Traktorn i skogen

Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

39 inlägg 27713 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

axwell  
#368579
axwell skrev:axwell » ons 20 jan 2016, 22:33

halvproffs skrev:
Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:




Jag är rädd för att du får rätt. :oops:

Återkommer sedan jag testat båda varianterna, just nu har jag 2*5 fingrar, inräknat dom två tummarna i mitten. :mrgreen:


Nu ha jag testat lite och visst, det att dra runt kedjorna med det medföljande 160 cm långa snöret. Inga problem om ingenting behöver justeras lite för att få hjulet i idealiskt läge för åtkomligheten.
Då fungerar snöre/tråd genom fälg säkrare eller utan hål i fälg med ett längre snöre runt hela hjulet.

Ser först nu att det kanske går att få genom ett tunn tråd i den här fälgen, skall kollas.

Kedjorna kommer troligast från LILLESETH KETTING AS i 2100 SKARNES NORGE.
1453828880_dscn1317.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

halvproffs  
#423553 Litet tips

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Blivande snickare  
#423612 Ett annat tips.
När ni ska fästa C länkarna i varandra kör så att ena ändan av kedjan hänger cirka 30 cm från backen. Då har ni enkelt att dra ner kedjan på hjulet (tyngdkraften jobbar med en) samt behöver man inte lyfta så mycket vikt när man inte behöver halvvägs upp på däcket med den delen som traktorn står på.
Ett litet minus är att man hamnar sitta eller ligga på backen en stund men går bra så länge man är ung iallafall ;)

Hoppas ni förstod hur jag menar, fråga annars så ska jag förklara noggrannare :)

Kom bara att tänka på det när jag såg hur högt upp på hjulet halvproffs jobbar.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

tallen100  
#423625 Själv gör jag tvärsemot, som vanligt :mrgreen: .
Tråd genom fälgen, kör så att ändarna på kedjan hamnar på övre halvan av däcket så man kan stå hyfsat rak.
Binder ihop kedjan med en tråd, tar bort tråden som går genom fälgen, sätter i spännbjörnarna och spänner, sedan bort med tråden, klart!

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Tosca  
#423700
Blivande snickare skrev:Ett annat tips.
När ni ska fästa C länkarna i varandra kör så att ena ändan av kedjan hänger cirka 30 cm från backen. Då har ni enkelt att dra ner kedjan på hjulet (tyngdkraften jobbar med en) samt behöver man inte lyfta så mycket vikt när man inte behöver halvvägs upp på däcket med den delen som traktorn står på.
Ett litet minus är att man hamnar sitta eller ligga på backen en stund men går bra så länge man är ung iallafall ;)

Hoppas ni förstod hur jag menar, fråga annars så ska jag förklara noggrannare :)

Kom bara att tänka på det när jag såg hur högt upp på hjulet halvproffs jobbar.

Sätt ihop C-länkarna på mitten först, lättare innan sidorna sträcker kedjan utåt.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

jannerik  
#423717 Ett tips är att man fäster kedjestumpen som blir över efter spännaren förbi denne med ett schakel, ni vet Hängslen och rem. I allafall på utsidan, är det något man inte vill så är det att kedja slår av inåt och blir hängandes runt trumpeten

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

alias  
#423742
tallen100 skrev:Själv gör jag tvärsemot, som vanligt :mrgreen: .
Tråd genom fälgen, kör så att ändarna på kedjan hamnar på övre halvan av däcket så man kan stå hyfsat rak.
Binder ihop kedjan med en tråd, tar bort tråden som går genom fälgen, sätter i spännbjörnarna och spänner, sedan bort med tråden, klart!


Har också kört med snöre eller ståltråd genom fälgen för att dra kedjan runt däcket, funkar fint.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

alias  
#423743
jannerik skrev:Ett tips är att man fäster kedjestumpen som blir över efter spännaren förbi denne med ett schakel, ni vet Hängslen och rem. I allafall på utsidan, är det något man inte vill så är det att kedja slår av inåt och blir hängandes runt trumpeten


Har lyckats med detta konststycke för 10-15 år sedan. Körde tack och lov långsamt då jag var på väg upp på asfalterad väg med ett lass vindfällda frötallar. Kedjan slog inte sönder något, men det var inte helt enkelt att hitta schackeln på den ihopsurvade kedjan för att få loss den.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Aqualize  
#424720
halvproffs skrev:Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:

Jag förstår faktiskt inte det du förklarar. Jag gör som i instruktionsfilmen och använder repet som följde med (NYVAB Griper-M) som i instruktionsfilmen. Och jag har inte bra mönster alls.
Jag behöver bara gå bakom traktorn och göra lite smärre justeringar. När den kommit runt helt hakar jag helt enkelt i C-länkarna och kan släppa snöret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).