Traktorn i skogen

Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

39 inlägg 27715 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Botvig  
#366994 Kjedjorna skall inte vara så sträckta att de inte kan vandra på hjulen.
Är de det så får man en väldigt hoppig gång på hårt underlag då en del ligger uppe på rillorna och andra emellan.
Detta gäller alla typer av kjedjor.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367008 Det där med tappa på luft verkar bökigt? Senast satte jag på ringkedjorna i skogen. Lägg bakom traktorn med piggarna upp. Knyt fast en ring med tex spännband i hjulet. Kör fram ett varv med hjulet. Ta liten skogsbjörn och dra ihop första och sista ringe ytterligare några cm. Sidolänkarna är lagom spända för att använda shackel. 10 min per hjul.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

halvproffs  
#367023 [img][img][img][/img][/img][/img]

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

tallen100  
#367031 Spänner alltid så mycket som går, för det slakar alltid till sej efter ett tag och blir "ganska lagom".

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

axwell  
#367034
halvproffs skrev:1453221576_20160119_150213[1].jpg
Trär en tråd genom fälgen och knyter fast kättingarna. Kör på dom sakta och rättar till dom efterhand. Spänner så hårt det går. Dom blir slaka ändå. Trär i spännaren, använder sällan tråd för låsning. Har nog bara hänt en gång att det släppt. Obs bilden blev upponer men det syns ändå hoppas jag.


Det blev ju bra och "björnen" åt rätt håll, dvs in mot hjulcentrum.

Det där tricket som så många tipsar om fungerar inte på mina 400/60-15.5-hjul.
Det finns inga genomgående hål i fälgarna, det löser sig ändå eftersom kedjorna inte väger så våldsamt på så små däck.

Lyfter upp hela bakänden så att däcken precis lättar från backen, rullar upp kedjorna och låser sen bromsen.

Björnar på insidan av hjulen byts direkt till snabblänk..................http://www.biltema.se/sv/Bat/Monterings ... ...........
, tar mindre plats in mot skärmen.
Spänner rätt så hårt, det jämnar ut sig efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

halvproffs  
#367195 Kan du inte borra ett litet hål i fälgen Axwell? Tänkte på alla fördelar med kedjor runt om idag; Mera tyngd- bättre dragkraft. Lägre tyngdpunkt. Bättre styrning. Skyddar däcken mot vassa stenar. Glider inte i sidled så lätt med risk för ryggont. Finns säkert flera +. Har provat utan en gång aldrig mer.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#367217 I lumpen använde vi en järntråd och la runt däcket ca 1/3 av däcket då behöver du inte borra något hål utan tråden sitter fast i mönstret på däcket :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

mikael_s  
#367226 Behövs inte hål i fälgen, räcker att binda ett rep i kedjan och slå om däcket.


Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

axwell  
#367233
halvproffs skrev:Kan du inte borra ett litet hål i fälgen Axwell? Tänkte på alla fördelar med kedjor runt om idag; Mera tyngd- bättre dragkraft. Lägre tyngdpunkt. Bättre styrning. Skyddar däcken mot vassa stenar. Glider inte i sidled så lätt med risk för ryggont. Finns säkert flera +. Har provat utan en gång aldrig mer.


Kör fram till nu med klena kedjor fram, skruvdubb bak. Vid mildare väder kommer kedjorna på bak också.
Vi har mindre problem med stenar här än i Gästrikland, inget eldorado att orientera i är min erfarenhet.
Göt skrev:I lumpen använde vi en järntråd och la runt däcket ca 1/3 av däcket då behöver du inte borra något hål utan tråden sitter fast i mönstret på däcket :mrgreen:

mikael_s skrev:Behövs inte hål i fälgen, räcker att binda ett rep i kedjan och slå om däcket.


Det där skall jag testa, tack för bra video. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#367237 äntligen en bra film ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

halvproffs  
#367308 Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

alias  
#367311
halvproffs skrev:Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:


Har själv gjort på samma sätt som du beskriver med ståltråd och bägge däckens kedjor samtidigt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

mikael_s  
#367320
halvproffs skrev:Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:

Det fungerar utmärkt för mig, har lagt på kedjor så här själv många gånger. Änden av kedjan hålls in mot däcket av repet och följer fint med runt och upp på andra sidan. Men det kanske inte funkar för alla. Ståltråd igenom fälgen är nog bra.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

axwell  
#367343
halvproffs skrev:Tyvärr kommer jag att släcka edra högt ställda förväntningar. Det där fungerar inget vidare för när kedjan kommit till centrumhöjden på andra sidan hänger den lodrätt. Då måste den som är(om man har hjälp)peta in kedjan framför hjulet när det ska rulla över( farligt) och när det kommit till andra centrumhöjden ligger den på backen så ni får lyfta upp den delen. Har man bra mönster kan man lägga kedjan i mönstret också men med samma dåliga resultat. Pratade nyss med Famag och han förkastade det också. Säger bara det, STÅLTRÅD genom fälgen så kan ni göra det enkelt själv!
Rulla ett kvarts varv, ut och lägg kedjorna (bägge samtidigt) tillrätta och fortsätt så. AMEN :grin:


Jag är rädd för att du får rätt. :oops:

Återkommer sedan jag testat båda varianterna, just nu har jag 2*5 fingrar, inräknat dom två tummarna i mitten. :mrgreen:

Avatar Fallback

Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Simon.M  
#367369 Kör med snöret jag fick med till mina ofa kedjor o slår om däckmönstret funkar fint. Troligt vis som filmen ovan visar. Men är nått galet då man inte kan se filmer numera när man har appen rena skiten tycker jag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).