Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 37882 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384550 Tjipp!

Jag har vinschat en hel del o kopplar då på en extra vajer som är ca 35m på den 50m jag har!
Det jag tycker är viktigast för mig vid så långa vinschningar är pulkan. Den gör att det inte drar ned och kör fast!
Pulkan väger några kg o är lite otymplig att släpa ut men det brukar löna sig ordentligt tidsmässigt ändå!

Sen brukar jag ta med mig brytblocket för att kunna styra vajern om det bryter tvärt (i dessa fall brukar jag dra fram virket först ca de 35 m som första vajern är för att sedan lätt nå med den vajer som sitter på vinschen.
På önskelistan står ett brytblock som löser ut så att jag slipper gå fram o lossa vajern när virket är framme vid blocket.

Jag förstår inte frågan riktigt från de som undrar varför man ska vinscha så långt. Jag har inte ännu kommit på något sätt att få ut virket där det är riktigt blött eller brant utan att vinscha så det är en del av min vardag!

Min griplastarkärra i all ära men jag vinschar trots den ca 80% av det stormfällda virket jag kör ut! (det går fortare för mig att vinscha in stockarna från ett träd o sen lasta än att flytta traktorn för varje stocklyft)

Det var mina 5-ören i bidrag till tråden!

V

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hanatorp  
#384553
Mangan skrev:Vintersäsongens vinschning är klar, detta är inför nästa kampanj. Skall testa lite olika saker, tänkte jag.


Ser fram emot ett studiebesök till vintern. Är det gallring på gång? :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435469 @BjornO @Hema @Hanatorp @Vesslan @Göt @rickard_e

Jahapp, nu har det gått ett år, och det blev tid till gallring av min mosse. Har inte varit särskilt mycket under nollan, så jag vägar inte ge mig ut med traktorn. Basvägen är lerig nog som den är... Den står som T18 tror jag, ca 80-90 år och det är en andragallring/timmerställning/fröträdställning, Träden är runt 15-17m. Tunga som fan. Försöker hugga kubb, men det är mycket krök. Bild från min blogg

Bild


blog/Mangan/re-ater-i-skogen_r-34569.html

Det går bra, men det tar ju tid och är jobbigt att dra ut vajern, även om den löper lätt. Jag förlängde även snöret för fjärrstyrningen så det når ända bort, det blir lite meck. Hoppas kunna filma nästa gång.

Men, det funkar alltså med fjärrstyrning på 70m, ingen större skillnad mot 20m egentligen. Om alternativet är att inte komma åt så är det bra! Bara gallring än så länge, vinscha timmer så långt kan bli jobbigt. Funderade på att pröva helstam på 70+m i gallring, men vet inte...

Jag har 80m på rullen nu, och det är nog något slags max. Om den inte rullar upp helt perfekt, så fyller den utrymmet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435480 Det ser ju kanon ut!
Har själv precis vinschat ut ca 55-60m men det är ju med radiofjärr så det räknas knappt :D

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hanatorp  
#435527
Mangan skrev:@BjornO @Hema @Hanatorp @Vesslan @Göt @rickard_e

Jahapp, nu har det gått ett år, och det blev tid till gallring av min mosse. Har inte varit särskilt mycket under nollan, så jag vägar inte ge mig ut med traktorn. Basvägen är lerig nog som den är... Den står som T18 tror jag, ca 80-90 år och det är en andragallring/timmerställning/fröträdställning, Träden är runt 15-17m. Tunga som fan. Försöker hugga kubb, men det är mycket krök. Bild från min blogg

Bild


blog/Mangan/re-ater-i-skogen_r-34569.html

Det går bra, men det tar ju tid och är jobbigt att dra ut vajern, även om den löper lätt. Jag förlängde även snöret för fjärrstyrningen så det når ända bort, det blir lite meck. Hoppas kunna filma nästa gång.

Men, det funkar alltså med fjärrstyrning på 70m, ingen större skillnad mot 20m egentligen. Om alternativet är att inte komma åt så är det bra! Bara gallring än så länge, vinscha timmer så långt kan bli jobbigt. Funderade på att pröva helstam på 70+m i gallring, men vet inte...

Jag har 80m på rullen nu, och det är nog något slags max. Om den inte rullar upp helt perfekt, så fyller den utrymmet.


Mycket intressant att se! :P

Glider pulkan över de mindre stammarna som ligger på marken?

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435546 Jadå, inga problem. När man vinschar så lyfts nosen på pulkan en dm eller så.
Stammarna är förresten träd som dött på rot och som jag fällt för att de är i vägen. Lite sen gallring...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).