så rykker det til om man ikke har et kraftig trykk på bremsen, og spesielt 1,2,3.
Mulig det blir bedre med en tung henger bak, men med kun traktoren kjenner en nesten ikke noe til turbinen.
Jeg bruker nesten aldri lavere gir en 1H, selv ved lasterkjøring/paller, da synes jeg den stopper/står stille ved et lett trykk på bremsepedalen.
Slik att det blir mykere startbevegelser enn med M serien, hvor det lett blir et rykk, som ender med at vedpallen ligger på bakken. :roll:
Husk på og holde foten lett på bremsen, og se til at motoren har kommet ned på tomgangsturtall, for ellers kan det bli rykkete.
Når man ved pallehåntering bruker lasteren så blir det fort til att man øker turtallet for å få litt mer fart på lasteren, og setter man da traktoren i bevegelse før motoren er nede på tomgang igjen, kan det fort komme et rykk. (om man slipper clutchen rett ut).
Man kan selvsagt slure som man gjør med en vanlig traktor, men da er jo noe av vitsen med turbin borte.
Så litt øvelse er nok nødvendig, for å bli godt kjent med hvordan man best utnytter turbinen.

Har selv også kun hatt traktoren i drøyt 1 år og kjørt kanskje 200t, så har ikke allverdens erfaring jeg heller.
Så håper noen andre kommer med mer info.

Jo jeg har også startet direkte i 4H(og det gikk som du sier helt ok), men det var mer som en feil, da jeg trodde jeg hadde den i 2H, men merket fort att så ikke var tillfelle. :oops:
Men normalt starter jeg i 2H (båda med og uten henger om der er noenlunde flatt) og girer videre direkte til 4H og så i med begge hurtigirene, slik att det blir bare en manuell giring fra 0-40km/t (eller 47km/t som speedo viser)

Min går dessuten veldig lavt på tomgang (under 600rpm, ca 550rpm), så det hjelper nok også til att den slurer lettere, for det ikke mye en skal øke rpm før du merker att clutchen tar tak.

Som du sier så må du nesten bare teste litt selv, for jeg vet ikke hvor like en 6400 og en N101 er på turtall og utveksling.

Dette med å slippe clutchen rett ut har jeg også problemer med, da jeg har kjørt traktor uten turbin i ca 20år. :smile:
Ifølge manualen til min 6400 står att den skal stå stille ved et lett trykk på bremsepedalen ved 750rpm med gir H1.
Det er jo mulig og justere turbinens virkning ved og minske eller øke oljevolumet, men dette må nesten en mekaniker fikse om det blir aktuelt.