Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 37887 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371784 Jeg holder meg stort sett til gråtass, mf 35 og 135 (har deler nok til en hel arme). Bruker mest gråtass akkurat nå med 3 ton sandvik vinsj, lunnebom og hjemmelaget henger med hjuldrift, wirekran - 12v vinsj.

Skal se om jeg finner flere bilder.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Klazzon  
#371786 Roligt att kunna bidra på ett ställe som man annars mest lär sig nya saker på! Låter som om Ferguson har precis samma skogstyp som vi men mer kuperat. Ja, ett fåtal gånger har vi mellanlagrat. Vår sista förlängning ca 50m använde vi rep/tågvirke (tror det heter dubbelflätad lina) brotthållf. på den var nog 300kp. Köpte enkla bryt block just för repdelen och det höll väldigt väl.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371788 Skal man vinsje langt med mye masse fra samme stelle er kabelbane et bra alternativ, man slipper dra ut viren. Men det fordrer en to tromlet vinsj eller kabelkran. Mye brukt i norge i tidligere tider og brukes vel fortsatt en del på vestlandet.
Linker til en pdf om drift i bratt tereng med en del eksempel på kabel baner.
Om man titter på side 29 finnes det bilde av en spesiell felle teknikk som kalles fransk lås, så inte treet ruller av gårde etter felling.
Man feller uten rikt skjer, tappen man sager ut styr men man gjør inte dette på tre med bakåt lut.
Har inte truffet mange som kan den typen av felling. Inte jag heller men kan prinsippet og har fått den demonstrert.

Dokumentet:
http://www.skogkurs.no/skogkursdata/Attachments/814/skogsdr_veg_nett.pdf

Fransk lås som inte ligger på plass:

1454882509_img_2031.jpg

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371795 Artig at du skulle nevn fransk lås @Rank. Det finnes en annen variant av den som er tryggere. Mener den heter Tunge og spor. Begyner med felleskår som vanlig, fortsetter med innstikk i midten av skåret - evt. innstikk i fra bak kant, slår inn kile i innstikket - bak, skjærer så inn på ene siden bak - mot innstikket i midten ca 5-10 cm over og stopper 2-3 cm i fra felleskåret (hengsel), banker på kilen for så å ta den siste siden.

Fungerer fint på tørrgran f.eks da treet ikke får vridd seg.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371807 I pdf:n ser det ut som om det sitter en gren i genomgående, som ser till att trädet sitter fast som i en led/gångjärn?
Det där bara måste jag testa någon gång framöver. Spännande! Största vinsten måste väl vara att man minimerar risken för att rotändan får iväg okontrolerat vid fällningen?

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371809 Det var inte aktuellt för min del att mellanlagra, dels pga storlek och dels pga utspridda träd då det rörde sig om frötallar på ett hygge.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371811
Ferguson system skrev:Artig at du skulle nevn fransk lås Rank. Det finnes en annen variant av den som er tryggere. Mener den heter Tunge og spor. Begyner med felleskår som vanlig, fortsetter med innstikk i midten av skåret - evt. innstikk i fra bak kant, slår inn kile i innstikket - bak, skjærer så inn på ene siden bak - mot innstikket i midten ca 5-10 cm over og stopper 2-3 cm i fra felleskåret (hengsel), banker på kilen for så å ta den siste siden.

Fungerer fint på tørrgran f.eks da treet ikke får vridd seg.


Slik du mener? :smile:


Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371815 Vilken hiskelig färg på grållen! :) Eller grälle kanske man säger då.

Saknas det en kran på bilden? Om du har halvbandsgrejer över till en 135:a så är jag intresserad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371820
Rank skrev:
Slik du mener? :smile:



Ja, det var slik jeg mente.

Var ikke klar over at det fantes en video av den fellemåten. Hverken fransk lås eller tunge og spor er ikke noe man ser veldig ofte.


Mangan skrev:Vilken hiskelig färg på grållen! :) Eller grälle kanske man säger då.

Saknas det en kran på bilden? Om du har halvbandsgrejer över till en 135:a så är jag intresserad.


Du skjønner det at det er en spesial utgave av gråtassen. Kun levert i to eksemplar i den fargen.
Neida, måte jo ha litt eget preg på de når alt først plukkes i deler. :smile:
Krana sitter der, men er klappet sammen.

Jeg tror ikke at jeg har komplett halvbelte sett, men jeg har ett sett med hjulbelter liggende.
Var oss en kar for ei stund sida som skulle selge en dexta med halvbelter, det kan hende at jeg fortsatt har tlf. nr ett sted. Skal si ifra hvis jeg kommer over noe.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371840
ÅsaNisse skrev:Mitt problem när det gäller vinschning är att kunna dra vajern tillräckligt rakt. Det är alltid någon stam som får ett jack när man börjar dra. Detta är då med 30m på trumman och borde bli ändå svårare ju längre det är. Brytblock är ju en lösning.

Sätta lyftkroken mellan viren och stammen brukar fungera.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371843
Ernst skrev:
ÅsaNisse skrev:Mitt problem när det gäller vinschning är att kunna dra vajern tillräckligt rakt. Det är alltid någon stam som får ett jack när man börjar dra. Detta är då med 30m på trumman och borde bli ändå svårare ju längre det är. Brytblock är ju en lösning.

Sätta lyftkroken mellan viren och stammen brukar fungera.

Smart, att jag inte tänkt på det!

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374895 Jag ringde Wirator.se efter tips här, och beställde 75m vajer 8mm. 10:-/m plus moms. Får nog inte på mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Vardon  
#374913 Så winschningen är kvar?

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374916 Vintersäsongens vinschning är klar, detta är inför nästa kampanj. Skall testa lite olika saker, tänkte jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#376469 Her er noen flere bilder. Ene bilde er tatt på 60m, traktoren kan skimtes såvidt. Stokkene lå ca. 15m bak der jeg tok bilde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).