Traktorn i skogen

Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

39 inlägg 27711 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

traktorz  
#366543 Var ute i veckan med traktorn och körde bort snö efter de tvenne ymniga snöfallen. Vi har en snart 7 år gammal Foton FT404 traktor med för tillfället påmonterad 150cm frontskopa och motvikt baktill, samtliga tre produkter från Kellfri. Tidigare hade vi en Ferguson TEA20 (Grålle), från vilken vi återanvänder snökedjorna av piggtyp, passande till bakdäcken med dim. 12.4-28". Dessa låses med låsarmar enligt bilden. Tyvärr lossnade en låsarm på höger bakhjul, så kedjan ramlade av. Får väl ta på mig skulden att jag inte kollade upp kedjemonteringen, som brorsan tidigare gjorde innan jul.

Envis och målmedveten gick jag ut påföljande morgon med en gruskratta som redskap, för att metodiskt avsöka området, där kedjekroken troligtvis ramlat av. Mycket riktigt klang det till i gruskrattan, efter att ha sökt i ca 20 minuter.

Kollade på nätet hur dagens låsarmar ser ut, de verkar vara utstansade plåtbitar idag, till skillnad mot de smidda låsarmarna som härstammade från Ferguson-kedjan. Undrar just vilken typ är bättre, är lättare att spänna med, samt sitter fast säkrare?

Ref:
[url]http://www.kedjanab.se/public/page/view/id/46/lang/sv/what/låsarmar-låskrokar[/url]

1453053700_p1130379vlaskrokar1024.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366545 Kan någon förklara hur man använder dessa? Jag använder schakel, vilket är bökigt men går det med. Skulle vilja ha dessa, om de är smidigare?

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

ÅsaNisse  
#366550
1453056865_mvc-002f.jpg
Traktorz: Din låsarm ska böjas ihop i vänsterkroken så den sitter fast på sidokedjans sista länk. När du sedan trätt ihop den i lagom länk och fällt tillbaka högerkroken så den kopplat i en tom sidolänk så ska den låsas med en ståltråd i de små hålen. Kan inte ramla av.
Bifogade en bild på lite olika krokar och låsar jag har liggande.
Senast redigerad av ÅsaNisse sön 17 jan 2016, 19:56, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Skogen i boden  
#366556
Mangan skrev:Kan någon förklara hur man använder dessa? Jag använder schakel, vilket är bökigt men går det med. Skulle vilja ha dessa, om de är smidigare?

Hur spänner man med ett schakel ? Blir ju ingen hävstång .

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366558 Precis, det gör man inte.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#366562
Mangan skrev:Kan någon förklara hur man använder dessa? Jag använder schakel, vilket är bökigt men går det med. Skulle vilja ha dessa, om de är smidigare?


Är egentligen en spännbjörn som sitter på båda sidor om kedjorna så att man kan spänna dom på båda sidor....trodde att det fanns på alla traktorkedjor i olika varianter

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

traktorz  
#366564 Tack för den utmärkta verbala beskrivningen om hur kroken används!

Var under tiden ut och fotade den kedjan som fortfarande sitter kvar på vänsterhjulet.. Som synes har vi både schackel och kedjespännar-krok. Jag ska i fortsättningen bättre kolla säkerhetstråden!

1453057203_p1170381v1024.jpg

1453057202_p1170383v1024.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#366567 upplever att det här är en modell som är lättare att hantera

http://gbochain.se/blog/products/kedjelas/

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366569 Fanns inga på de kedjor jag hittade i ladan. Gamla ringkedjor.

Vilken modell menade du, @Göt?

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Vardon  
#366571 Har ungefär modell 3 på halvjävulskedjorna. De funkar bra men man behöver ett rör att trä över när.man ska spänna men då.brukar jag kunna få.dem.rejält spända.

Jag föredrar gamla kedjebjörnar.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#366573 nr 4 har jag på mina kedjor men då finns det en länk som man knäpper fast kedjan i. Oerhört lätt att spänna fast annars brukar nummer 1 vara den vanliga

Ett bra trick är också att släppa ur luften spänna kedjorna och pumpa sedan, fast det får man använda med förstånd så att man inte spänner för hårt.

Härligt att du använder skarpskokättingar mangan vet inte om det finns såna längre

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Göt  
#366574 http://gbochain.se/blog/products/kedjelas/

syns dåligt på den här instruktionen

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

Blondin 750  
#366576
traktorz skrev:Tack för den utmärkta verbala beskrivningen om hur kroken används!

Var under tiden ut och fotade den kedjan som fortfarande sitter kvar på vänsterhjulet.. Som synes har vi både schackel och kedjespännar-krok. Jag ska i fortsättningen bättre kolla säkerhetstråden!

1453057203_p1170381v1024.jpg

1453057202_p1170383v1024.jpg

Den ändan av spännaren där ståltråden sitter skall träs i den länken som står på högkant, inte som på bilden bara hakas runt på undersidan, man vrider alltså på sidokedjan så att kroken (med hålet för ståltråden) går igenom länken.
Och om man ska vara petig så hade jag vänt kedjan 180 grader för att få spännaren åt rätt håll i förhållande till den dominerande körriktningen (utgår ifrån att däcksmönstret är åt rätt håll), detta för att minimera risken att spännaren demoleras vid lite tuffare körning (slirning mot stenar, stubbar mm.)

Avatar Fallback

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

tallen100  
#366615
Mangan skrev:Kan någon förklara hur man använder dessa? Jag använder schakel, vilket är bökigt men går det med. Skulle vilja ha dessa, om de är smidigare?

Dom där björnarna är jättebra, schakel funkar ju hjälpligt till tvärlänkskedjor som ska vara lite slaka, piggkedjorna vill man ju ha ordentligt spända. Ett knep med schakel är att tappa hjulet på luft, spänna så gott det går, och sen fylla.

Användarvisningsbild

Re: Snökedjor till traktor - typ av låsarmar

traktorz  
#366624
Blondin 750 skrev:Den ändan av spännaren där ståltråden sitter skall träs i den länken som står på högkant, inte som på bilden bara hakas runt på undersidan, man vrider alltså på sidokedjan så att kroken (med hålet för ståltråden) går igenom länken.
Och om man ska vara petig så hade jag vänt kedjan 180 grader för att få spännaren åt rätt håll i förhållande till den dominerande körriktningen (utgår ifrån att däcksmönstret är åt rätt håll), detta för att minimera risken att spännaren demoleras vid lite tuffare körning (slirning mot stenar, stubbar mm.)


Tack för tips!
Ska leta fram lämplig domkraft till att lyfta högerhjulet bak, sen orientera kedjan på bästa sätt, samt montera spännaren åt rätt håll. Samt se till att den blir tillräckligt spänd denna gång. Väntar in brorsan, då det är lättare när man är två, samt bli överens om monteringsriktningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).