Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 37880 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371271 Hur långt har ni vinschat som längst? Min vajer är 50m, och den har varit för kort ibland. :oops:

Jag fuderade ett tag på 100m, är det rimligt? Tungt att dra ut vajern, långt att gå, svårt att få till mekanisk fjärrstyrning. Någon som har prövat?

Anledningen är att kunna stå på fast mark och dra in veden/timret.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Blivande snickare  
#371273 Eller en förlängnings bit med krok i båda ändarna?

Typ 20 meter vajer väger väl inte mer än att man orkar släpa ut det till stocken.
Eller behöver du 50 meter till? :surp:

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Blivande snickare  
#371274 Kom åxå ihåg att på så långt avstånd så behövs det mycket mindre för att välta traktorn!

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371283 Tanken är att komma åt virke 100m från traktorn, någon med erfarenhet från långa vinschningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371286 Det är långt att vinscha 100 m. Kan man inte fjärrstyra. Så är det inte lätt att ha koll på om det hugger i ojämnheter. Det behövs nästan att man är två.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

anersimyra  
#371287 Smidigast är att använda en spänngroda för att fästa förlängningsviren, ju hårdare man drar ju hårdare nyper grodan.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

anersimyra  
#371288
1454759200_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Midgård  
#371297 På Mohedavagnen har jag 40m vajer på vinschen. Det är ju lite kort ibland, så jag har alltid en 25m 16mm polypropylenlina med på vagnen för att förlänga. Polyproplinan väger inte mycket och är lätt att bära ut. Jag har radiostyrd vinsch vilket är ett måste då det många gånger inte är fritt synfält mellan traktor och kopplad stock. Dessutom, vid långa vinschavstånd, har jag ett kastblock för att, vid behov, kunna styra fram stocken i etapper. 75 m är väldigt långt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371302 På vilket sätt är spänngrodan bättre än att krona i änden på vajern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

stegmaster  
#371348 Har blivit så gammal att jag aldrig vinchar mer en 50m, er det lengre bort gräver jag väg dit. 8)
Hadde 80m tidligare, men det var ju inte ofta man hadde ute hela wiren.
Desssutan blir ju dragkraften mindre på kortare lengder (vid normal vinchning, typ 20-30m), då trumman blir större med mycket wire på.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371434
Blivande snickare skrev:Kom åxå ihåg att på så långt avstånd så behövs det mycket mindre för att välta traktorn!

Hur hänger det ihop?

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371435
Mangan skrev:Tanken är att komma åt virke 100m från traktorn, någon med erfarenhet från långa vinschningar?

En lösning är att sätta ett blocket i änden av vajerkransvajern och sedan fästa den extra 50m dels i ett träd och andra änden i en lunningspulka eller domänsax. Ev. blir det halverad kraft på första delen, men det bör gå lite fortare, annars få du efter de första 50m ta omtag.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

holmesö  
#371457 Låna en häst. En avdankad travare med rätt temperament är fantastisk i sådana lägen och oftast väldigt lätthanterlig.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

rikard_e  
#371519 Jo men då ska man lära känna hästen, och har man ingen hästvana kan man både skada sig själv och hästen.

Över 100 meter brukar man inte vinscha, dags att bygga på radiostyrning?
Går det att få på mer wire på trumman? och isf vart får man tag på 100 meter 8 mm wire?

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

stegmaster  
#371530 Det finns nog lite över alt, skulle man tro.
Igland har åtminstone 100m wire 8mm, klar med endekrok.

Citat:
8 mm 4200 kg Rupture strength (Lengths in Stock 35m 40m 50m 60m 70m 80m 100m)

http://www.igland-as.com/44/Forest/Wire-Ropes

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).