Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 37884 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371695 På 80talet gallrade farsan ute på en myr med bra växtlighet, kommer inte ihåg varför(tidig vår kanske) men de blev för blött att köra där med SuperMajoren så de blev att vincha långt för att få ut all björkmassaved.
Fanns väl ca 50m på vår nerkapade Rottne vajerkran som inte räckte så en nästan lika lång extravajer släpades runt med.
Björken lastades på en hammel och drogs av vinschen med brytblock på ett ställe där körbröten vinklade.
Blev att skifta sida när skarven kom fram till brytblocket och sen när skarven var framme vid traktorn fick vi lägga extra vajern till sida och dra ut den ordinarie igen och fortsätta.
Hammeln är ett åbäke att släpa ut igen men en vinchpulka borde funka lika bra för att få med mer virke utan att de gräver ner sig och fastnar i stubbar o rötter.
Har väl ofta märkt att vajern(40m) är 5m för kort :D

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371704 Jag har tre lösa wirar, 15, 20 och 25 meter, inköpt på Biltema. Jag har använt alla tre, plus de 40 metrarna på trumman och det funkade. Dock var det inte i gallring utan frötallar på ett hygge.
Lite omständigt med tre skarvar kanske, men å andra sidan bra när man bara behöver 15 meter extra.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371709 Vältrisken är när man skall dra igång det, eller om det fastnar på en rot (eller bakom ett träd, det går det med).

I gallring så gör man en rak väg (ca 1m bred), och lägger upp virket i stråket. Funkar utmärkt upp till 50m, ser inga problem med det. Så länge det är plant eller inte lutar i sida förstås.

Beroende på hur bra det funkar, så kommer jag använda det en del. Har en hel del mossar som skulle kunna gallras på detta sätt. Och sluttningar där jag kanske inte kommer fram med traktorn. Om det bara blir krabb eller är för långsamt, får jag väl hitta på något annat. Letar efter en liten halvbandare, gärna på en MF 135:a . ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

loppan  
#371710 Är det ingen som provat med bra nylonrep typ klättringsrep? Frågan är om det håller för mekaniskt skav?
En lös extrawire är inte alltid kul att tas med.
Jag hade nog inte förlängt ordinarie wire på trumman då den går tyngre att dra ut ju mer wire den har på sig.
Om man är ensam så är radio nog ett måste.

Men visst hade man i bland önskat åtminstone 75 m wire vid specialvinchning.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371713 Finns vinchrep som används endel på jeepar i bärgningvinchen dock får man vara försiktig mot stenar och vassa järn

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371741 Mest rädd för att repet skall nötas mot mark och virke. Man kan förstås ha snarkätting, men då måste man bära ut den med.

Tyngre att dra ut ju mer vajer man har på? Är det inte tvärt om? Att det blir tyngre ju längre man går är en sak, för då drar du vajern på marken och får friktion där. Men ju mer vajer du har på trumman, desto längre ut kommer kraften som driver trumman runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371742
gnisten83 skrev:På 80talet gallrade farsan ute på en myr med bra växtlighet, kommer inte ihåg varför(tidig vår kanske) men de blev för blött att köra där med SuperMajoren så de blev att vincha långt för att få ut all björkmassaved.
Fanns väl ca 50m på vår nerkapade Rottne vajerkran som inte räckte så en nästan lika lång extravajer släpades runt med.
Björken lastades på en hammel och drogs av vinschen med brytblock på ett ställe där körbröten vinklade.
Blev att skifta sida när skarven kom fram till brytblocket och sen när skarven var framme vid traktorn fick vi lägga extra vajern till sida och dra ut den ordinarie igen och fortsätta.
Hammeln är ett åbäke att släpa ut igen men en vinchpulka borde funka lika bra för att få med mer virke utan att de gräver ner sig och fastnar i stubbar o rötter.
Har väl ofta märkt att vajern(40m) är 5m för kort :D

Vad är en hammel? Är det typ en lunningskälke?
Bild

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Klazzon  
#371748 Absolut rimligt! Vi har 70m på våran maskin (ren vajermaskin). Dock ingen hjälpstyrning och så långa raka stråk kommer vi aldrig få så vi är alltid två som kör. Överskatta inte faran med lång wire. En 8-10mm wire är som farligast vid ca 10meters längd om du kör med bom. Visst om kroken eller saxen släpper då blir det lite vikt (högre energi) men riskavståndet är inte många meter pga av att Den är inte elastisk och har väldigt lågt energiinnehåll. Har faktiskt dokumenterad utbildning på detta från militära, men där var det 30mm vajer och 25tons förspänning till pontonbroar, den var ofarlig att stå på vid brott... Man ska inte tro på allt man ser på tv... Dock ska man alltid använda sunt förnuft! Känns det dåligt ska man troligen inte testa mer utan ta ett omtag. Lyckat till.
/Magnus

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371763 Ja fast vår var äldre och gjord i trä med järn under och järnförstärkningar här o där

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371765 Tack, @gnisten83, @JF och @Klazzon! Det verkar som ni har prövat en hel del.

Verkar rätt slitigt med förlänga vajern, prövade ni någonsin och mellanlagra, dvs släpa fram allt med förlängningsvaren på, och sedan ta av den och köra vidare allt virke utan förlängning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371768
Mangan skrev:Tack, Ferguson. Är det stock ni vinschar då? Kör ni en och en, eller tar ni flera på en gång.

Tror jag har 6mm vajer på min kran. Det räcker gott för min del. Lättare att få ut också.


Bare hyggelig.

Vi vinsjer mye grovt vindfall på 50-70m. Hvor mange stokker vi vinsjer varierer på diameter, lengde og terreng. Som regel på sånne avstander drar vi kun en stokk (lett traktor). Gjerne stokker på 3-6m lengde og Ø. 50-60 cm. Bruker 8 mm wire med 2-3 glidere og snarekjettinger. Litt tungt er det å dra ut, men med glidere kan jeg skifte rettningen på lina. Fester glider med snarekjetting rundt en stubbe f.eks. Har også med meg fellespett og krok/tømmerklype i tilfelle stokken skulle henge seg fast.
På landbruksskolen jeg arbeidet for tidligere hadde vi en fiat 80-90 skogsrigget med totromlet igland vinsj med 100m wire på hver trommel. Den dro mer enn en stokk om gangen :grin:

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371771 Tror inte det, IOM vi lastade på hammeln så hade det blitt ännu mer jobb och svårt med platsen då.
Framme vid traktorn lastades vagnen och vi kunde lyfta undan med kranen med

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371773 Japp Fergusson, då är ni en klass upp mot vad jag har. Eller två. :) Vincharn ni i branterna antar jag?

Lite spännande om man haed haft en rejäl traktor med en snabbare vinsch. Men då får man ha en hydraulkran för att lasta såklart. Hur gjorde ni, vincha ni allt till väg, och kom efter med kärran när allt var klart?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371780 Enkelte partier er bratte, men det partiet vi driver på nå er ikke så ille. ujevnheter, steiner, mye grov og tett skog, samt dårlig med stikkveger er noe av grunnen til at vi vinsjer. Vi gjør som du beskriver, vinsjer opp til veg. Står ofte på tverrs i stikkvegen og vinsjer opp til den, kommer etter med vogn å henter.
Har vinsjen montert på bakkroppen så det går i prinsipp å vinsje samtidig som vogna sitter på. Har ikke fått prøvd det enda. Liker MF 100 serien og ferguson i skogen. De snur på femøringen og smidigheten er vanskelig å slå.

Med fiaten dro vi opp kniper i fra ravinedaler der ikke skogsmaskinen tok seg frem.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371782 Ja, det kan kanska vara nästa steg då. Vad har du för maskiner/kärra? Lite bilder hade inte suttit fel, faktiskt. Om du är och vinchar hyfsat långt nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).