Traktorn i skogen

Valtra "fri retur"

19 inlägg 13716 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra "fri retur"

valtra a 72  
#348032 Har en Valtra 6250 med en skogsvagn som har hydraulservospakar.Jag upplever attdet blir för högt mottryck på uttaget med fri retur pga att det sitter ett returfilter som jag tror bromsar flödet.Spakarna blir styva och det blir värre med högre varv,har ställt ner pilottrycket så mycket det går.Är det någon som har provat ta bort filtret och köra med tomt filterhus?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Amatörhuggare 62  
#348062 Kör Inte utan filter, får du skit i ett hydraulservopaket, så är det inte roligt alls.
Man kan få byta hela rasket.

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

ovecase  
#348067 På min case cs94 gick fri retur rakt ner i tanken och jag körde med kesla hydraulservo i nästan 10 år.
glömde jag sätta i slangen så blev spakarna styva .

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348078 På de hydralservot jag hade innan gick returen från spakarna direkt till tank utan returfilter

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

valtra a 72  
#348137 Har ingen separat returslang från spakarna ,utan den är ihopkopplad med returen från paketet.Traktorn har ju både sugsil och tryckfilter både till hydraul och transmisson så man borde ju kunna skippa returfiltret om man håller snabbkopplen rena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Amatörhuggare 62  
#348172
1445965898_m_20151027_161831.jpg
1445965845_m_20151027_161840.jpg
1445965768_m_20151027_161817.jpg
1445965674_m_20151027_075314.jpg
Tror du inte att felet ligger där ?? Att slangarna är ihopkopplade ,kan bli ett fenomen där att oljan motar varann.
Det blir rundgång på det. Kan bli mycket roliga fenomen i hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348188 Jag hade samma problem, jag ordnade en egen retur från spakarna och satte en snabbkoppling på påfyllningslocket till växellådan.
Sedan blev spakarna mycket mjukare

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

valtra a 72  
#348259
Valtra6850 skrev:Jag hade samma problem, jag ordnade en egen retur från spakarna och satte en snabbkoppling på påfyllningslocket till växellådan.
Sedan blev spakarna mycket mjukare

Det var ett bra tips, ska prova detta.Du har inte fått problem att oljan skummas när man leder in oljan ovanför nivån?Men det är väl litet flöde från spakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Forestboy  
#443313 Om du har valtra 6000 serie finns returkoppling som går via filtret. Viktigare ha filter på trycksidan på lastaren.. Valtras ventil går göra enkelverkad och där har jag huvudretur och tryck i samma ventil och funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Valtra "fri retur"

stegmaster  
#443317
Forestboy skrev:Om du har valtra 6000 serie finns returkoppling som går via filtret..


Hur då menar du??
Det finns vel inget filter där (fria returanlsutningen) utan oljan går direkt til tank, om man inte montert dit nåt filter själv??

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

valtra a 72  
#443332
stegmaster skrev:
Forestboy skrev:Om du har valtra 6000 serie finns returkoppling som går via filtret..


Hur då menar du??
Det finns vel inget filter där (fria returanlsutningen) utan oljan går direkt til tank, om man inte montert dit nåt filter själv??

på min 6250 sitter det ett returfilter som standard på den fria returen,men det kanske bara finns på hitech modellerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra "fri retur"

stegmaster  
#443343 Japp, det verkar vara endast 6050 eller Hi-tech modellerna som har detta.
Kan inte se att det finns på vanliga 6000 serien.

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

källefall8  
#443354 Jag är ganska petig och håller väldigt rent på alla snabbkopplingar. Oljan ska ju sedan snurra runt i växellådan![emoji848] Skulle ju ändå kännas bra med returfilter på fria returen, nån som monterat returfilter där på en 6000?

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Forestboy  
#443411 På min hi-tech 6650 så finns retur uttag på vänster sida under de blå uttagen , på höger sida finns svarta uttag som ena går att låsa och det andra går att göra enkelverkande..

Avatar Fallback

Re: Valtra "fri retur"

Forestboy  
#443413 Hur många filter har ni på era Valtror?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).