Traktorn i skogen

Reservdel till Belarus från utlandet?

8 inlägg 7089 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdel till Belarus från utlandet?

magnusbygg  
#382388 Nu är det så att jag behöver en reservdel till min Belarus 562xl, är det någon som har erfarenhet av att importera reservdelar till era traktorer, och hur gick det, bra eller dåligt?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

Torbjörn Johnsen  
#382402 Jag vet inte mycket om Belarus och deras olika modeller. Jag vet dock att företaget Irum (www.irum.ro) "bygger" Belarustraktorer som de i Rumänien kallar för TAG. Utöver själva traktorförsäljningen så har de även reservdelar till dessa traktorer om det nu kan vara något som passar? Rumänien är ju ett EU-land vilket borde göra det lättare att få tag i delar därifrån jämfört med Vitryssland.

Utöver traktorer så tillverkar Irum även stamlunnare som är deras stora produkt. De har väl en marknadsandel på lunnare i Rumänien runt 80-90% skulle jag gissa. De flesta ser ut som Kockums eller Timberjack-lunnare från 60-talet men de har även en ny model som också exporteras. Hursomhelst så är Irum ett trevligt Rumänskt familjeföretag så test gärna om du får kontakt.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

Vardon  
#382409 Nu vet jag inte vad och var du tänkt dig men har du prövat ebay? Köpt en del till bilen därifrån och har funkat klockrent. Verkade finnas en del vid min första snabbsökning

Kolla säljaren i omdöme och så och prova.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

magnusbygg  
#385872 Bytte balken i förra veckan, fick kanon fint. Inhandlade på ett säkert ställe. Birgers maskiner i Lenhovda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

alias  
#385873
magnusbygg skrev:Nu är det så att jag behöver en reservdel till min Belarus 562xl, är det någon som har erfarenhet av att importera reservdelar till era traktorer, och hur gick det, bra eller dåligt?


Om man köper saker från annat EU-land så har jag för mig att momsen skall redovisas redan i februari för dem som redovisar momsen årsvis (lämnas vanligtvis samtidigt som vanliga inkomstdeklarationen).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387508 Numera ska momsen för helår vara inne 12/5, så du en månad att summera ihop den :wink:

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

hlb  
#387511 Om du haft affärer med EU-land är det februari som gäller. Räcker med att ha köpt några öronbrickor från Danmark-

Användarvisningsbild

Re: Reservdel till Belarus från utlandet?

ner  
#418614 Jag har aldrig funderat på saken då reservdelarna till Belarus är så pass billiga i Sverige. T ex ny dieselpump (radpump) 5000:- ex moms.

Hade tidigare en 562xl själv. Problemet var inte priset utan mängden reservdelar som behövdes...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).