SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorn i skogen

Besök hos Nisula Forest Oy

64 inlägg 45569 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#351392 Micki har jag nog råkat tillomed suttit på med honom när han har skördat ett par gånger, riktit trevlig maskin :grin: hurså?[/quote]

Nä tänkte bara så att du inte har missat nåt :wink:
gnisten83 skrev:Intåget bland traktorskördarna dröjer nog till de dyker upp modeller med typ dubbelteleskåp så de inte blir så grymt långa ihopvikta

Det kan nog stämma det du säger syns ju på bilderna på denna NX att kranen är ganska lång utan dubbelutskjut, men Nisula har även byggt en N5 med "vanlig kran" för gallring av energived.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Fredrik Reuter  
#351557 Jepp, parallellkran med utskjut för huggarvagn/traktor, undrar när det kommer.

Vreten hade ju en serie med just detta, men den är borttagen tror jag.
De hade ju också en ganska snillrik funktion med ett ventilblock som styrde utskjutet beroende av parallellkolven, en tidig och oelektrisk IBC alltså.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

molnia  
#351670 om jag har fattat det rätt så bygger ju paralellkranens princip på att kranen ska föras helt horisontellt när man rör bommen utåt.
det kräver att både bom och stick är lika långa annars blir rörelsen inte helt horisontell. så med en paralellkran med utskjut på stickan har bara ett läge som blir korrekt så att säga. Det akn vara orsaken till att få väljer utskjut på en paralellkran.
Det finns nog något sätt att komma runt detta för dem som orkar att räkna på det. likt hydraulisk paralellföring på lastare så borde det gå att bygga det så att rörelsen förändras allteftersom utskjutet skjuts ut.

eller så gör man utgjut på både sticka och bom som är hydrauliskt parallellkopplat så att den horisontella rörelsen blir konstant. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351693 En sån kran fanns ett tag. Också från Finland. Det kanske var smartare än vad det såg ut? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Fredrik Reuter  
#351728 Hej,
Ja, jag förstår "problemet" Molnia.
Men måste säga att har man väl kört en parallell med utskjut ett tag så sitter detta i ryggmärgen, man använder utskjutet på autopilot och parallellföringen underlättar när man drar träd till sig och skickar ut kranen i beståndet.

Ett problem kan vara hållbarheten, jag tror det frestar på med utskjut och det är kanske inte "bara sådär" att sätta på en utskjutssticka på en bef. parallellkran. Kanske är det så att de befintliga tillverkarna måste till ritbordet och göra en helt ny från grunden.

Men jag tror på en 10m parallellkran för ex montering på en Valtra i Jakefäste. Sedan ett litet skördaraggregat i spetsen och vips så kan man hålla 20m mellan vägarna i gallring, som en stickvägsskördare.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Frank  
#351846 Hej Ådii!
Mycket intressant. Valde ni möjligen mellan Nisula och Keto Forst? Och i så fall skulle du kunna berätta lite vad du ser som för- och nackdelar med respektive aggregat.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

550  
#351858
Ådii skrev:
Fredrik Reuter skrev:Det var en intressant kombo med parallellkranen i Jake fäste och aggregat, ser nästan ut som en Mowi, men ändå inte, vet du vad detta är för kran Ådii?


Du har ett skarpt öga Fredrik! :grin: Det är nog en FTG Movi 400 kran. Dom har även ett paket med denna kran och tillhörande vagn med en Nisula 155e enegriklipp. Man kan se vagnen i bakgrunden på vissa bilder t.ex. bakom de 2 A93orna och på vår traktor där den står på planen.


Mer troligt att det är en P30 eftersom det står det på kranen :geek:

Mycket trevligt med alla bilder Ådii!

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

550  
#351859
molnia skrev:om jag har fattat det rätt så bygger ju paralellkranens princip på att kranen ska föras helt horisontellt när man rör bommen utåt.
det kräver att både bom och stick är lika långa annars blir rörelsen inte helt horisontell. så med en paralellkran med utskjut på stickan har bara ett läge som blir korrekt så att säga. Det akn vara orsaken till att få väljer utskjut på en paralellkran.
Det finns nog något sätt att komma runt detta för dem som orkar att räkna på det. likt hydraulisk paralellföring på lastare så borde det gå att bygga det så att rörelsen förändras allteftersom utskjutet skjuts ut.

eller så gör man utgjut på både sticka och bom som är hydrauliskt parallellkopplat så att den horisontella rörelsen blir konstant. :mrgreen:


Åtminstone Mowi P30 går inte helt parallellt, faktiskt långtifrån. Vilket håll kranspetsen går åt beror på höjden man har den på. I grindhöjd så går den parallellt. Från marknivån lyfter spetsen om man drar in kranen!

Hydrauliskt så finns det ju kranspetsstyrning på tex Deeres skotare idag. Dock är fördelen med mekaniskt är att det just är mekaniskt och inte så dyrt/komplicerat som hydrauliskt. Skulle säkert gå att göra med utskjut på bommen också, men det skulle bli för mycket som kan krångla :???:

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#351928
Frank skrev:Hej Ådii!
Mycket intressant. Valde ni möjligen mellan Nisula och Keto Forst? Och i så fall skulle du kunna berätta lite vad du ser som för- och nackdelar med respektive aggregat.


Hej!
Keto var dessvärre inte en så stor kandidat p.g.a en del saker som att det tycks ha en benägenhet att slira ofta fast det har dom breda banden och så har det mätningen i ett av drivhjulen vilket gör att om bandet slirar så mäter det ändå så det blir ju ganska fort fel längd. Detta gäller bara Forst de större aggregaten har eget mäthjul. Nisula har även en extra kvistkniv mellan ett av drivhjulen och svärdet så det blir ju bättre kvistat. Sen är även Nisulas främre kvistknivar fjädrande så de ger efter lite om trädet är krokigt istället för att det skärs av, detta är dock ett tillval. Sen så verkade Nisula mera genomtänkt och uppfyllde bättre de behov vi hade. Priset är väl förstås högre på Nisula men det beror ju på hur mycket extra man plockar på. Grundpriset tror jag är ganska lika men med annan mätdator ,oljekylare och en del annat så blir ju nog Nisula dyrare men traktorn skickas ju som sagt iväg till Nisula och görs i ordning där så att allt blir rätt från början hur Keto har det vet jag ej.

550 skrev:
Ådii skrev:
Fredrik Reuter skrev:Det var en intressant kombo med parallellkranen i Jake fäste och aggregat, ser nästan ut som en Mowi, men ändå inte, vet du vad detta är för kran Ådii?


Du har ett skarpt öga Fredrik! :grin: Det är nog en FTG Movi 400 kran. Dom har även ett paket med denna kran och tillhörande vagn med en Nisula 155e enegriklipp. Man kan se vagnen i bakgrunden på vissa bilder t.ex. bakom de 2 A93orna och på vår traktor där den står på planen.


Mer troligt att det är en P30 eftersom det står det på kranen :geek:

Mycket trevligt med alla bilder Ådii!


Tack! Du har så rätt! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

molnia  
#351936
Skogsola skrev:En sån kran fanns ett tag. Också från Finland. Det kanske var smartare än vad det såg ut? :surp:


finns det några bilder på denna kran skogsola?

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Blondin 750  
#351994 Har inte Patu haft en kran med både teleskopisk bom och sticka, kanske mer av en styckegodskran då jag sett den några gånger och då monterad på arbetsbåtar. Tror även att det finns ett klipp på YT där en liknande är monterad på en äldre valmetskördare.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Jim_90  
#352054
Blondin 750 skrev:Har inte Patu haft en kran med både teleskopisk bom och sticka, kanske mer av en styckegodskran då jag sett den några gånger och då monterad på arbetsbåtar. Tror även att det finns ett klipp på YT där en liknande är monterad på en äldre valmetskördare.


Om du tänker på vanlig vikkran så rkp är en variant

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Blondin 750  
#352064 Precis just den jag menade, är den vanlig?

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

molnia  
#352092 AHA!
det var en sådan kran jag hittade för någon tid sedan.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p1739561

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Frank  
#352094
Ådii skrev:
Frank skrev:Hej Ådii!
Mycket intressant. Valde ni möjligen mellan Nisula och Keto Forst? Och i så fall skulle du kunna berätta lite vad du ser som för- och nackdelar med respektive aggregat.


Hej!
Keto var dessvärre inte en så stor kandidat p.g.a en del saker som att det tycks ha en benägenhet att slira ofta fast det har dom breda banden och så har det mätningen i ett av drivhjulen vilket gör att om bandet slirar så mäter det ändå så det blir ju ganska fort fel längd. Detta gäller bara Forst de större aggregaten har eget mäthjul. Nisula har även en extra kvistkniv mellan ett av drivhjulen och svärdet så det blir ju bättre kvistat. Sen är även Nisulas främre kvistknivar fjädrande så de ger efter lite om trädet är krokigt istället för att det skärs av, detta är dock ett tillval. Sen så verkade Nisula mera genomtänkt och uppfyllde bättre de behov vi hade. Priset är väl förstås högre på Nisula men det beror ju på hur mycket extra man plockar på. Grundpriset tror jag är ganska lika men med annan mätdator ,oljekylare och en del annat så blir ju nog Nisula dyrare men traktorn skickas ju som sagt iväg till Nisula och görs i ordning där så att allt blir rätt från början hur Keto har det vet jag ej.


Tackar för svaret. Verkar ju vara ganska enkelt val. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).