Traktorn i skogen

Schaktblad vad köpa?

13 inlägg 17775 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Schaktblad vad köpa?

Jamt  
#387876 Skulle haft ett bakmonterat schaktblad till snöröjning och schaktning av en grusväg.

Vad är det billigaste man kan komma undan med utan att bli besviken.

Jag har förstått att bladet bör ha hjul. Så de enklaste modellerna är därmed uteslutna.

Kravlista:
Kunna bombera vägen

Hydrauliskt vinkling skulle vara trevligt men är inget absolut krav.

Vad bör jag kolla efter och vad bör jag undvika?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vad köpa?

Fredrik Reuter  
#387935 Hej,
Jag har bara erfarenhet av Optimal TR-280.
Det har fungerat bra och är stabila grejer, men bombering vete rackarns om detta klarar av. Tror det ligger på runt 25kkr.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vad köpa?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387938 Bombering fixar man med inställningen på trepunkten.
Det finns ju annars som extratillbehör på t.ex Fransgård men det drar iväg i pris. :)
Sedan går det 6 hydrauluttag om man ska ha all utrustning på bladet.
KTS har blad som kostar 29-30-tusen beroende på bredd, inklusive riktiga vägskär med tandning åt båda hållen och snövinge.
Fransgård 275 kostar från 37 för ett motsvarande, fast utan vinge och slitskär med tänder åt ena hållet.

Användarvisningsbild

Schaktbladet Olle från Sonnys Maskiner

traktorz  
#387951 Schaktbladet Olle från Sonnys Maskiner
Vi har en Kina-variant av denna.

Ref:
http://www.sonnys.se/index.php/vagunder ... tblad-olle

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vad köpa?

Jamt  
#388177 Tackar för svaren.

Fredrik Reuter: Bra att höra att Optimal är rejäla blad. Har sneglat på deras blad

Lm: Bra synpunkt om att ställa bombering genom justera på trepunktslyften.

Traktorz: Funkar erat så pass enkla blad bra till att schakta vägen? Skulle vara grett om det räcker med så pass enkla grejor. Vi har ju tid att vänta in gynsamma väderförhållanden så kanske inte behövs så rejäla prylar. Handlar om en smal grusväg om 1, 5km lång sträcka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vad köpa?

Göt  
#388185 Jag köpte det billigaste från Trejon och har det och röjer snö med. Definitiv mycket rejälare än jag trodde när jag köpte det. Skulle nog vara fullt möjligt att använda som vägskrapa om man köper till julsatsen. Men det finns ju större blad med hydraul - sväng vilket har sina fördelar.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vad köpa?

traktorz  
#388199
Jamt skrev:Traktorz: Funkar erat så pass enkla blad bra till att schakta vägen? Skulle vara grett om det räcker med så pass enkla grejor. Vi har ju tid att vänta in gynsamma väderförhållanden så kanske inte behövs så rejäla prylar. Handlar om en smal grusväg om 1, 5km lång sträcka.


Tycker nog att det billiga bladet gör nytta. En fördel är att det inte är stumt, utan att kedjan ger flexibilitet om man träffar på fasta föremål såsom stora stenar och stubbar. Ibland bildas tyvärr vallar med ett enkelt schaktblad, men inte värre än att ett tag med frontskopan kan rätta till dessa. Vi har även en Vägsladd HB 33 3-skärig från Energispararen AB, med vilken man får till ett betydligt bättre resultat.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vad köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388200
Bild

https://narlantbeta.starwebserver.se/pr ... 5-300-dk-h

Jag har en GT275DK med hydraulisk bomvinkel och skärvinkel, med den klarar jag det mesta
och har inte behövt skaffa nån sladd.
Dyrare än du sökte men rejäl och tung så det räcker till.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vad köpa?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390232 Köpte ett XYZ-blad av Staffans Maskiner för att jämna till en nybyggd skogsväg. Fungerade tillfredsställande. Pris: 15000 utan hydraulsväng, 18000 med två kolvar. Allt exklusive moms.
http://www.xyz.se/vagunderhall/schaktblad/schaktblad/

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vad köpa?

Eremiten 74  
#391840 Hej Jag har ett Fransgårds blad som jag köpte 99 eller 2000 mins inte. Kör ca 40 timar per år så många timmar har det blivit. Bytt slitstål flera gånger men de håller ca 3 år sen vänder jag och kör 3 är på andra sidan. Ska tilläggas att jag kör 90 procent i snö. I vintras bytte jag lager. Så nu hoppas jag att det går 10 år till. :-)

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vad köpa?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391842 Har ett Duun 2,60 fungerar alldeles utmärkt. vändbart stål och hydraulsväng på bladet och manuell sidoställning på bommen. kosta 18' för en 3-4 år sedan

Avatar Fallback

Kvalitet Kellfri och Sami

Kasebon  
#419378 Slänger in en fråga i tråden: Hur skiljer sig kvalitén mellan Sami och Kellfri. Har förstått att Kellfri inte står särskilt högt i kurs. Ser man på bilder av likvärdiga blad så ser de i stort sett likadana ut i uppbyggnaden...

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vad köpa?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419519 Har ett Kellfri med hydraulsväng som inte fungerar tillfredsställande men har heller inte någon erfarenhet av Sami. Kellfri är å andra sidan billiga. Har man förståelse och tålamod så går det med Kellfri[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES].

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).